Husqvarna TE 510 1989

1098

MF'er
17 sep 2015
183
87
Ik heb een Husqvarna TE 510 uit '89 in de schuur staan. Een jaar of 10 helemaal opgefrist en een beetje mee gereden. Toendertijd een x gestart om een rondje te gaan. Motor liep, ik ff naar binnen om nog eea te doen (duurt altijd langer dan je denkt) en weer in het pak gehezen naar buiten. Motor uit, kan gebeuren. Plas(je) koelmiddel eronder, k*t. Radiatorslang stuk met een warmloper tot gevolg. Kickstarter gaat niet naar beneden dus hij staat vast. Bougie eruit en wat olie in het at laten lopen, in het kader van baat het niet dan schaad het niet. Motor in de hoek gezet met de gedachte -daar kijk ik nog wel een x naar-. Das nu dus. Wordt een "ouwe, zoon" projekt. Vraag nu dus, hoe krijg je hem weer los zodat je de boel uit elkaar kunt halen?
Gisteren een beetje gerommeld zonder resultaat en kruipolie in het bougiegat laten lopen.
Is het een idee om hem van de helling hier af te laten rollen en in z'n 2 te zetten met een beetje gang of is het dan helemaal gebeurd?

Bvd dank voor de tips,
Marco
 
Als je zo,n warmloper gehad heb dat hij vast is gelopen reken dan maar op een flinke motorschade, een beetje olie helpt dan echt niet meer,je zal hem dus uit elkaar moeten halen.Met een beetje geluk komt de cilinder met zuiger omhoog,dan kan je voorzichtig proberen hem los te tikken met bijvoorbeeld een kunststof hamer.En anders kop er af en met een stuk koper of hardhout en hamer proberen de zuiger los te krijgen.
een andere truc is een warmhoutplaat onder het blok zetten en zo het blok warm stoken en hopen dat de zuiger zo los gaat.Met geweld bv een heling af is niet verstandig,wie weet wat er dan inwendig afbreekt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan