Bedankt voor de reacties heren
Ik probeer in deze reactie gelijk op zoveel mogelijk reacties te reageren haha.
O dat ik aangaf liever te rijden dan te sleutelen betekent niet dat ik het niet kan. Ik heb alleen geen zin in een motor waar ik de eerste weken een boel op kan gaan vervangen voor hij een beetje te rijden is. Verder ben ik wel redelijk handig. Zaken als uitwendige onderdelen vervangen (of repareren) moet wel lukken
door in het verleden wel regelmatig met auto's en scooters bezig te zijn heb ik er wel vertrouwen in dat de meeste onderdelen wel zelf te doen zijn. Ik ga alleen niet beginnen aan versnellingsbakken en inwendige delen in t blok etc.
Ik heb nu wel een iets duidelijker beeld waar en in welke hoek ik het moet zoeken.
Op dit moment heb ik niet echt een eisen lijst over de opties en extras waar de motor over moet beschikken, iets waar een beetje bagage op meegenomen kan worden zou handig zijn, maar tegenwoordig kan je inderdaad ook universele tanktassen topkoffers rugtassen etc. dus daar maak ik me niet zo druk over. Als ik veel bagage moet sjouwen dan pak ik toch de auto waarschijnlijk
Wel een goed idee om wat handelaren te vragen of ik meerdere modellen zou mogen rijden op een dag, ik weet niet of elke budget bike handelaar daar op zit te wachten maar ik kan het altijd proberen.
Ik durf wel te zeggen dat ik denk al redelijk goede kleding enz te hebben voor de omstandigheden waar ik in wil en ga rijden (Schuberth C4 helm, Bering Tiberius jas, Bowtex long johns standard, en 2 paar lederen handschoenen voor zomer en winter), misschien dat ik in de toekomst wat meer aanschaf voor de verschillende weersomstandigheden in ons kikkerlandje. Maar ik denk dat dit een goede basis is. Ook het geld voor onderhoud heb ik al mee gerekent vandaar dat ik in mn OP ook aangaf dat ik misschien nog t budget met €500,- kan oprekken maar dat is dus eigenlijk de €500,- die ik voor de directe onderhoud en reparaties apart heb na aankoop.
En ja t blijft een gok met alle motorisch aangedreven voertuigen... 2e hands (lees 5e hands) voertuigen van 20+ jaar oud... Er zullen een hoop slechte exemplaren tussen zitten. Dit blijft altijd wel een gok helaas, maar t is niet anders. 5k uitgeven aan een 10 jaar oude bike en er dan achter komen dat t totaal niet mn ding is of mijn hobby niet is, is nog duurder haha.
En over het (om) laten vallen bedoelde ik meer de momenten als terug in de berging parkeren etc. Waar mijn motor komt te staan is namelijk een smalle deur opening (Waar motor en ik niet tegelijk door een deur kunnen), met een drempel van ongv 15-20cm en nauwelijks draai ruimte aan de straat kant (die na de stoep direct stijl afloopt). M'n scooter is daar ook al een keer omgevallen haha, ik hoop natuurlijk de motor niet (iets met ezels en 2x stoten) maar de kans is aanwezig. Of door stommiteiten in een andere situatie.
Bang dat ik de motor niet kan houden als ik er op zit ben ik ook niet hoor
Verder maak ik op dat dus de meeste jappen wel technisch goed gebouwde producten zijn. En een hoop verkochte exemplaren ( = dus veel onderdelen beschikbaar).
Ik hoor trouwens niemand (op 1 reactie na) over Europese motoren? Persoonlijk vind ik bv de BMW's wel saai ogen... Maar ik krijg het idee dat ze toch wel degelijk zijn? Triumph had ik me verder nog niet in verdiept maar ik vind de Triumph Trophy die in een reactie hier boven stond ook wel wat hebben
Nogmaals bedankt voor de reacties en jullie tijd
het kan zijn dat ik ben vergeten te reageren op iemand zn opmerking. Maar ik heb sowieso alles gelezen en zo goed als alles is nuttige info.
Gr. Michael