• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Hulp kiezen beginnersmotor

Bas12345

MF'er
Lid geworden
31 jul 2015
Waarderingsscore
0
Beste MF-ers,
Sinds een aantal maandjes heb ik het felgeerde motorrijbewijs!
Ik heb sindsdien op een aantal motoren van vrienden gereden waaronder een R1, R6 en een suzuki gsxf. Nu geef ik de voorkeur aan een supersport, maar ik besef dat ik better kan beginnen met een toursport om de nodige ervaring op te doen. Na een tijdje kan er dan altijd weer worden geswitcht naar een supersport.

Nu ben ik al een beetje aan het rondneuzen om te zien wat er te koop is. Maar er is zoveel keus en dan ook nog de verschillende bouwjaren dat ik graag van jullie expertise gebruik wil maken!
Wat kunnen jullie aanraden als eerste motor? Zat zelf aan een CBR 600f uit 2000 te denken of een kawasaki z750s. Budget is rond de 3500 euro.

Alvast bedankt voor de suggesties!

Beste MF-ers,
Sinds een aantal maandjes heb ik het felgeerde motorrijbewijs!
Ik heb sindsdien op een aantal motoren van vrienden gereden waaronder een R1, R6 en een suzuki gsxf. Nu geef ik de voorkeur aan een supersport, maar ik besef dat ik better kan beginnen met een toursport om de nodige ervaring op te doen. Na een tijdje kan er dan altijd weer worden geswitcht naar een supersport.

Nu ben ik al een beetje aan het rondneuzen om te zien wat er te koop is. Maar er is zoveel keus en dan ook nog de verschillende bouwjaren dat ik graag van jullie expertise gebruik wil maken!
Wat kunnen jullie aanraden als eerste motor? Zat zelf aan een CBR 600f uit 2000 te denken of een kawasaki z750s. Budget is rond de 3500 euro.

Ik vind een R6 een leuke beginnersmotor. Goed te controleren. En daar raak je ook niet snel op uit gekeken, want die heeft voldoende power als je wat vlotter wilt rijden. Dus daar zou ik meteen voor gaan als ik jou was.

Ik vind een R6 een leuke beginnersmotor. Goed te controleren. En daar raak je ook niet snel op uit gekeken, want die heeft voldoende power als je wat vlotter wilt rijden. Dus daar zou ik meteen voor gaan als ik jou was.
Let wel even op dat je bepaalde model jaren laat liggen in verband met cilinders die kunnen scheuren.
Genoeg te vinden op mf over welke bouwjaren dit gaat.

Er staat een prachtige rode Z750 uit 4-2004 met 3500km erop van de eerste NL eigenaar bij axelsbikeshop(.nl) in Heerhugowaard voor € 4295,-- ! ( ML-HN-75 ) ;)

Dat nog niemand de hayabusa heeft geroepen?

Maar een 600/750 is prima om mee te beginnen, laat je niet gek maken door CC's op een SV650 kun je een 1200 helemaal zoek rijden (niet op rechte stuk uiteraard). Hoe ik dat weet... tsja. Ervaringsdeskundige ;) Maar ook op een 1200 kun je rustig rijden.

Je zou ook aan een kawa ER6 kunnen denken, heb ik zelf als eerste motor en bevalt me prima. Niet enorm veel vermogen, maar wel lekker laag zwaartepunt, genoeg koppel en ABS. Moet voor dat geld te vinden zijn.

ER6 is ideaal om mee te beginnen, ik heb de ER6F als dagelijkse motor naast een paar andere die wat aan de minder praktische kant zijn, plus zelfs met 17 jaar ervaring heb ik er nog steeds lol op.
full

Je hebt al op een paar fietsen gereden. Kijk waar jij je op thuis voelt.

Los van je ervaring, waar wil je op de openbare weg +150pk open trekken? Dat gaat je vroeg of laat je rijbewijs kosten. Zelf heb ik veel plezier gehad op een SZR660, stuurde goed en 48pk terwijl ik al ruim 10 jaar motor reed. Een Honda VFR400RR om maar iets te noemen lijkt mij ook zo een aparte stuurfiets. Maar het is ook kwestie van smaak natuurlijk.

Mijn tip : Koop een goedkope motor. Dan is het niet erg als ie een keertje omvalt of zo. Voor 500 euro heb je best al een redelijke Yamaha Diversion. Rag dat ding af in je eerste jaar en dan weet je ondertussen veel beter wat je eigenlijk wilt.
Hoi,
Aad.

Waarom eerst een Toursport kopen als je diep in je hart liever een supersport zou willen hebben. Straks zit je elke keer op je motor met de gedachte had ik maar, had ik maar. Ik zou gewoon kijken naar wat je leuk vindt. Tip: 600RR 03/04

Uit die twee zou ik absoluut voor de Z750 gaan !!
De 600f is misschien wel een geschikte fiets, maar je komt er op elke hoek van de straat 3 tegen. Het is een beetje de Opel Kadett van de motorwereld.

Verstandig om te beginnen met een toerfiets :). Waar ga je hem voor gebruiken? En je hebt geen beperking qua vermogen toch?
Kijk ook eens naar een Yamaha fazer of een supermotard :+

Het is op zich niet erg om op een supersport te beginnen, want los van het vermogen sturen die dingen wel strakker op snelheid. Je kan bijv inbegroten dat je volgend jaar een paar Lelystadtrainingen doet en op die manier sneller vertrouwd bent op je fiets (kan trouwens ook op Eem toerfiets natuurlijk)

Wat ikzelf anders zou hebben gedaan qua aanschaf is me meer verdiepen in kwaliteit van de vering; dat scheelt heel veel in het bochtenwerk. Ik denk dat een leuke naked zoals de z750 of een Triumph street triple met aftermarket vering je helpt om je vrienden sneller bij te houden. (Ohja, een superbike stuur is natuurlijk ook lekker voor het sturen)

Probeer anders eens een testrit op een naked. Zal je zien dat die ook erg leuk zijn om te rijden!

Ik heb met hetzelfde idee gezocht naar een eerste motor en ben bij een fz6 naked uitgekomen. Genoeg vermogen, betaalbaar, wendbaar en goed om op te leren maar waar je niet al te snel op uitgekeken bent. Achteraf ben ik blij dat ik voor een naked gekozen heb omdat het ontbreken van een windscherm me bewust maakt van de snelheid die ik rij :P

een Triumph street triple met aftermarket vering je helpt om je vrienden sneller bij te houden. (Ohja, een superbike stuur is natuurlijk ook lekker voor het sturen)

Ik heb een Triumph Street Triple R gehad. Goeie beginner (en ook gevorderde) die met die vering tekort zou komen. Aan de motor zal het in ieder geval niet liggen. Alleen ga je die niet vinden voor 3500, maar dat wordt voor elke street triple lastig denk ik. Voor dat geld kom je toch bij iets ouder spul en houdt dan ook wat extra rekening met onderhoud.

Ik heb een Triumph Street Triple R gehad. Goeie beginner (en ook gevorderde) die met die vering tekort zou komen. Aan de motor zal het in ieder geval niet liggen. Alleen ga je die niet vinden voor 3500, maar dat wordt voor elke street triple lastig denk ik. Voor dat geld kom je toch bij iets ouder spul en houdt dan ook wat extra rekening met onderhoud.

heb erop gereden en deze staat idd bij mij op het verlanglijstje. Dat ding kan "alles" ;)

heb erop gereden en deze staat idd bij mij op het verlanglijstje. Dat ding kan "alles" ;)

Die van mij was uit 2013 versie, het was net een mountainbike zo makkelijk stuurde dat. Als je begint met rijden kijk je misschien eerder naar pk en koppel. Als je al wat langer rond rijdt ga je meer letten op vering en zo. Ik weet nog goed dat ik van een 2002 Suzuki SV overstapte op fietsen met betere vering. Dan gaat alles ineens zoveel makkelijker. Aan de andere kant kun je juist veel leren op een fiets met mindere vering, dan heb je meer leermomentjes bij redelijke snelheden.

Maar vooralsnog moet Bassie zo snel mogelijk op de motor, want hier op het MF kun je heel leuk ouwehoeren maar hier leer je niet rijden...

Tenzij je rond de kerktoren blijft zou ik (iets) meer geld uitgeven voor een nieuwe (MT-07) of recente 2de hands (2-4 jaar oud). Los van de betrouwbaarheid (plezier om rijden), ook veiligheid (vering, ...).

Lekker voor de CBR-F gaan, hele leuke motoren om een paar jaar op rond te sturen. Heb je toch een sportmotor onder je kont, maar niet eentje die je direct keihard bijt bij een foutje. Snel zat, betrouwbaar, comfortabel en goed te vinden in je budget.

Dat nog niemand de hayabusa heeft geroepen?

Maar een 600/750 is prima om mee te beginnen, laat je niet gek maken door CC's op een SV650 kun je een 1200 helemaal zoek rijden (niet op rechte stuk uiteraard). Hoe ik dat weet... tsja. Ervaringsdeskundige ;) Maar ook op een 1200 kun je rustig rijden.
hahaha hallo :W _O- _O-

Tenzij je rond de kerktoren blijft zou ik (iets) meer geld uitgeven voor een nieuwe (MT-07) of recente 2de hands (2-4 jaar oud). Los van de betrouwbaarheid (plezier om rijden), ook veiligheid (vering, ...).
pff wat een onzin :P Alsof je op een eerste motor van €3500 geen lol kunt hebben. Voor 1/3e van dat geld kun je ook al een perfecte beginnersmotor kopen.

Mijn tip aan de TS: proefrijden *O* Soms gaan alle voor- en tegenargumenten voor een bepaald model motor direct de deur uit als je er 100 meter op hebt gereden. Koop wat je lekker vindt rijden, en welke motor jou het "hebben hebben hebben" gevoel geeft. Dan heb je daar ook uiteindelijk het meeste plezier op.

Beide opties die je zelf aandraagt zijn uitstekende keuzes, maar natuurlijk niet de enige opties ;)

Terug
Bovenaan Onderaan