Hmm toch is mijn 1ste vrij snel stukgegaan.. toeval?300 watt zou ruim voldoende moeten zijn.
de 150 Watt dynamo van de jawa was bij de vorige ook ruim voldoende
Heb je de mat uit elkaar gehaald ja of zit er nog een dik schuim gedeelte aan vast nee?
Wat bedoel je met binnenstebuiten?
je keert een vest binnenstebuiten, lijmt de elementen er op, en keert hem terug.
De verwarmingsdraden zitten verlijmt op een redelijk stijf stuk katoen, je kunt daar aardig wat mee rotzooien voordat er iets kapot gaat hoor, de draden zijn echt lomp dik.
En als je met de multimeter aan de gang gaat, waar zit de breuk dan?
Ik ben ook maar eens aan de knutsel gegaan en heb bij de Lidl een stoelverwarming gekocht à 12 euro
Heel voorzichtig het bandje langs de randen losgetornd en de lagen van elkaar gehaald. De bovenkant met schuim zat hier en daar met een kloddertje lijm vast, het was verrassend gemakkelijk los te halen.
[afbeelding]
Zoals je ziet had ik niet zo voorzichtig langs de rand hoeven zijn
Je ziet links en rechts een vlies-stof met daarin de verwarmingsdraden, met elkaar verbonden door nog meer draden. Dat is geluk hebben, zo kan ik het geheel in één keer voor de buik en de rug gebruiken. Voorzichtig de verwarmingsdelen losgehaald van de ondergrond.
[afbeelding]
Daarna heb ik 2 stoffen tot een hemdmodel dat mij redelijk past geknipt. Een gewoon stevig stofje voor de binnenkant, en een zwarte waterdichte voor de buitenkant. De zwarte stof (nog niet bevestigd op de tweede foto) is waterdicht omdat ik de rits van mijn motorjas niet vertrouw in de regen.
Daarop legde ik de verwarmings delen, die ik aan de binnenkant vastnaaide met de naaimachine.
Ik bedacht me ook nog dat het schuim waar je op zou zitten als je de stoelverwarming niet zou slopen best wel dik is, dus aan de kant die tegen mijn lijf zit heb ik er nog een lekker dikke wollen stof tussengelegd. Zo kan het niet té warm worden.
Tussen alle verwarmingsdraden heb ik het dichtgenaaid, zodat ze elkaar zeker weten niet gaan raken. Volgens mij zou dat geen goed plan zijn.
Toen de verwarmingsdelen goed vast zaten, ook de verbindingsdraden heb ik op enkele plekjes vastgemaakt, kon de buitenkant met de schouderbandjes er op genaaid worden.
De verwarmingsdraad verbinding zit aan mijn rechterzijkant, aan de andere kant een sluiting. Met clips en elastiek, zodat een dikkere trui of stevige maaltijd geen probleem hoeft te zijn
Het vastmaakdingetje dat zorgt dat je niet de boel sloopt als je aan het snoer trekt (lostrekbeveiliging?) heb ik ook aan het vest bevestigd. Ik zie mij best wel eens afstappen zonder dat ik het snoer losmaak namelijk..
Hieronder foto's zoals het er af uitziet:
[afbeelding]
Ik heb het getest en het wordt lekker warm.
Helaas was dat testen in de auto want ik heb nog geen 12v aansluiting op de motor.dat is dan weer iets wat ik nog moet leren. Maar goed, voorlopig heb ik dat hele vest niet nodig met de temperaturen van tegenwoordig.
Ik heb in al mijn 3 motoren 5 aH accu's, en de vorige stoelhoes-vest- die dus snel stuk ging, -en de draadbreuk niet kon vinden-, werd er goed heet op!
Als de motor loopt en de accu wordt bijgeladen, is er nix aan de hand.. voorwarende dat de dynamo genoeg vermogen kan leveren natuurlijk. Dit is vb. te zien aan het bijlaad-lampje.
`Heb je die hoes wel aangesloten aan een goede zware accu?
Anders wordt die nooit warm.
Accucapaciteit is bij een lopende motor niet belangrijk, vermogen dat de dynamo kan leveren is de bepalende factor. Deze moet voldoende stroom kunnen leveren om de accu bij te kunnen laden plus de boordelektronica te kunnen voeden plus je vest te kunnen verwarmen.Oh, goeie! Hoe kan ik dat controleren?
De verwarming gebruikt 31W. Mijn Haynes boek zegt over de accu: 12V, 6Ah voltage van 13V(fully charged). Ik heb een Honda CB600f uit 2001
De accu zelf zit achter het rechterzijpaneel, daar kan ik nu niet bij om te kijken wat het precies is. Ik neem aan dat hij dezelfde specs zal hebben als in het boek?
Ik ben motorsleuteln00b, had enkel nog bedacht dat ik moet leren hoe je een 12V aansluiting op je motor moest maken
Accucapaciteit is bij een lopende motor niet belangrijk, vermogen dat de dynamo kan leveren is de bepalende factor. Deze moet voldoende stroom kunnen leveren om de accu bij te kunnen laden plus de boordelektronica te kunnen voeden plus je vest te kunnen verwarmen.
Ehm,,, je hebt het hier over het vermogen van je motor. Dit zegt niets over je dynamo.Ok, dat begrijp ik. (gaaf zeg, zo leer je nog eens wat!)
Het vermogen is 94 bhp (70 kW) at 12,000 rpm. Dat rijd ik nooit, 6000 is wel het meeste dacht ik. Stel dat dan de helft oplevert, 30 kilowatt, dan zou ruim voldoende moeten zijn. De verhouding tussen aantal toeren en aantal kW zal vast niet lineair verlopen dus ik kan het nog vreselijk mis hebben natuurlijk :-)