Hulp motorblok ducati

Mr Ducati

Die hard MF'er
22 jun 2001
264
0
Amersfoort
Ik heb pas een warmloper gehad met mijn blok, doordat hij op een of vage reden het carterolie er uit heeft gegooid. Nu zijn dus mijn lagers van mijn zuigerstangen vast te komen zitten.
Ik ben pas begonnen met motorrijden dus heb er nog niet zoveel verstand van hoe ik dit moet maken. Nu vraag ik dus of iemand die het leuk vind om mij te helpen met het maken van het blok. Het liefst iemand in de buurt van Amersfoort.

elke tip is welkom!
mijn dank is al groot. :}
 
Dat is nu dus een Duc-gaat-nie :+

Sorry, ik zit me nu weer eens stierlijk te vervelen terwijl ik buiten het zonnetje zie schijnen. En dan moet ik straks ook nog eens een uur naar eindhoven om 3 uur in een klaslokaal te zitten en dan weer terug. Weer een mooie motordag naar de knoppen. ;(

Chris
 
Dat is nu dus een Duc-gaat-nie :+

Sorry, ik zit me nu weer eens stierlijk te vervelen terwijl ik buiten het zonnetje zie schijnen. En dan moet ik straks ook nog eens een uur naar eindhoven om 3 uur in een klaslokaal te zitten en dan weer terug. Weer een mooie motordag naar de knoppen. ;(

Chris
Zou je de FAQ eens willen lezen :?

Af en toe een geintje moet kunnen, maar de persoon in kwestie zoekt hulp met zijn motor en zit volgens mij niet echt te wachten op bijdehande opmerkingen.
 
Begin maar eerst met het blok uitbouwen.
Als je dan het blok wegbrengt naar een Duc dealer scheelt dat alweer een hoop Euro's. Een beetje Duc dealer kan in ca. 5 uur je blok weer repareren.

Indien je zelf het blok open maakt zou je kunnen beginnen om een Haynes werkplaatshandboek aan te schaffen van de Duc of een originele Ducati werkplaatshandboek. De laatste is in 4 talen Engels, Duits, Frans en natuurlijk Italiaans maar je hebt alle 4 de talen nodig om te achterhalen wat die Italianen nu precies bedoelen.
Suc6
 
Als je dit zelf wilt gaan fixen, begin dan met de aanschaf van een werkplaats handboek en een momentsleutel.
Hoe weet je dat het de lagers zijn van de drijfstang? Heb je het blok al uitelkaar? Het zouden ook de krukaslagers kunnen zijn.

Lagers zijn in principe vrij simpel te vervangen, het alleen best veel werk.
Als de krukas niet beschadigd is, kun je het beste de krukas laten opmeten en met behulp van de code op de oude lagers kan bepaald worden welke maat nieuwe lagers erin moeten. Gooi de oude lagers dus niet weg voordat je nieuwe hebt.
Bij het weer inelkaar zetten heb je een nieuwe set pakkingen nodig en de momentsleutel.

Ik woon in eindhoven dus Amerstfoort is een beetje ver weg om ff te komen helpen. Meer vragen? laat maar horen!
 
of ga naar een goeie dealer (doe een search op bv ene heer Redbull op dit forum)

of ga naar een motor-doe-t-zelf plek, waar ze je kunnen bijstaan en HEEL belangrijk, de goede gereedschap hebben. (doe wederom een search op dit forum)
dan leer je veel, en weet je zeker dat je ook de juiste onderdelen hebt en vervangt.
 
Zou je de FAQ eens willen lezen :?

Af en toe een geintje moet kunnen, maar de persoon in kwestie zoekt hulp met zijn motor en zit volgens mij niet echt te wachten op bijdehande opmerkingen.

Ik zei toch ook sorry. :(

P.S: er staat niets in de faq over grappen, wel over flamen maar daar valt dit toch niet onder, of vind jij van wel?
 
Ik hoor ook heel positieve berichten over Motorxtra! Misschien dat je hiermee nog wat euro's kunt besparen!

Kijk eens op www.motorxtra.nl

Je kunt kiezen tussen zelf sleutelen, zelf sleutelen met hulp / advises en een monteur laten sleutelen.

Geluk! :]

[EDIT: Dit is volgens mij wat MOI bedoelt...]
 
Laatst bewerkt:
Ik zei toch ook sorry. :(

P.S: er staat niets in de faq over grappen, wel over flamen maar daar valt dit toch niet onder, of vind jij van wel?



Jij zou het toch ook niet leuk vinden als je voor de gek gehouden word terwijl je gewoon om hulp vraagt ?


[ontopic]
Als je geen of weinig verstand hebt van motoren kun je dit toch beter aan de gecertificeerde vakman overlaten. Voor je eigen veiligheid ook!
[/ontopic]
 
Ik hoor ook heel positieve berichten over Motorxtra! Misschien dat je hiermee nog wat euro's kunt besparen!

Kijk eens op www.motorxtra.nl

Je kunt jiezen tussen zelf sleutelen, zelf sleutelen met hulp / advises en een monteur laten sleutelen.

Geluk! :]

Motorxtra zit 50km van Amersfoort, goed te doen want ik doe dat ook regelmatig.
Geloof dat Sander alleen wel vrij druk is, dus het meeste zal je toch echt zelf moeten doen of je moet duidelijk van te voren aangeven dat je echt zijn hulp nodig hebt.
 
Als je dit zelf wilt gaan fixen, begin dan met de aanschaf van een werkplaats handboek en een momentsleutel.
Hoe weet je dat het de lagers zijn van de drijfstang? Heb je het blok al uitelkaar? Het zouden ook de krukaslagers kunnen zijn.

Lagers zijn in principe vrij simpel te vervangen, het alleen best veel werk.
Als de krukas niet beschadigd is, kun je het beste de krukas laten opmeten en met behulp van de code op de oude lagers kan bepaald worden welke maat nieuwe lagers erin moeten. Gooi de oude lagers dus niet weg voordat je nieuwe hebt.
Bij het weer inelkaar zetten heb je een nieuwe set pakkingen nodig en de momentsleutel.

Ik woon in eindhoven dus Amerstfoort is een beetje ver weg om ff te komen helpen. Meer vragen? laat maar horen!

Je oude lagers kun je dus wel meteen wegpleuren als je ze eruit hebt.
Er staan code's op je krukas, en er staat een code op je drijfstang, doordeze code's met elkaar te vergelijken kom je op de juiste kleurcode van je lagerschaal.
En als je volgens de code's werkt, dan zet je er ook altijd de juiste schalen in, waardoor er geen kans is dat je vantevoren verkeerd gemonteerde lagers weer terugzet!

Suuk-6, Groeten Paul.
 
Ik heb pas een warmloper gehad met mijn blok, doordat hij op een of vage reden het carterolie er uit heeft gegooid. Nu zijn dus mijn lagers van mijn zuigerstangen vast te komen zitten.
Ik ben pas begonnen met motorrijden dus heb er nog niet zoveel verstand van hoe ik dit moet maken. Nu vraag ik dus of iemand die het leuk vind om mij te helpen met het maken van het blok. Het liefst iemand in de buurt van Amersfoort.

elke tip is welkom!
mijn dank is al groot. :}


Probeer in ieder geval eerst uit te zoeken waarom olie eruit gegooid is (carterventilatie niet in orde?) voordat je nieuwelagers gaat monteren.....

Werkplaatsboek en goed gereedschap is eerder genoemd, maar ook een stuk praktijk ervaring moet aanwezig zijn. Anders loop je kans dat de zaak weer aan gort gedraaid wordt......

Succes
 
Je oude lagers kun je dus wel meteen wegpleuren als je ze eruit hebt.
Er staan code's op je krukas, en er staat een code op je drijfstang, doordeze code's met elkaar te vergelijken kom je op de juiste kleurcode van je lagerschaal.
En als je volgens de code's werkt, dan zet je er ook altijd de juiste schalen in, waardoor er geen kans is dat je vantevoren verkeerd gemonteerde lagers weer terugzet!

Suuk-6, Groeten Paul.
Waarom hebben RDZ en ik dan bij de revisie van zijn CB400 wel de code van de lagers nodig gehad? Ik kan me herinneren dat we met veel moeite de code op de lagers hebben ontcijferd omdat we anders niet verder konden.

Ik kan me vergissen, maar ik zal het RDZ nog eens vragen.
 
Op donderdag 05 september 2002 21:24 schreef swetty het volgende:Probeer in ieder geval eerst uit te zoeken waarom olie eruit gegooid is (carterventilatie niet in orde?) voordat je nieuwelagers gaat monteren.....
misschien lekke koppakking ???
weet dat je dit aan je koelvloeistof kan merken als je vloeistof circuit lek is
maar als ie alleen lek is waar geen vloeistof kanaal loopt
zou ie dan alle olie er uit blazen
 
Waarom hebben RDZ en ik dan bij de revisie van zijn CB400 wel de code van de lagers nodig gehad? Ik kan me herinneren dat we met veel moeite de code op de lagers hebben ontcijferd omdat we anders niet verder konden.

Ik kan me vergissen, maar ik zal het RDZ nog eens vragen.

Dat komt waarschijnlijk omdat bij veel (oude) honda type's de code's op de krukas met een soort bruine inkt zijn aangebracht, en die is na vele jaren motorplezier niet zo goed, of bijna helemaal niet meer te lezen.
Het nauwkeurig opmeten van de big-end tap met een micrometer en deze waarde vergelijken met gegevens in het werkplaatsboek biedt hier de uitkomst.

Groeten Paul.
 
misschien lekke koppakking ???
weet dat je dit aan je koelvloeistof kan merken als je vloeistof circuit lek is
maar als ie alleen lek is waar geen vloeistof kanaal loopt
zou ie dan alle olie er uit blazen

Als de koppakking lek is waar geen vloeistof loopt, dan pompt hij alleen maar lucht!
Olie is immers ook een vloeistof :+

Paul.
 
Als de koppakking lek is waar geen vloeistof loopt, dan pompt hij alleen maar lucht!
Olie is immers ook een vloeistof :+

Paul.
je begrijpt in ieder geval wat ik bedoel
maar is het dan niet net als bij koelvloeistof dat ie het er uit perst
dat is wat er met mijn vorige motor gebeurde nadat ie op top had gereden
spuugde er letterlijk zo een halve liter uit
kan dit dan ook met olie ???
 
je begrijpt in ieder geval wat ik bedoel
maar is het dan niet net als bij koelvloeistof dat ie het er uit perst
dat is wat er met mijn vorige motor gebeurde nadat ie op top had gereden
spuugde er letterlijk zo een halve liter uit
kan dit dan ook met olie ???

Afhankelijk van de plaats en de manier waarop de pakking kapot is kan dat inderdaad zo zijn.
Maar dan moet je wel erg blind zijn wil je zo'n olielekkage niet zien.
Als je bedoelt dat de olie hierdoor door de carterventilatie eruit spuit, dan komt dit slechts zeer zelden voor, en dan zou je motor ook vreselijk moeten roken.

Paul.
 
Ik heb de cellinders er al afgehaald, daardoor kon ik zien dat de lagers van de zuigerstangen helemaal vast zaten. Nu heb ik ze weer een beetje kunnnen smeren met olie en zit er weer wat beweging in. Maar ze moeten wel vervangen worden! Dus ik denk dat ik nog wel een beetje geluk heb dat niet alles in 1 keer is vastgeslagen. Dus er is niks geforseerd dus mijn krukas is nog wel recht. Het probleem was dus dat de lagers niet genoeg smering hebben gekregen. Maar ik moet er eerst achterkomen hoe hij die olie eruit gegooid heeft.
Ik denk zelf dat hij het meegenomen heeft met de verbranding. Ze hadden het me wel eens verteld dat hij een beetje rookt maar dat was echt minimaal maar waarschijnlijk genoeg. Dus dat moet ik eerst oplossen want anders heb ik het zo weer.
 
Dus: klepgeleiders vervangen, nieuwe zuigerveren (evt. zilinders laten honen en overmaats zuigers?) en dan moettie et weer doen toch?

Hoe ziet dat apparaat er eigenlijk uit, heb je misschien een foto? Ben wel benieuwd... :)

Edit: zoiets??

350ss.jpg
 
Ik heb de cellinders er al afgehaald, daardoor kon ik zien dat de lagers van de zuigerstangen helemaal vast zaten. Nu heb ik ze weer een beetje kunnnen smeren met olie en zit er weer wat beweging in. Maar ze moeten wel vervangen worden! Dus ik denk dat ik nog wel een beetje geluk heb dat niet alles in 1 keer is vastgeslagen. Dus er is niks geforseerd dus mijn krukas is nog wel recht. Het probleem was dus dat de lagers niet genoeg smering hebben gekregen. Maar ik moet er eerst achterkomen hoe hij die olie eruit gegooid heeft.
Ik denk zelf dat hij het meegenomen heeft met de verbranding. Ze hadden het me wel eens verteld dat hij een beetje rookt maar dat was echt minimaal maar waarschijnlijk genoeg. Dus dat moet ik eerst oplossen want anders heb ik het zo weer.

Ga er dus maar vanuit dat je krukas en drijfstangen naar de haaien zijn!
En........, begin maar vast te sparen.
Helaas voor jou dit weekend geen biertjes in de kroeg '(

Paul.
 
Dus: klepgeleiders vervangen, nieuwe zuigerveren (evt. zilinders laten honen en overmaats zuigers?) en dan moettie et weer doen toch?

Hoe ziet dat apparaat er eigenlijk uit, heb je misschien een foto? Ben wel benieuwd... :)

Edit: zoiets??

(Afbeelding)

ja zo ziet hij er uit. alleen ik heb witte velgen en een wit frame. En hier zit een ander kontje op en een andere uitlaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan