Hulp gezocht bij verwijderen voorwiellager

DrWho

Zij die lezen mogen eenzaam wezen
19 sep 2018
295
433
Haarlem
Volgende week zondag 21 mei is de Gentlemans Ride waar ik met mijn zijspan heen ga, dochter in de bak. Voorwiel voelde raar, dus gecheckt en voorwiellager aan een kant was gaar. Voorwiel eruit, het nog goede lager eruit getikt maar uiteraard werkte het slechte lager niet mee.

Ooit eerder bij de hand gehad, motorzaak heeft er een rupsje op gelast en voila. Dus zelf rupsje geprobeerd te lassen, geen succes. Motorzaak die het eerder deed heeft geen tijd. Kruipolie, verwarmen, etc, nog steeds niet gelukt. Is er iemand in de buurt van Haarlem die dat rupsje er wel op kan lassen zodat ik verder kan?

Nog een ander vraag, er zit geen standaard xj900 voorwiel in. Nu staat er op het lager wat er heel uitkwam een code waarmee ik hem na kan bestellen. Zijn de lagers aan beide kanten voor even groot? Misschien domme vraag, maar ik wil alvast nieuwe lagers vestellen zodat ik ze er nog voor volgende week zo dag in kan zetten.
 
Lager 1 weet ik, die is nog heel. Lager twee weet ik zeker als hij eruit is.
 

Bijlagen

  • 20230327_175130.jpg
    20230327_175130.jpg
    459,1 KB · Weergaven: 37
Ik heb ze opgemeten, allebei 47 mm.
 

Bijlagen

  • 20230512_201519.jpg
    20230512_201519.jpg
    215,5 KB · Weergaven: 38
  • 20230512_201606.jpg
    20230512_201606.jpg
    185,7 KB · Weergaven: 40
Lijkt meer op een achterwiel.
Wat zit er aan de andere kant?
Het is toch echt een voorwiel, aan de andere kant zit de uitsparing voor de opnemer. Zie foto hierboven. Overigens zit er wel een achterband op zie ik net.
 
Maar als er 1 lager uit is kunt je toch van de andere kant het lager er uit slaan ( of snap ik iets niet )
Meestal heb je een probleem als alle twee de lagers niet willen
 
Maar als er 1 lager uit is kunt je toch van de andere kant het lager er uit slaan ( of snap ik iets niet )
Meestal heb je een probleem als alle twee de lagers niet willen
Nee, dit lager rust op een rand, waardoor je er niet bij kunt van de andere kant. Het lager steekt niet uit over die rand. Ik ga de tip van @DAF400 proberen zondag.
 
Das een EZS wiel toch? Dakbrander op de aluminium naaf dan valt dat lager er zo uit. Snel verwarmen, met een grote brander. En daar zitten 2 gelijke lagers in. Uit het hoofd: 6204
 
Mocht de tip van kwastert niet lukken. Ik heb hier in Alkmaar wel een lasapparaat staan, motorbrug, pers, slagtrekkers etc. Alleen ben ik wel vanaf woensdag pleite naar de eiffel.
 
Das een EZS wiel toch? Dakbrander op de aluminium naaf dan valt dat lager er zo uit. Snel verwarmen, met een grote brander. En daar zitten 2 gelijke lagers in. Uit het hoofd: 6204
Ah, top! Het is een EZS bak, dus dit voorwiel zou best een EZS wiel kunnen zijn. Weer wat geleerd. Dat ene lager is een 6303, dus dan bestel ik er daar twee van. Dank!
 
Mocht de tip van kwastert niet lukken. Ik heb hier in Alkmaar wel een lasapparaat staan, motorbrug, pers, slagtrekkers etc. Alleen ben ik wel vanaf woensdag pleite naar de eiffel.
Dank voor het aanbod! Als het morgen niet lukt maak ik graag van je aanbod gebruik. Dan kom ik vóór woensdag bij je langs.
 
Ah, top! Het is een EZS bak, dus dit voorwiel zou best een EZS wiel kunnen zijn. Weer wat geleerd. Dat ene lager is een 6303, dus dan bestel ik er daar twee van. Dank!
Snel opwarmen, het aluminium zet sneller uit dan het lager. En zorg dat je het nieuwe lager klaar hebt liggen. Ouwe lager eruit, gelijk het nieuwe er weer in. Zo deden ze dat bij Ezs
 
En check zeer naukeurig de bus die tussen beide lagers zit op correcte lengte. Ik bleef maar aan het voorwiellager wisselen, terwijl de lengte van de bus goed leek. Maar die was wel van zacht pisbakken ijzer.
We hebben een nieuwe stalen bus gedraait, zo nauwkeurig op lengte als maar kon. Die gemonteerd, en nooit meer problemen gehad. Blijkbaar was die ouwe bus niet stijf genoeg....
 
Goed nieuws, het lager is eruit. Combinatie van verwarmen en plaatje lassen waardoor ik hem er makkelijk uit kon tikken. Dank voor alle tips. @kwastert bus ziet er stevig uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan