Idee voor bandenkeuze voor jouw rijstijl

McGuinness

MF veteraan
15 dec 2004
3.261
0
Isle of Man, Douglas, Bray Hill
Iedere band heeft zijn eigen bedrijfstemperatuur. De een is sneller op temperatuur, omdat bijvoorbeeld de bedrijfstemperatuur lager ligt. Nou dacht ik stel voor je bent niet eene echt knaller dan wil je dus banden die snel op temperatuur zijn en bij lage temperaturen op bedrijfstemperatuur zijn. Nou is mijn vraag bestaan er gegevens over de bedrijfstemperatuur van de verschillende banden van alle merken? Dan voorkom je op die manier lijkt me ook 1 miljoen topics over welke banden de 'beste' zijn. Als ik namelijk band intik krijg ik tig topics hier en op alle andere fora over 'banden... welke zijn de beste?' Maar ja zoals hierboven al gezegd de beste bestaat niet, omdat iedereen zijn motor anders gebruikt. Lijkt me een simpele en misschien met medewerking van bandenfabrikanten ook een haalbare oplossing?

Wat vinden jullie hiervan? Ik zou namelijk als bijvoorbeeld band X een lage bedrijfstemperatuur heeft voor die band kiezen, daar ik niet echt altijd aan het knallen ben in de zomer...

Goed ideetje of onhaalbaar?
 
Lastig, je praat nu eenmaal over "gevoel".
Een snelle rijder zal eerder klagen over een band die niet op temperatuur komt dan een toerrijder.
Dan is er nog altijd het compromis tussen goede eigenschappen, zoals grip, en slijtagegevoeligheid. Dan nog het verschil tussen de diverse motoren en de rijstijl. Daar maken we allemaal andere keuzes in.
Je zou dan eerst een afspraak moeten maken over een goed uitgangspunt om te gebruiken.

Overigens, met temperaturen zoals we nu hebben (beneden de 7 a 8 graden) komt geen enkele band op temperatuur.
 
:^ Zijn een beetje te veel parameters, waar iedereen zijn eigen waarde aan hecht. Wat dacht je van: rechtuit stabiliteit, insturen, waarschuwen bij verlies aan grip, prijs, nat weer gedrag etc. En dat is ook allemaal nog afhankelijk van rijstijl, soort motorfiets, afstelling, waar en wanneer wordt er gereden, bandenspanning etc.
Was het maar zo eenvoudig om aan de hand van de bedrijfstemperatuur de juiste band te selecteren.

NB Bij zo'n "polletje" weet je natuurlijk ook niet wat voor gewicht je aan iemands oordeel moet geven. Ik meen dat er vorig jaar nog iemand op dit forum beweerde dat de BT010 toch wel dé ultieme band voor op het circuit was. |(
 
Lastig, je praat nu eenmaal over "gevoel".
Een snelle rijder zal eerder klagen over een band die niet op temperatuur komt dan een toerrijder.
Dan is er nog altijd het compromis tussen goede eigenschappen, zoals grip, en slijtagegevoeligheid. Dan nog het verschil tussen de diverse motoren en de rijstijl. Daar maken we allemaal andere keuzes in.
Je zou dan eerst een afspraak moeten maken over een goed uitgangspunt om te gebruiken.

Overigens, met temperaturen zoals we nu hebben (beneden de 7 a 8 graden) komt geen enkele band op temperatuur.

Als de fabrikant van de banden een lijstje heeft waarbij zijn band het best presteert, dan lijkt me het wel haalbaar? Uiteindelijk draait het bij elke rijder toch om grip. Zonder grip ben je nergens is de eerste vereiste.
 
Als de fabrikant van de banden een lijstje heeft waarbij zijn band het best presteert, dan lijkt me het wel haalbaar? Uiteindelijk draait het bij elke rijder toch om grip. Zonder grip ben je nergens is de eerste vereiste.
Hoe had je je dat voorgesteld? De meeste motorrijders zijn niet zo kapot van bv. Conti's en Avon. Toch hebben beide merken, in hun eigen ogen, banden voor nagenoeg iedere toepassing. Vrijwel alle Pilots van Michelin staan bekend om hun lange opwarmtijd, maar verwacht niet dat Michelin daar ook zo over denkt en dat als info geeft.

Kortom: ga je van het advies van de fabrikant uit, dan zit je al gauw met: "Wij van WC-eend, adviseren WC-eend". Ga je van de rijder uit dan weet je niet hoeveel waarde je aan hun oordeel moet hechten.
 
maar hoe weet je dan wat en goeie band is voor jouw motor,rijstijl? ik rij op diablo,s bevalt goed,paar keer circuit dagen er mee gedaan,ook in de regen. maar er zijn ook bt090 voor lichte motoren met vrij weinig pk(ik heb 58awpk) een setje banden kost teveel om steeds tetesten
 
Tja, weet ik niet eigenlijk. Ik rijd altijd op Rennsports of Supercorsa's, op straat en op het circuit. Ik vind bv wel dat Michelins te duur zijn. Kan je beter Diablo's nemen. Dat veel mensen elkaar (én de motorxaak) nablaten met hun BT010/020 adviezen en dat de banden/oliesporen wel eens de schuld krijgen van iets wat eigenlijk een gebrek aan motorbeheersing is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan