inbouw sm-velgen

legowelt

MF'er
2 mrt 2005
152
0
belgie
Ik rij dus al een paar maand een yam tt, die tot vandaag nog enduro stond.

Ik had me een paar sm-velgen gekocht van een xr en k wou die dus vandaag beginnen monteren.
Nu heeft men moto nog trommelrem achteraan; de xrvelg ook, dus geen probleem tot dusver.

Ik doe de rem los, haal men wiel eruit, de hele handel...
Ik pak men xr wiel en als ik het in de brug wil leggen, valt me ineens op dat die as veel korter is ( daar had ik me wel aan verwacht)

Ik dacht dus, geen probleem, ander aske halen en daarmee alles is opgelost.
Maar gewoon gans de naaf is veel smaller dan die originele van men tt.

Nu heb ik een paar ideeën:

- Ofwel haal ik een langere as en steek ik er rechts een bus op ( kwestie van de kamwielen recht overeen te krijgen)
Maar dan loopt de leiding van men rem scheef, zou dat iets uitmaken?

- Ik dacht van dan ineens de velg om te (laten)spaken op mijn naaf, maar het aantal spaken komt ni overeen. Gaat dus ni

- ineens gans het binnenwerk van men wiel versteken, maar dat gaat ook niet, omdat de naaf van men tt ook veel groter is dan die van die xr-velgen.

Heeft er iemand een idee of voorstel alvorens ik gans de handel in de vernieling sla?

Bedankt
 
ik zou voor de eerste optie gaan...


gewoon een as pakken die er helemaal doorheen komt en een bus erin pas maken.
kijk wel of je ketting nog recht loopt.


waarom zou het uitmaken als je remleiding remkabel scheef loopt?
 
Hoeveel spaaks is je tt wiel en hoe zitten de spaken erin (foto?)

XR weet ik. Misschien heb ik nog een oplossing voor je.
 
Van die rem dat vroeg ik me maar af, ik wist het niet zeker.
Dan ga ik morgen eens zien voor een langere as.

Ik geloof dat die tt naven 34 spaaks zijn ( alleszins 2 verschil met die xr's waarvan ik denk dat ze 36 zijn)

Bedankt alvast
 
Je kan soms ook andere lagers kopen, waarvan de buitendiameter dus gelijk blijft aan je oude maat, maar de binnendiameter anders is.
KTM heeft ook nog al wat verschillende asdikte's, en daar heb ik wel eens gehoord dat ze het zo oplossen.
 
Ik betwijfel dat dat zal lukken, want de as van men tt is merkelijke dikker...
Ik veronderstel dat die lagers ook wel min of meer berekend zijn op het gewicht, wrijving e.d.

Of maakt de dikte van een lager niets uit aan de sterkte?
 
Ik betwijfel dat dat zal lukken, want de as van men tt is merkelijke dikker...
Ik veronderstel dat die lagers ook wel min of meer berekend zijn op het gewicht, wrijving e.d.

Of maakt de dikte van een lager niets uit aan de sterkte?


tsja, jij moet natuurlijk van dun naar dik, andersom was natuurlijk makkelijker geweest.
Maar afmetingen hoeven niets te zeggen over de sterkte die ze aankunnen, er staat op elk lager een nummer, dat nummer vertelt de specs van het lager, kan je een kleiner lager krijgen metdezelfde specs ben je klaar.
 
en mocht het nou echt niet lukken wil ik je velgjes misschien weer overnemen :)

Maar busjes draaien is beste denk ik, in combinatie met andere lagers om toch je ori as te gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan