husaberg fe501 motorblok bj 2001

sander0318

Rookie
23 aug 2014
7
0
ede
Hallo,
Ik ben hier nieuw op het forum en ben nu bezig met een husaberg fe501 met het bj 2001
Zijn er mensen die hier meer verstand van hebben toevallig?
Ik wil namelijk weten welk blok hier nog meer onder past evt
Of waar ik een nieuwe zuiger/kop kan kopen.
Ik heb de motor gekocht met een kapotte kop (2 kapotte kleppen en bougie draaid helemaal kapot) en zonder zuiger.
De oude eigenaar had de zuiger weg gegooid (heel stom natuurlijk)
Ik heb al verschillende dealers gebeld maar niemand heeft zo'n zuiger ik heb zitten kijken op 24mx.nl maar daar hadden ze niks op voorraad en ze zeiden heel slecht/niet leverbaar te zijn dus daarom de vraag of jullie misschien een oplossing wisten

Mocht dit verkeerde gepost zijn excuse!

Mvg sander
 
Jij hebt de ketting rechts liggen toch? Die moet links liggen. Ik denk dat de achterbrug van een ktm wel past en dan kun je er praktisch elk blok in pas maken. Maar of dat de moeite waard is...
 
Oké ja ben een beetje bezit met opknappen van motoren (beginfase) dus het is wel een goed idee van die achterbrug maar zit ik dan niet met andere dingen die anders zijn?
En ophang punten zijn vaak het zelfde van crossmotor blokken ?
 
Hallo,
Ik ben hier nieuw op het forum en ben nu bezig met een husaberg fe501 met het bj 2001
Zijn er mensen die hier meer verstand van hebben toevallig?
Ik wil namelijk weten welk blok hier nog meer onder past evt
Of waar ik een nieuwe zuiger/kop kan kopen.
Ik heb de motor gekocht met een kapotte kop (2 kapotte kleppen en bougie draaid helemaal kapot) en zonder zuiger.
De oude eigenaar had de zuiger weg gegooid (heel stom natuurlijk)
Ik heb al verschillende dealers gebeld maar niemand heeft zo'n zuiger ik heb zitten kijken op 24mx.nl maar daar hadden ze niks op voorraad en ze zeiden heel slecht/niet leverbaar te zijn dus daarom de vraag of jullie misschien een oplossing wisten

Mocht dit verkeerde gepost zijn excuse!

Mvg sander


Als ik je ervarings advies kan/mag geven.
Ik heb mijn husaberg 650 uit 2003 ook stuk gehad.
De motorblokken van voor 2004 zijn SLECHT. Een complete revisie heeft mij aan onderdelen toen 1000,- gekost (exclusief ander motorblok a 1000,- en 400 aan arbeid o.i.d.). Dat is een husaberg gewoonweg niet meer waard.

Ik heb alles bij Brouwer gehaald. Maar als je gaat reviseren.... doe het goed. Dus ook ballansas lager, krukaslagers, vervang de distributiekettingspanner door een nieuwer type, vervang de nokkenasketting (rekken nog al) en plaats KTM dubbele klepveren e.d.

Kijk eens op het husaberg topic daar staan de links naar de modificaties.
 
Oké ja ik ga denk ik zoeken voor ander (beter blok) met andere achterbrug iemand enig idee welk blok er nog wel veel/redelijk verkocht word compleet? En evt een blok waar geen andere achterbrug voor nodig is?
 
Oké ja ik ga denk ik zoeken voor ander (beter blok) met andere achterbrug iemand enig idee welk blok er nog wel veel/redelijk verkocht word compleet? En evt een blok waar geen andere achterbrug voor nodig is?

Wat al een aantal keer gedaan is... een cr 500 blok er in maken.

Ik heb nog nooit een husaberg gezien met een ktm blok (behalve na 2013 :P :+ )
Als je voor een husaberg blok gaat, zoek er dus eentje na 2004.
Ebay is een goede vriend. Mijn blok kwam uit Oostenrijk. Een 450, 550 en 650 blok zijn volgens mij aardig gelijk en passen in elkaars frame.

Realiseer je als je een kapotte motor koopt voor (heel)weinig... dat het een reden heeft 8-)
 
Ik heb laatst een prijsopgave gekregen van Lemmens voor n husa 400 2003. Kostte dik 400 voor n bigend, dik 500 voor cilinderbus en zuiger. Al met al was ik 1600 kwijt voor t top end. Ding maar in de oud-ijzerbak geknikkerd...

Als ik eerlijk ben zou ik er niet aan beginnen. T kost best wat knaken om t ding zo te maken dat er een ander blok in past en dan is t handig als je zelf wat kunt construeren, verbouwen en kunt lassen... Vervolgens moet je t hele ding weer laten coaten en netjes maken en van zo'n husa zijn zelfs kappen nog moeilijk te krijgen... Als je t mij vraagt is dat in de verste verte de moeite niet...

Als ik t was zou ik m in onderdelen of in zn geheel verkopen en iets gangbaarders halen. Bedenk je wel dat als je iets koopt dat kapot is een revisie vlot 1000,- kost voor n viertakt. Maar dan weet je wel wat je hebt.

Edit: het enige blok dat ook andersom ligt is een oude husqvarna en die blokken wil je ook niet....
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog een blok liggen waarvan iets met de bak is. (wil niet meer van 2 naar 3 volgens mij)
Heb het blok hiervoor nog niet open gehad. Is een 550 van 2002.


Verder is het blok nieuw, zuiger,(verbeterde) krukaslagers,nokkenas, bigend etc etc.
Hoef er niet de hoofdprijs voor.
 
Laatst bewerkt:
Weer wat geleerd.... volgende keer moet je misschien het stappenplan ff omdraaien:
1. kijken of er nog onderdelen te krijgen zijn
2. de motor kopen
 
Terug
Bovenaan Onderaan