Husqvarna Norden 901

De gewone Norden heb ik (in NL) ook weinig gezien. Wel een paar Expeditions. Ik vond zelf de Expedition ook mooier en voor de geringe meerprijs een no-brainer.

Maar je ziet ze hier weinig, tov van de 790/890 inderdaad. Waarom is mij een raadsel 😅
 
Ben aan het overwegen om een 2023 Norden 901 nieuw te kopen gezien die nu mooi afgeprijsd zijn, maar het verbaasd me eigenlijk wel dat je ze zo weinig ziet. Persoonlijk vind ik de Norden veel mooier dan de KTM 790/890 Adventure, maar die KTM's worden een stuk meer van verkocht heb ik het idee.
Wat kost zo'n 2023 nu dan?
Eén van mij vrienden heeft vorige jaar een expedition gekocht en is heel tevreden.

Ik heb zelf een paar weken terug proefgereden op een desert x. Dat is ook een hele gave machine maar erg stevig qua prijs.
 
Laatst bewerkt:
Wat kost zo'n 2023 nu dan?
Eén van mij vrienden heeft vorige jaar een expedition gekocht en is heel tevreden.

Ik heb zelf een paar weken terug proefgereden op een desert x. Dat is ook een hele gave machine maar erg stevig qua prijs.
In Duitsland kun je ze nu nieuw ophalen voor €10.980. Dat is incl 19% BTW maar uiteraard zonder BPM.
 
  • Leuk
Waarderingen: C4rN
Mocht je het nog niet hebben, je kunt overigens ook de originele handvatverwarming van het 2024 model kopen inclusief activering via de boordcomputer en montage voor zo'n €250.

Zag overigens afgelopen zaterdag in de file richting de Fernpass, nota bene 2 Nordens voorbij komen. Zo zie je ze nooit en dan ineens 2 bij elkaar :)
 
Ik heb er eind september in Italië en Frankrijk ook best veel gezien. Maar in Nederland nog maar weinig. Hier op het forum is het ook rustig.

Verbaast me wel, ik had verwacht dat de Expedition best hard zou verkopen.
 
De Expedition heeft iets langere veren en een hogere zithoogte dan de gewone, toch?

Edit: Gevonden. Scheelt ongeveer 2 cm.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er eind september in Italië en Frankrijk ook best veel gezien. Maar in Nederland nog maar weinig. Hier op het forum is het ook rustig.

Verbaast me wel, ik had verwacht dat de Expedition best hard zou verkopen.
Vindt de Expedition toch ook wel een serieus prijs kaartje hebben .
Ben er ook met bezig geweest om hem aan te schaffen .
maar denk dan voor die 20 duizend is nog zoveel anders te koop .
Meer plezier ga je niet krijgen met een duurdere motor.
 
Vindt de Expedition toch ook wel een serieus prijs kaartje hebben .
Ben er ook met bezig geweest om hem aan te schaffen .
maar denk dan voor die 20 duizend is nog zoveel anders te koop .
Meer plezier ga je niet krijgen met een duurdere motor.
Het is veel geld en je hebt natuurlijk helemaal gelijk qua plezier etc. Als je de Norden echter vergelijkt met de Tiger 900, de Africa Twin, de Desert X of de Tuareg (allemaal vergelijkbare machines) dan valt de nieuwprijs mee t.o.v. wat je daarvoor krijgt.
 
De Expedition heeft iets langere veren en een hogere zithoogte dan de gewone, toch?

Edit: Gevonden. Scheelt ongeveer 2 cm.
De Expedition heeft in meerdere opzichten top specs tov de standaard. Alleen al de volledig instelbare WP Xplor veren kosten los zo'n beetje de meerprijs van de Expedition tov de standaard Norden. Daarnaast de extra rijmodi, verwarmde handvaten en zadel, hoger scherm, robuuster carter bescherming, bagage etc etc.
 
De Expedition heeft in meerdere opzichten top specs tov de standaard. Alleen al de volledig instelbare WP Xplor veren kosten los zo'n beetje de meerprijs van de Expedition tov de standaard Norden. Daarnaast de extra rijmodi, verwarmde handvaten en zadel, hoger scherm, robuuster carter bescherming, bagage etc etc.
Heb ik alleen allemaal helemaal niks aan wanneer de motor te hoog is voor mijn vrouw ;)

Overigens vind ik de standaard ruit en die carterbescherming van de Expedition juist lelijk :P
 
Heb ik alleen allemaal helemaal niks aan wanneer de motor te hoog is voor mijn vrouw ;)

Overigens vind ik de standaard ruit en die carterbescherming van de Expedition juist lelijk :P
Over smaak valt niet te twisten en zithoogte kan een factor zijn natuurlijk. Maar je bent wel een bofkont als _jij_ de motor mag uitkiezen waar je vrouw op gaat rijden :+

(*ziet avatar en grinnikt om 'bofkont'…)
 
Laatst bewerkt:
De Expedition heeft in meerdere opzichten top specs tov de standaard. Alleen al de volledig instelbare WP Xplor veren kosten los zo'n beetje de meerprijs van de Expedition tov de standaard Norden. Daarnaast de extra rijmodi, verwarmde handvaten en zadel, hoger scherm, robuuster carter bescherming, bagage etc etc.
Weet je soms of de instelbare achtervering ook toereikend is voor 220kg (ik ben groot en zwaar en mijn vrouw maar iets minder, de achtervering van onze V85tt is alleen berekend op mijn eigen gewicht)?
 
Weet je soms of de instelbare achtervering ook toereikend is voor 220kg (ik ben groot en zwaar en mijn vrouw maar iets minder, de achtervering van onze V85tt is alleen berekend op mijn eigen gewicht)?
Dat is bij geen enkele motor zo.
 
Dat is bij geen enkele motor zo.
Dan koop ik wel Hyperpro achtervering, volgens mij doen ze geen aangepaste losse veren meer in diverse veerconstanten. Heb bij aankoop van de Guzzi nog even aan de Norden gedacht als alternatief.
 
Weet je soms of de instelbare achtervering ook toereikend is voor 220kg (ik ben groot en zwaar en mijn vrouw maar iets minder, de achtervering van onze V85tt is alleen berekend op mijn eigen gewicht)?
De Norden is berekend op een max. totaalgewicht van 450kg (dat is dus inclusief motor, vloeistoffen, berijders en bagage etc) met een eigen gewicht van ~220kg. Daarmee heb je dus ~230kg over voor de rest.

Maar, ik denk — wat @RR. al aangaf — dat er geen enkele motor (in dit segment) is die (standaard) of veel minder weegt of een veel hoger max. totaalgewicht aankan.
 
De Norden is berekend op een max. totaalgewicht van 450kg (dat is dus inclusief motor, vloeistoffen, berijders en bagage etc) met een eigen gewicht van ~220kg. Daarmee heb je dus ~230kg over voor de rest.

Maar, ik denk — wat @RR. al aangaf — dat er geen enkele motor (in dit segment) is die (standaard) of veel minder weegt of een veel hoger max. totaalgewicht aankan.
Ik bedoelde vooral de veerconstante van de achterveer, bij de Guzzi is die alleen geschikt voor 1 zwaar persoon.
 
De Norden is berekend op een max. totaalgewicht van 450kg (dat is dus inclusief motor, vloeistoffen, berijders en bagage etc) met een eigen gewicht van ~220kg. Daarmee heb je dus ~230kg over voor de rest.

Maar, ik denk — wat @RR. al aangaf — dat er geen enkele motor (in dit segment) is die (standaard) of veel minder weegt of een veel hoger max. totaalgewicht aankan.
Mijn KTM 1290 SD GT heeft semi-actieve vering en daarmee kan ik instellen met hoeveel gewicht ik rijd. Zet je 'm op 2 personen plus koffers, dan zet ie de achterkant maximaal omhoog :)
 
Middag. Met een beetje geluk kan ik volgende week mijn Norden 901 ophalen. Kon een 2023 demo model kopen voor een prijs waar ik geen nee tegen kon zeggen. Kan iemand me uitleggen hoe ik kan zien hoe de vering is afgesteld?
 
  • Leuk
Waarderingen: wj63
Middag. Met een beetje geluk kan ik volgende week mijn Norden 901 ophalen. Kon een 2023 demo model kopen voor een prijs waar ik geen nee tegen kon zeggen. Kan iemand me uitleggen hoe ik kan zien hoe de vering is afgesteld?
Gefeliciteerd!
Ik weet niet precies wat je bedoelt met 'hoe de vering is afgesteld', maar je vindt de handleiding voor jouw Norden 901 hier: https://azwecdnepstoragewebsiteuploads.azureedge.net/23_3402675_nl_OM.pdf

Daar vindt je, op pagina 89, de instellingen van de veervoorspanning:

Screenshot 2024-04-03 at 18.56.26.png

.. en op pagina 170 de vork-instellingen:

Screenshot 2024-04-03 at 18.57.48.png
 
Yes, die had ik inmiddels ook gevonden. Ik wou het op "sport" afstellen maar hoe weet je dat die daar dan op staat? Dat ze dus niet bij het demo rijden er al iets aan hebben gedaan.

(Ik gok dat ik hem terug kan draaien en dan overnieuw kan draaien, maar dat is een gok)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen: eerst helemaal 'dicht/terug' draaien en dan X kliks draaien.

Dus voor de schokdemper eerst helemaal counter-clockwise 'dicht' draaien en dan (voor 'sport') 5 omwentelingen clockwise 'open' draaien.
Voor de vorken: eerst helemaal counter-clockwise en dan 9 clicks 'open'?
 
Ik zou zeggen: eerst helemaal 'dicht/terug' draaien en dan X kliks draaien.

Dus voor de schokdemper eerst helemaal counter-clockwise 'dicht' draaien en dan (voor 'sport') 5 omwentelingen clockwise 'open' draaien.
Voor de vorken: eerst helemaal counter-clockwise en dan 9 clicks 'open'?
Let even op met de richting van de kliks: ik denk dat ik dat hierboven precies verkeerd om beschreef :$

Voor de *shock preload* start je met helemaal tegen de klok in draaien en dan X clicks/turns met de klok mee (naar rechts).
Maar voor de vorken stel je de compressie/rebound in door te starten helemaal met de klok mee (naar rechts) en dan X clicks tegen de klok in (naar links)...

ugh, verwarrend 8)7

Ik zag net nog een filmpje met uitleg (al gaat het specifiek over de Expedition):
 
Let even op met de richting van de kliks: ik denk dat ik dat hierboven precies verkeerd om beschreef :$

Voor de *shock preload* start je met helemaal tegen de klok in draaien en dan X clicks/turns met de klok mee (naar rechts).
Maar voor de vorken stel je de compressie/rebound in door te starten helemaal met de klok mee (naar rechts) en dan X clicks tegen de klok in (naar links)...

ugh, verwarrend 8)7

Ik zag net nog een filmpje met uitleg (al gaat het specifiek over de Expedition):
Bij mijn 701 stonden de instructies in het user manual.
 
Terug
Bovenaan Onderaan