• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

!info! GSXF-600 accuprobleem?

• Onderwerp starter Onderwerp starter DvA
  • Startdatum Startdatum

DvA

Rookie
Lid geworden
25 mei 2011
Waarderingsscore
0
Zoals je ziet ben ik een nieuw lid op dit forum. Ik heb al een aantal keer dingen hier gezocht en bekeken, maar nu heb ik een specifieker probleem.

Ik heb een GSXF-600 en ben pas geleden geslaagd voor mijn rijbewijs. Oftewel ik wil rijden! Dus ik dacht laat ik een proefritje maken blijkt dat mijn motor finaal in elkaar stort.

Uitleg:

Mijn dashboard verlichting is ermee opgehouden, mijn knipperlichten doen het niet meer. De toerenteller hield ermee op en vervolgens raak ik al mijn vermogen op de motor kwijt en kom ik niet boven de 40 km/h uit. Een halve straat verder valt de motor uit en ik krijg hem niet meer aan de praat. Intussen is mijn accu bijna leeg en besloot ik maar naar huis te lopen.

Ik heb de garage al gebeld want hier ga ik zelf (nog) niet aan klussen. Toch ben ik wel technisch genoeg om te willen weten wat er nu aan de hand is? Hij liep al een beetje gek toen ik wilde starten. Met wat shoke wilde hij wel, maar lekker wegtrekken deed ie al niet. Ik heb hem even warm laten draaien, maar ik kwam dus niet boven die 40 km\h.

Misschien kunnen jullie wat licht laten schijnen, ik weet dat ik het probleem uitbesteed maar ik leer graag meer over de motor. Ook wil ik gewoon mijn verhaal even kwijt :P

Blijkbaar een gare accu .
Dat je motor slecht loopt is mogelijk te wijten aan een te lage accu voltage voor je onstekingsgedeelte.
Je kunt met een voltmeter meten wat de spanningswaarde is van je accu.

[TOPIC=35705//]how to - accu en laadsysteem controleren.[/TOPIC]

Mogelijk zitten je carbs ook dicht met vuiligheid.

Hoe lang heb je de motor ? heeft tie lang stilgestaan etc .

Laatst bewerkt:
heeft de motor lang stil gestaan :?

Ja : mogelijk zijn de carburateur vervuild.

verlichting: kijk al je aansluitingen eens goed na op corrosie. Alle aanslag verwijderen en inspuiten met bv WD40

Zou dat het enige zijn? Dan vraag ik gewoon aan die gasten of ze eerst mijn accu willen checken voordat ze hem meenemen. Ik had wel een klein vermoedde, maar ik dacht ook aan bougies en zekeringen.

Ik heb alleen verstand van Fox brommers en dan blijft het motortje prima lopen met een slechte accu ;) . Dus dit is allemaal nieuw voor mij.

Edit: Ja, misschien laat ik hem wel gewoon checken tot een bedrag van €100,- ofzo. Dan maak ik het onderhoud daarna voor mezelf makkelijker. Hij heeft stilgestaan met 'af en toe' een heel kort ritje.

Laatst bewerkt:
Ik heb alleen verstand van Fox brommers en dan blijft het motortje prima lopen met een slechte accu ;) . Dus dit is allemaal nieuw voor mij.

Het probleem is op zich niet je accu. Het probleem is dat je accu niet bijlaadt en leeg loopt tijdens het rijden. Als je accu niet bijlaadt, dan doet het laadcircuit het ook niet. Als de accu dan leeg is, is er simpelweg geen electriciteit meer en dan doet de motor niks meer.

Als bij die brommer de gelijkrichter het niet doet, dan doet die brommer ook bar weinig wanneer de accu leeg is hoor!

Daar maak je wel een punt. Ze hebben de motor nog niet opgehaald. Misschien toch maar even met de lokale brommer boer overleggen of hij mijn accuutje en circuit wil nakijken. Hij zou hem op zijn minst weer kunnen laden. Ga daarna wel een uurtje rijden om te kijken of hij netjes bijlaadt.

Edit: Dat zou dan dus ook het verlies aan vermogen moeten geven toch?

Laatst bewerkt:
Yep. Sowieso gaat je CDI gek doen als er te weinig spanning is. Maar je krijgt ook last van minder sterke vonken. Als je bougiekabels ook al wat ouder zijn kan het zijn dat de spanning zo laag is en de weerstand van de kabels zo hoog dat de stroom te laag wordt voor een fatsoenlijke vonk. Dan gaat de ontsteking waarschijnlijk wel hier en daar een vonk missen.

Als je een multimeter hebt kun je de spanningsregelaar zelf meten. Je moet dan even de accu weer opladen zodat de motor kan starten en lopen. Dan zet je de multimeter op '20V', start je de motor, laat je hem zo'n 3 a 4000 rpm lopen en meet je de spanning op de accu. Die zou rond de 14.5 volt moeten zijn. Als dat zo is, dan is de spanningsregelaar nog wel goed.

Als de spanning hoger is dan 14.7 volt, of lager dan 14.0 volt, dan is je spanningsregelaar niet goed meer en laadt je accu dus niet meer bij.

Hij ligt morgen aan de lader bij de brommer boer. Ik ben van hem altijd goede service gewend hij doet alleen liever niks aan motoren. Morgenavond een test rit maken, kan ik nog ergens op letten voordat ik wegrijd? - knipperlichten checken bijvoorbeeld -

Opgelost slotje!

Accu laten laden bij de brommer boer en thuis nog even een zekering vervangen zodat mijn knipperlichten remlicht en dashboard het ook weer doen.

Dacht even dat mijn brandstofmeter kapot was, maar ik moest gewoon tanken XD

Ok daar zal ik snel naar gaan kijken! Allemaal nog bedankt voor de tips. De motor heeft dan ook vrij lang stilgestaan en die twee straatjes dat hij gereden had in de tussentijd laadde de accu gewoon niet op.

Intussen al een paar stukken snelweg gehad zonder problemen en gisteren ook nog een aantal korte ritten gemaakt alles gaat nu prima. Qua afstelling nog wel het één en ander maar hé een motor is nooit perfect.

Ok daar zal ik snel naar gaan kijken! Allemaal nog bedankt voor de tips. De motor heeft dan ook vrij lang stilgestaan en die twee straatjes dat hij gereden had in de tussentijd laadde de accu gewoon niet op.

Intussen al een paar stukken snelweg gehad zonder problemen en gisteren ook nog een aantal korte ritten gemaakt alles gaat nu prima. Qua afstelling nog wel het één en ander maar hé een motor is nooit perfect.

Ho ho ho, de mijne is perfect

:+

Elk onderdeel gepoetst geen vlekje geen spatje? Netjes hoor, tuurlijk kan een motor in een uitstekende staat zijn! Het ging er meer om dat het altijd beter sneller en mooier kan.

:D ;)

Elk onderdeel gepoetst geen vlekje geen spatje? Netjes hoor, tuurlijk kan een motor in een uitstekende staat zijn! Het ging er meer om dat het altijd beter sneller en mooier kan.

:D ;)

full

let op de :+ in het vorige bericht

Terug
Bovenaan Onderaan