Hallo, ik wil je wel een beetje op weg helpen.
Mn Pa heeft een HM 450X uit '07 en wat maten hebben een WR426 (voorloper 450)
De voordelen van de Honda:
-automatische kleppenlichter, dus niet net als bij yamaha het gekloot met de decompressieklep tijdens het starten. De Honda trap je zo aan.
-elektrische start (dat heeft de WR450 ook)
-de X versie heeft stalen kleppen ipv de titanium van de CRF R (crossers). Deze slaan minder snel in en dus hoef je minder te stellen.
-Honda gebruikt 1 nokkenas en 4 kleppen, Yamaha 2 en heeft 5 kleppen. Meer bewegende delen = er !kan! meer stuk gaan.
Volgens de kenners is de WR iets teveel geknepen vanwege emissie/geluids eisen. De carburateur en de uitlaat mogen wel wat aangepast worden.
Maar de Yamaha en de Honda zijn beide wat geknepen. De nokkenas(sen) zijn wat tammer (vergeleken met de crossers) en ze zijn wat meer richting trekkracht onderin en duurzaamheid getuned.
Allebei zijn het prima motors, en de betere enduro's op de markt. En voor japans en KTM zijn natuurlijk overal onderdelen te verkrijgen. (dat is bij Husaberg/Husqvarna/GasGas/Beta/VOR wat minder.