• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Hydraulisch pomp heftafel is lek

Beunhaas86

MF veteraan
Lid geworden
14 aug 2005
Waarderingsscore
0
De pomp van mn heftafel verliest olie waardoor de heftafel lang niet meer zo hoog kan als eerst. Ik heb de pomp eraf gehaald om te kijken of ik eventueel wat kan reviseren maar snap niks van de werking.

De pomp:
pomp.jpg

- Nr 1 gaat drukt binnen en pompt de olie in de cillinder
- Nr 2 trek je naar buiten en door de druk in de cillinder word de olie eruit geperst, hier heb ik de grootste olielekkage. Het rubberen ringetje is wel goed.
- Het schroefje in het midden is een stelschroefje volgensmij. Maar waarvoor?
- De schroef rechts heeft volgensmij al helemaal geen functie?
- Ik mis het reservoir, waar haalt ie de olie vandaan?
- Waar moet ik de nieuwe olie bijvullen?

En tot slot: wat kan ik beter doen. Pomp proberen te repareren, nieuwe pomp (is dat mogelijk en/of duur) of een garagekrik van de Lidl eronder beunen?

Alvast bedankt :)

Laatst bewerkt:
.. - Nr 1 gaat drukt binnen en pompt de olie in de cillinder
Dit is dus de pompplunjer.
- Nr 2 trek je naar buiten en door de druk in de cillinder word de olie eruit geperst, hier heb ik de grootste olielekkage. Het rubberen ringetje is wel goed.
Dit is dus de daalklep. Als de "O" ring goed is en het komt daar langs dan zal het huis wellicht beschadigd zijn.
Zou je daarmee misschien de daalsnelheid kunnen begrenzen ?
Links bedoel je denk ik ? Links lijkt me de vuldop van het reservoir.
Het reservoir zit zo te zien rondom de cilinder.
Misschien in de dop aan de linkerkant ? Dat lijkt me het reservoir.

Laatst bewerkt:
Bedankt!

De binnenwerk van de daalklep lijkt niet helemaal glad meer / geoxideerd dus dat ga ik eerst proberen icm toch een nieuwe O-ring. Hoe kan ik de pomp makkelijk luchtdicht vullen? Een pompje erachter ofzo?

Mocht het blijven lekken dan moet ik het actiekrantje van de lidl in de gaten houden.
*edit: een potkrik is goedkoper en makkelijker

Laatst bewerkt:
Hoe kan ik de pomp makkelijk luchtdicht vullen? Een pompje erachter ofzo?

Ik zou de "zuiger" in de laagste stand zetten, dus helemaal naar binnen en het reservoir gewoon maximaal vullen. Tot de olie er uit loopt zeg maar.
Volgens mij is ontluchten dan niet nodig.
Wat je ook zou kunnen doen (wordt wel een smeerboel) is de zuiger een stukje naar buiten laten komen, dan vullen en daarna de zuiger helemaal terugdrukken.
Doppie er terug op en klaar.

Ik heb zo'n blauwe heftafel met soortgelijke pomp en heb via internet een nieuwe pomp besteld en die kostte me gevuld en wel 25 euro. Was bij een of andere handelsonderneming. Weet niet meer welke. Maar vraag eerst eens wat je voor een nieuwe moet geven bij de handelaar waar je hem weg hebt. Spul is niet zo duur.

De pomp van mn heftafel verliest olie waardoor de heftafel lang niet meer zo hoog kan als eerst. Ik heb de pomp eraf gehaald om te kijken of ik eventueel wat kan reviseren maar snap niks van de werking.

De pomp:
[afbeelding]

- Nr 1 gaat drukt binnen en pompt de olie in de cillinder

En tot slot: wat kan ik beter doen. Pomp proberen te repareren, nieuwe pomp (is dat mogelijk en/of duur) of een garagekrik van de Lidl eronder beunen?

Alvast bedankt :)

Ik heb precies dezelfde heftafel als jij denk ik, was de jouwe toevallig origineel ook blauw van kleur?
Had hem door een aantal verhuizingen al een paar jaar niet meer gebruikt en in de laagste stand laten staan. Nooit echt een grote olieplas onder gezien ofzo...
Toen ik de tafel een paar weken geleden echter weer wilde gaan gebruiken dacht ik 'm eerst eens even op te krikken en schoon te maken.
Kwam 30cm hoog en daarna kon je pompen wat je wou...had ook geen weerstand meer op het pedaal.
Een vriend van me vertelde dat die dingen uit Taiwan/China vanaf fabriek ook nog wel eens gevuld worden met een soort van petroleum i.p.v. hydrauliek-olie...stukken goedkoper natuurlijk...maar petroleum verdampt in de loop van tijd.
Ik heb dus maar bij het linkse vraagteken gevuld met hydrauliek-olie...in de laagste stand klein beetje vullen, omhoog pompen, weer beetje vullen, omlaag, vullen etc.etc.etc.....duurt wel even maar je komt steeds een stukje hoger en op een gegeven moment merk je vanzelf dat ie vol zit. Ik geloof dat ik iets van een halve liter olie erin kreeg.
Nu heb ik er wel een doek onderliggen want hij lekt een beetje na zeg maar.
Staat nu alweer een week of vier in de hoogste stand met de beveiligings-staaf er in,
zal 'm binnenkort eens testen door 'm weer helemaal te laten zakken en kijken of die weer naar z'n hoogste stand wil.

Laatst bewerkt:
Ik heb zo'n blauwe heftafel met soortgelijke pomp en heb via internet een nieuwe pomp besteld en die kostte me gevuld en wel 25 euro. Was bij een of andere handelsonderneming. Weet niet meer welke. Maar vraag eerst eens wat je voor een nieuwe moet geven bij de handelaar waar je hem weg hebt. Spul is niet zo duur.

Particulier gekocht voor weinig. Volgensmij was mijne origineel rood maargoed.. Ik ken zo ook geen handelaren van heftafels in de buurt. Een potkrikje kost €10,- en ik heb hier een electrisch lasapparaatje staan dus daar red ik me wel mee mocht het niet lukken. Verder ben ik ook niet helemaal 100% tevreden. Hij is aan de smalle kant en het blad aan de achterkant is niet al te stevig. Ik ga denk ik een keer zo'n zwaar bureaublad bewerken en gebruiken. Maargoed, eerst de pomp.

Ik heb precies dezelfde heftafel als jij denk ik, was de jouwe toevallig origineel ook blauw van kleur?
Had hem door een aantal verhuizingen al een paar jaar niet meer gebruikt en in de laagste stand laten staan. Nooit echt een grote olieplas onder gezien ofzo...
Toen ik de tafel een paar weken geleden echter weer wilde gaan gebruiken dacht ik 'm eerst eens even op te krikken en schoon te maken.
Kwam 30cm hoog en daarna kon je pompen wat je wou...had ook geen weerstand meer op het pedaal.
Een vriend van me vertelde dat die dingen uit Taiwan/China vanaf fabriek ook nog wel eens gevuld worden met een soort van petroleum i.p.v. hydrauliek-olie...stukken goedkoper natuurlijk...maar petroleum verdampt in de loop van tijd.
Ik heb dus maar bij het linkse vraagteken gevuld met hydrauliek-olie...in de laagste stand klein beetje vullen, omhoog pompen, weer beetje vullen, omlaag, vullen etc.etc.etc.....duurt wel even maar je komt steeds een stukje hoger en op een gegeven moment merk je vanzelf dat ie vol zit. Ik geloof dat ik iets van een halve liter olie erin kreeg.
Nu heb ik er wel een doek onderliggen want hij lekt een beetje na zeg maar.
Staat nu alweer een week of vier in de hoogste stand met de beveiligings-staaf er in,
zal 'm binnenkort eens testen door 'm weer helemaal te laten zakken en kijken of die weer naar z'n hoogste stand wil.

Ik wil juist van die lekkage af ivm het gesmeer op de vloer. Het vullen klinkt eenvoudig, bedankt.

ik vul mijn krik altijd bij in de laagste stand en dan de cilinder helemaal vol.
Dan de krik 1 keer helemaal omhoog en weer omlaag, dan is bijvullen bijna nooit nodig. (= dus geen lucht erin)

ships,wil net een nieuw topic beginnen hierover.
heb precies hetzelfde probleem!

hoe heb jij hem onder de tafel vandaan gekregen??
en dan met name die dikke as in het midden?hele tafel uit elkaar halen?

ik heb de mijne 1x bijgevuld door de meest linkse schroef.
hij werkt dan weer prima tot alles weer over de vloer ligt B|

Laatst bewerkt:
ships,wil net een nieuw topic beginnen hierover.
heb precies hetzelfde probleem!

hoe heb jij hem onder de tafel vandaan gekregen??
en dan met name die dikke as in het midden?hele tafel uit elkaar halen?

ik heb de mijne 1x bijgevuld door de meest linkse schroef.
hij werkt dan weer prima tot alles weer over de vloer ligt B|

Jup, de tafel uit elkaar. Eerst de tafel omhoog pompen. Dan het blad eraf en dan kun je de rest zonder gevaar zo loshalen. Het is denk ik een half uurtje lekker knooien.

Ik vroeg me aan het begin ook af waarom dat met bouten aan elkaar zat, maar hiervoor dus ;)

Jup, de tafel uit elkaar. Eerst de tafel omhoog pompen. Dan het blad eraf en dan kun je de rest zonder gevaar zo loshalen. Het is denk ik een half uurtje lekker knooien.

Ik vroeg me aan het begin ook af waarom dat met bouten aan elkaar zat, maar hiervoor dus ;)

dat word dus schroeven.

laat je nog even weten hoe je het opgelost hebt (repareren of nieuwe pom)?

Heb zo'n zelfde tafel. Ging na een jaar of 4 ook lekken. Nu vul ik gewoon af en toe de olie bij (nou ja, tot dusver eenmaal gedaan) en sindsdien doet ie het weer prima. Lekt nog steeds een beetje maar staat op vinyl dus who cares!

Heb zo'n zelfde tafel. Ging na een jaar of 4 ook lekken. Nu vul ik gewoon af en toe de olie bij (nou ja, tot dusver eenmaal gedaan) en sindsdien doet ie het weer prima. Lekt nog steeds een beetje maar staat op vinyl dus who cares!

bij mij staat hij op beton en hij gaat steeds harder lekken.
het moet dus opgelost worden :')

Ik denk dat ik de oorzaak heb van de mijne (lekt voornamelijk bij de daalklep): Slijtage op het oppervlak van het meest binnenste 'staafje'. In het oppervlak van het staafje wat de klep afsluit is een putje ontstaan. Ik denk vanwege de dunne oliestraal welke er met hoge snelheid uitspuit als er flink wat druk op staat. Die snijdt materiaal weg.

full

(wel slechte foto, telefoon heeft geen macro)

Wat ik heb geprobeerd is om het staafje vlak te maken. Maar aangezien dit niet 100% haaks en 100% vlak is gebeurt gaat de tafel nu naar beneden zonder dat je de klep openzet. Lek dus.

Oplossingen kunnen zijn: een ringetje of een kogel hier tussen die de opening van de daalklep precies afsluit. Ik zal zo eens met paint wat verduidelijken.

Laatst bewerkt:
full

- De bovenste is de bestaande, dit oppervlak is niet 100% vlak en daardoor lek.
- De middelste is met een kogel ter afsluiting
- De onderste is met een shim tbv kleppenstellen ertussen. Dit materiaal is lekker hard.

Ik ga de onderste eerst proberen, daarna een kogel en daarna een andere pomp ;)

*edit, shim toegevoegd...

Laatst bewerkt:
[afbeelding]

- De bovenste is de bestaande, dit oppervlak is niet 100% vlak en daardoor lek.
- De middelste is met een kogel ter afsluiting
- De onderste is een nieuwe ring ertussen. Vervolgens de originele in puntvorm maken zodat de kracht erop in het midden terrecht komt.

Ik ga de onderste eerst proberen, daarna een kogel en daarna een andere pomp ;)

ok,goed werk beunhaas.

ik hou dit topic scherp in de gate :Y

Nou, ik kan je meedelen dat het gelukt is. Ik heb van het daalklepstaafje ongeveer 5 mm afgehaald, en dr een kogeltje van een fietsbalhoofd-lager tussen gedaan. Zojuist zo'n 3 uur een Honda Shadow erop gehad zonder borgpin en tot nu toe geen lekkage.

Wat ik me ook zo zat te bedenken, je kunt het denk ik beter met een shimmetje (tbv stellen klepspeling) van een yamaha of honda doen. Dat materiaal is namelijk erg hard en slijt dus niet snel. Ff naar de sloper en een shimmetje kopen ipv ruilen. Het shimmetje moet een diameter hebben van 5 of 6 mm, de dikte maakt niet veel uit. Hoe dikker, hoe meer je van dat daalklep staafje afhaalt.

Grt de beunhaas

Laatst bewerkt:
ok,mijn pomp ligt ook uit elkaar.
het is alleen de hoofdas die lek is -O-
ding is met geen mogelijkheid open te krijgen.

waar kan ik een nieuwe bestellen????

Hallo Jongens,

wie kn mij verder helpen. Ik heb alles geprobeerd. Ik heb zo een heftafel als op de website van mvr.nl. Een hydrauliche voetbediende rode stabiele uitvoering, hefhoogte ca. 80 cm en toelaatbaar gewicht 400 kg.

Ik heb de tafel eraf gehaald en de cylinder uitelkaar gehaald. Nieuwe olie erin op laagste stand, paar keer terug en bijgevuld. Pompen doet hij prima en alles ziet er redelijk goed uit. Echter bij het omhoog pompen kan ik indien ik gewicht op de schaar zet de zuiger niet naar buiten pompen daar hij direkt weer terug gaat. Tevens is bij omhoog gepompte schaar zonder tafel het mogelijk hem weer terug te duwen. Ook het naar beneden late gaan via de hendel schijnt niet te reageren.

Wie weet begter ??

Bedaankt.

Gaaaas :]
full

Ik denk dat je de pomp niet helemaal juist in elkaar hebt gezet. De daalklep blijft open staan als ik lees dat hij met een beetje gewicht naar beneden gaat en het pedaal niets uithaalt.

Jongens bedankt voor jullie snelle reactie. Ik zal die retourklep eens demonteren en de punt spits en glad maken. Een kogeltje of een chim is bij mij geen optie helaas. Anders een hydraulisch potkrikje.

Gaaas.

Terug
Bovenaan Onderaan