• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

IK begrijp het steeds minder

Speedking2.0

Suzuki V-strom 1000
Donateur
Lid geworden
24 jan 2020
Waarderingsscore
28.061
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de moderne motorrijder tegenwoordig erg verwend is en toch nog meer wil. Ik lees quickshifter, DCT, cruis controle, niet meer in de wind willen zitten, last van de tere billetjes omdat het zadel zo oncomfortabel is. Radio en telefoon in de helm, want je moet tenslotte bereikbaar zijn, ook op de motor.
Dan nog dat gedoe met velgstickers en koppeling en remhendel in kleur, want het moet allemaal matchen, de dynamischeknipperlichtenshitzooiuitChina. Ik begrijp er helemaal niets meer van.

Ik vraag me af of er over 50 jaar nog wel motor wordt gereden of de vraag naar comfort en of onzin zo groot is geworden dat er niet meer aan de vraag voldaan kan worden.
Ik merk dat ik misschien wel oud aan het worden ben, al denk ik zelf dat het nog niet zo erg is. Wellicht snap ik het dan echt niet meer! Ik meen oprecht dat iedereen moet doen wat hij/zij wil, maar het voelt wel een beetje als janken, ik merk dat ik er wat minder begrip voor krijg.

Laatst bewerkt:
Ligt er ook aan waarmee je opgegroeid ben. Persoonlijk heb ik niet echt iets met elektronica in voertuigen (nooit gehad eigenlijk) en vind het wel best. Sommige dingen zouden leuk zijn als het aanwezig zou zijn, maar veel dingen interesseren mij gewoon niet.
Ben nu 31 jaar en de motor wordt 23 jaar. Heeft net injectie erop zitten en dat is prima, want persoonlijk vond ik dat betrouwbaarder.

Snap ik dat wanneer men elke dag woon-werk doet, dat zo comfortabel en snel wilt doen? Ja, maar is voorlopig nog niet aan mij besteed.
Dus uit vooral je mening, want misschien is ook dat niet meer over 50 jaar mogelijk met hoe de wereld in elkaar steekt.

Goed Joure GIF by wij zijn broodnodig

Vijftig jaar is wel erg ver vooruit.
Voertuigen rijden of vliegen :o volledig autonoom met personen of materialen in een liggende positie.
Aerodynamica en verbruik zijn dan ultra laag en de ingebouwde kernfusie generator gaat twee, drie generaties mee zonder vervuiling.

Da's grappig. Ik dacht daar ook wel eens aan, het verschil tussen de motor van jaren 80/90 en nu. Van mij hoeft al die geautomatiseerde luxe niet. Maar het kan wel zinvolle aanvulling zijn met de veiligheid. Ik heb cruisecontrol, nog nooit gebruikt. Verwarmd zadel hoef ik ook niet. Maar motor een beetje "eigen" maken vind ik wel leuk. Er is maar 1 ding wat ik wel perse wil en moet hebben: Uit de turbulentie, dus een V-stream schuifpui erop. Turbulentie verkloot het plezier van motorrijden, vind ik.

Ik rij al ruim 50 jaar motor, er mag dus best wat gecompenseerd worden…..maar wel met mijn harses in de wind op mijn naked en bomvol met elektronica….. :+

Of je oud een grumpy word kan ik nog thans niet ontkennen of bevestigen.

Ik zou zeggen dat een ieder voor zichzelf moet bepalen wat ze willen doen.

Echter uit de wind willen zitten is al wat langer een dingetje. Volgens mij waren er rond 1970 al van die kolossale windschermen om je achter te verstoppen.

Voor mijzelf kwam ik tot de conclusie dat ik minder motor ging rijden omdat ik geen radio kon luisteren, ergo, ik heb nu een comding in de helm. Zuiver voor muziek.

Voor al die snufjes, er is vraag en aanbod aan. Als motoren in de laatste 30 jaar niet verder ontwikkeld zouden zijn zou het ook niet leuk zijn.

En ach, ik heb er geen last van als iemand een nieuwe motor met al dat soort electrische snufjes koopt. Mij ouwe shit veranderd er niks om.

db

Ben het wel met je eens maar maak me er gelukkig verder niet druk om. De electronica neemt zo langzamerhand de overhand. Een automaat is voor oude løllen zeggen ze maar ondertussen wel een quickshifter, DCT, rij-modi, slipperclutch, tracktioncontrol, bochten-abs en dan zal ik nog wel het een en ander vergeten zijn. Las vorige week nog in een motorblaadje een test van een motor die geen quickshifter had. Nou, de reporter ging weer "oldschool" schakelen. Dus geen quickshifter is tegenwoordig al oldschool! Maar in de MotoGP is het tegenwoordig niet anders. Bij de start de motor laten zakken bijvoorbeeld. Dus ja, wat moet je er van zeggen. Wat mij betreft hoeft het allemaal ook niet. Mijn motor heeft wel ABS en dat is wel prettig natuurlijk al heb ik nog nooit gehad dat het abs moest ingrijpen maar dat is niet de reden dat ik 'm heb gekocht. Het is niet tegen te houden, of je moet op oudere motoren blijven rijden. Maar gelukkig zie ik nog steeds jongeren motorrijden. En er rijden tegenwoordig ook veel meer meiden dan toen ik begon (1978). Dus ik denk dat het allemaal wel wat meevalt :)

Waarschijnlijk waren er 70 jaar geleden ook mensen die hetzelfde dachten over motoren met ontsteking zonder handmatige vervroeger, en schijfremmen enz enz enz. Alleen toen konden ze dat nog niet kwijt op een online forum.
Dingen veranderen 🤷🏻

Ik ben persoonlijk erg blij met m'n motoren met quickshifter en cruise control. En heb altijd een muziekje op staan als ik ga rijden 😁

Er is echt niet veel veranderd aan de houding hoor. Motorrijders zijn niet veranderd. De machines en techniek wel.
Vroeger poetste men ook heel graag het chroom, ging men ook al motoren customizen, zetten de echt doorrijders ook al massieve schermen voor hun bakkes, ging men radio, cassetterecorders en luidsprekers monteren in goldwings, Harley Davidson bestond gewoon uit "personaliserende" dingen. Lampen bijplaatsen was ook al in. Zadels aanpassen gebeurde, ander stuur erop....ik kan blijven doorgaan.
Het is altijd zo geweest, alleen bestaan er nu een eindeloze rits aan elektronica upgrades en tech stuff, dus daar speelt de huidige generatie motorrijders op in . Als dat vroeger zou hebben bestaan , dan hadden we het ook gedaan.
Ik had eerst een first gen street triple zonder ABS....Het ding was geweldig , momenteel rij ik een BMW S1000XR....het ding rijdt geweldig....het zit vol tech. Maar ik kies mijn motoren eigenlijk niet "voor de tech". Maar omdat het een hobby is personaliseer ik graag, dus dat wel. En omdat ik een winterdoorrijder ben die ook nog eens redelijk wat autosnelweg afhaspel aan hoge snelheid heb ik graag windprotectie. De S1000XR is de eerste met quickshifter (omdat het er nu eenmaal opzit) en ik vind het handig, maar daarvoor reed ik al eeuwen probleemloos met de techniek clutchless shiften omdat ik me dat al sinds de jaren 80 op mijn schakelbrommers had aangeleerd.
Dus ja. Ik erger me niet in wat deze of gene motorrijder leuk vind eigenlijk. Iedereen zijn ding. En als ik iemand veel liefde in zijn machine en/of zijn gear zie steken, dan begrijp ik dat en vind het zelfs leuk

Al die elektronica en hulpmiddelen hoef ik niet hoor. Rijmodussen, bereikbaar zijn, automatisch dit, automatisch dat ... De enige reden dat ik een bluetooth ding aan m'n butsmuts heb hangen is omdat ik graag muziek luister, maar iedereen die me kent weet dat als ik gebeld word tijdens het rijden ik niet opneem.

Mijn enige luxe is een startmotor ipv een kickstarter, verder alles “oldskool” en genieten van het geluid van mijn motoren. Wel goede gehoorbescherming en kleding. Het liefst zwart dat past overal bij😉.
Persoonlijk kan ik genieten van alle verschillen tussen motorrijders en hun motoren iedereen doet het op een manier die bij je past.
Maat van mij reed vroeger met van die badkuipen op oude politie BMW’s van Leen Post uit Naaldwijk. Volgens mij waren dat Vetter kuipen? Vond het er niet uitzien maar je zat wel droog en uit de wind.
Ik reed met oude kranten onder mijn leren jas, in de winter stond ik na een rit een half uur krom van de kou in mijn benen, hij had daar geen last van.

Laatst bewerkt:
Ga gerust nog effe een motor aantrappen als ie geen zin hebt, op de hand de ontsteking onder het rijden bijstellen ,
en rem maar "op goede hoop en een beetje geluk"
En vergeet ook je benzine niet te kopen bij de drogist ;p

Ga ik wel op m'n aars-kussende-aftermarket zitje , effe 800 km op een dag doen.. en nog fris afstappen
zonder een date te hoeven maken met de dokter voor een nieuw setje nieren ( want die heb ik uitgepist op zo'n ouwe brommer )

Oh, en m'n pak is waterdicht.. en redelijk goede muziek kwaliteit in m'n helm.
( want zelfs ik vind m'n eigen zingen vals , en fuck een motorpak invetten )

Zo'n ouwe tram is leuk voor erbij , en niet te ver weg..
( want hoewel ze vroeger lichter waren, zijn ze nog steeds hoerig zwaar om naar huis te duwen als d'r weer eens iets kapot is gerammeld ;p )

Er is echt niet veel veranderd aan de houding hoor. Motorrijders zijn niet veranderd. De machines en techniek wel.
Vroeger poetste men ook heel graag het chroom, ging men ook al motoren customizen, zetten de echt doorrijders ook al massieve schermen voor hun bakkes, ging men radio, cassetterecorders en luidsprekers monteren in goldwings, Harley Davidson bestond gewoon uit "personaliserende" dingen. Lampen bijplaatsen was ook al in. Zadels aanpassen gebeurde, ander stuur erop....ik kan blijven doorgaan.
Het is altijd zo geweest, alleen bestaan er nu een eindeloze rits aan elektronica upgrades en tech stuff, dus daar speelt de huidige generatie motorrijders op in . Als dat vroeger zou hebben bestaan , dan hadden we het ook gedaan.
Ik had eerst een first gen street triple zonder ABS....Het ding was geweldig , momenteel rij ik een BMW S1000XR....het ding rijdt geweldig....het zit vol tech. Maar ik kies mijn motoren eigenlijk niet "voor de tech". Maar omdat het een hobby is personaliseer ik graag, dus dat wel. En omdat ik een winterdoorrijder ben die ook nog eens redelijk wat autosnelweg afhaspel aan hoge snelheid heb ik graag windprotectie. De S1000XR is de eerste met quickshifter (omdat het er nu eenmaal opzit) en ik vind het handig, maar daarvoor reed ik al eeuwen probleemloos met de techniek clutchless shiften omdat ik me dat al sinds de jaren 80 op mijn schakelbrommers had aangeleerd.
Dus ja. Ik erger me niet in wat deze of gene motorrijder leuk vind eigenlijk. Iedereen zijn ding. En als ik iemand veel liefde in zijn machine en/of zijn gear zie steken, dan begrijp ik dat en vind het zelfs leuk
Vroeger moest ik ook al om die schermen lachen en toen waren ze vaak gevaarlijk voor de rijder.

Hangt er ook van af wat je zelf leuk vind? ik ben 33 dus ben opgegroeid met technologie/computers en vind het ook leuk als er technologie/gadgets op de moto staan. Al heb ik ook twee harleys gehad en leuk gevonden. Ik vind ook dat er moto's zijn met TE veel dingen op maar dat bepaalt iedereen weer persoonlijk, ik lig er niet wakker van wat een ander wel of niet leuk vind, ik snap soms al niet waarom ik leuk vind wat ik leuk vind... wat vaak lijkt te veranderen _O- _O-

Injectie is eigenlijk het enige wat ik bij mijn hoofdmotor kwa luxe belangrijk vindt, zeker met de hedendaagse bocht genaamd benzine.
Heb wel eens een luxe fiets gehad (BMW1200rs), maar dat was ik na 2jaar beu. Als ik (relatieve) luxe wil, dan stap ik wel in het koekblik.
Mijn 3 bijkletsen hebben elektronische ontsteking, en daarna houdt het kwa luxe ook wel op.

Met juist afgestelde carbs is niks mis, evenals met de huidige benzine niet, maar vooroordelen hebben zonder verdere inhoudelijke kennis te hebben is nu eenmaal in tegenwoordig, roeptoeteren of verjaardagspraat noemen ze dat ook wel...-O-

Met juist afgestelde carbs is niks mis, evenals met de huidige benzine niet, maar vooroordelen hebben zonder verdere inhoudelijke kennis te hebben is nu eenmaal in tegenwoordig, roeptoeteren of verjaardagspraat noemen ze dat ook wel...-O-
Over wie heb je het nou 🤔 🙄 💁‍♂️

Dat soort ontwikkelingen zijn nou eenmaal mens eigen. De grootste vijand van goed is beter. Sommige dingen zullen best nuttig zijn, bepaalde veiligheidssystemen zeker, maar ik vraag me ook bij steeds meer dingen af waar het allemaal voor nodig is. Prima dat het bestaat, zolang je ook maar de keuze hebt om er niet voor te kiezen. Daar zit hem vaak het probleem. Van mij hoeft een motor geen 84 verschillende rijmodi te hebben, maar probeer nog maar eens een nieuwe motor te vinden die dat niet heeft. En dat is niet alleen bij motoren het geval. Wasmachines en koelkasten met wifi, dat soort onzin. Op een bepaald moment zijn ze er bijna niet meer zonder. Zo wordt je uiteindelijk toch gedwongen om voor dat soort dingen te betalen, terwijl je ze niet nodig hebt.

Terug
Bovenaan Onderaan