Info over de BMW R 1100 RT

Oneeye

MF veteraan
26 jan 2005
5.033
273
Onder de rook van R'dam
Ja k weet t,maar de search doet het helaas niet -O-



Wil me boefje misschien inruilen voor een toerbuffel als de R1100RT aangezien k toch veel kilometers vreet en toch een fiets wil waar ik wat meer beschut zit op zo'n beemer en t blijft een :9~ :9~ :9~ fiets.

Wie heeft of weet een linkje over deze fiets zoals testrapporten en waar op te letten bij eventuele aanschaf :Y :Y :Y

Alvast vriendelijk dank

Oneeye


8-)
 
Als het m wordt, zou deze het moeten worden


full




:} :} :}
 
Vraag maar raak!

Wat wil j e allemaal weten?

Ik heb op die van mij de afgelopen bijna 2 jaar, zo'n 70000km gereden.
 
* verbruik (hoofdzakelijk snelweg)
* Tankinhoud
* actieradius
* waar op letten bij aanschaf / proefrit

Rij zelf nu op een Bandit 650s gister een jaar oud en nu 25.000 op de teller in 10 maanden is een wereld fiets maar wil zwaarder en een buffel als de beemer *O* *O* *O*

Rij dagelijks op en neer R'dam - A'dam v.v dus een beetje bescherm zitten is een must.
Had je foto idd gezien in t foto topic, :} :9~ :}

Is er ook een revieuw in het NL van de rt

Alvast bedankt,

Grtzzz :W
 
Ik heb geen linkjes voor je, wel wat ervaringen.

In 5 jaar van 0 naar 190K op de teller. Maar 1 probleem, versnellingsbak op na 80.000. Schijnt een kwaaltje te zijn (geweest). Er gaan verschillende verhalen over vanaf welk bouwjaar dit niet meer is. Mijn motor is van '99. Bak binnen 2
jaar compleet weg.

Het "zwaar" schakelen was bij mij de indicatie dat er niets aan de hand is, hoe meer de bak "op" raakte hoe soepeler de boel schakelde. Tussen twee versnellingen in schakelen lukte ook steeds makkelijker, en heel af en toe uit de versnelling schieten. Met een nieuwere revisie bak er onder, heb ik dit daarna nooit meer gemerkt.

Abs? Ik weet niet of dit nog geldt, maar voornamelijk in het begin regelmatig in storing geschoten. Na een simpele reset door de dealer kun je dan weer verder met
abs weer aan. Na een update(?) daarna zeker 4 jaar probleemloos.

- Verbruik, 1:17 gemiddeld over 4 jaar.
- Tankinhoud? Geen idee, +- 20 euro per tankbeurt.
- Actieradius: tussen 300 en 350 per tank met gemak.
Boven 350 krijg ik het altijd wat ongemakkelijk, maar volgens mij
kunnen er dan nog best een paar kilometertjes bij.
- Koplampjes: 1 per 160.000 kilometer
(achterlampjes gingen wat vaker kapot)
- Spiegels en knipperlichten, de spiegels zitten Los op de kuip
geklikt. Raak iets en ze liggen op de grond. Het is maar dat je
het weet, kun je er iets aan doen :)
- Afstelling, gevoelig voor juiste afstelling. Wonderlijk hoe na
elke beurt (om en om klein, groot bij elke 10.000 kilometer) de
motor weer zoveel beter oppakt.
- Beschutting van het scherm schijnt voor grotere mensen minder te wezen.
- Het ding lijkt breed, maar ik geraak tussen elke file door. Denk er
om dat de standaard koffers breder zijn dan je spiegels en dus uitsteken!
- Remblokken slijten als een gek. Maar remmen geweldig!

Mijn algemene bevinding: oersterk en zeer prettig om Veel mee te rijden.
Als je het karakter van de boxer kunt waarderen (en de juiste leeftijd hebt ;) een wereld motor!

Onderhoudskosten: voor 4 jaar en 160K op de teller, dealer onderhouden. Ongeveer de kosten van een nieuw exemplaar. Ik weet niet of ze de kosten van die vervangende bak hier ook bij op hebben geteld, dat zou imho niet mogen, maar dan heb je een indicatie wat er gebeurd als je de dealer letterlijk Alles laat doen.

Zo, lang verhaal maar suc6 en plzr met het maken van een lange proefrit!
 
Kijk thanx voor de uitgebreide uitleg, :Y

Loop zelf tegen de 40 O-) O-) O-) dus met die leeftijd zit het wel snor ;)

Heb me soes nu ook gewoon bij de dealer in inderhoud a) ivm garantie en b) ben zo a technisch als t maar kan zijn -O-

Ben zelf 1,75 dus lijkt me goed uit de wind zitten, volgende week of die week daarop een afspraak maken voor een proefrit.


:] :] :]
 
* verbruik (hoofdzakelijk snelweg)
* Tankinhoud
* actieradius
* waar op letten bij aanschaf / proefrit

Rij zelf nu op een Bandit 650s gister een jaar oud en nu 25.000 op de teller in 10 maanden is een wereld fiets maar wil zwaarder en een buffel als de beemer *O* *O* *O*

Rij dagelijks op en neer R'dam - A'dam v.v dus een beetje bescherm zitten is een must.
Had je foto idd gezien in t foto topic, :} :9~ :}

Is er ook een revieuw in het NL van de rt

Alvast bedankt,

Grtzzz :W

Verbruik: alles tussen de 1:15 en de 1:23. Gemiddeld 1:17 is inderdaad een
goede aanduiding.
Tankinhoud: volgens het boekje 25 liter ofzo.
Maar praktisch kom je op ongeveer 20 of 21 liter per tankbeurt.
Actieradius kun je dan zelf uitrekenen O-)

Waar op letten?
Geen idee eigenlijk. als ie er goed uitziet, normaal klinkt,
en geen gekke trillingen heeft, dan is ie wel in orde. O-)
Het is met boxers een beetje gebruikelijk dat ie een klein beetje
naar rechts afwijkt.
Maar als de cylinders goed synchroon staan, en de banden goed gebalanceerd,
dan is dat echt maar een klein beetje.

...heel verhaal...

Geen speld tussen te krijgen :)
Nou ja, bij mij leeft de versnelligsbak nog.
(Bouwjaar 2000)
 
Ik heb een nieuwe 1100RT gekocht in 1997 (1996 model) als inruil coulance op een uiterst problematische R1100RS. Ik heb 2x een nieuwe versnellingsbak gemonteerd gekregen (net als op de RS trouwens) en veel last met veroliede koppelingen en cardan gehad. Hopelijk hebben de latere modellen daar minder last van, ik heb de mijne in 2000 verkocht met 110.000 km op de klok en de laatste 50.000 km was het aantal reparaties al stukken minder. Ook de wintervastheid viel me wat tegen in vergelijking met mijn oudere BMWs, afgezien van het motorblok dat wel een soort beschermlaagje lijkt te hebben (de oude modellen hadden nog wel es last van "bloemkool" vorming). Als het hard vriest wil de ABS je nog wel es dwingen om de motor even te rijden en dan opnieuw te starten (de initiele test faalt nog wel es). Geen angst voor wegvallende remdruk trouwens, het systeem is niet bekrachtigd. Ik ging ook vreemd genoeg vrij hard door "choke" kabeltjes heen (bleven hangen, waardoor gas niet helemaal afsloot). Verbruik lag altijd rond 1:15 (160 constant) tot 1:20, de tank is 25 liter groot en je hebt een handig hoewel niet 100% lineaire benzine meter met lcd-streepjes. Kuip beschermt goed tegen wind, maar doet weinig tegen regen onder de 120 (dus nat in file en stad... hee dat rijmt), hoe hoog of laag je de ruit ook zet (ik ben 1.94). De oude 2 kleps modellen (R80/100RT) beschermen beter tegen de regen, waarschijnlijk omdat de 1100RT kuip(ruit) wat verder van je vandaan staat. Maar aerodynamisch gezien is de 11000RT kuip wel beter, weinig turbelentie of zijwind gevoeligheid.

Wat je misschien niet verwacht zijn de verbazende rij-eigenschappen. Geen vergelijk met de oudere 2 kleps modellen. Als je jezelf een beetje over de angst hebt geholpen dat je een motor rijdt met het formaat van een bestelbus zul je merken hoe hard en vooral vertrouwenwekkend je de motor een bocht in kan leggen, zelfs als het wegdek hobbelig is. Vooral de voorvering is super, acher wat "klosserig" (zware cardan) maar goed genoeg. Ik heb de mijne zelfs eens op een trackdag meegenomen (met koffers er op), uiterst vermakelijk was dat.

Als je een wat ouder model kiest zou ik er zeker van zijn dat de garantie waterdicht is. De BMW backup destijds was bijzonder goed, maar de motor was dan ook nieuw gekocht. Zelfs de allerlaatste reparatie (veroliede koppeling) was kostenloos vergoed, ver buiten de garantie termijn. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Weer wat om aante vullen O-)

Het rijgedrag is super afhankelijk van het type banden,.
en de afstelling van de achterveer.
Heb verschillende combinaties geprobeerd, en echt: een wereld
van verschil. De truuk is om niet te veel response van je achterwiel te krijgen.
(Wat hierboven als klosserig omschreven wordt.)
En banden gebruiken waar je vertrouwen in hebt.
(Maar dat geldt voor alle motoren...)

Met de tourtochtjes houd ik op mijn RT de R6jes, GSX-en en alles prima bij.
Op de rechte stukken lopen ze een beetje uit, maar dat haal je
in de bochten zo weer bij :)

Enne, steppie komt tegelijk met de koffer aan de grond.
 
Weer wat om aante vullen O-)

Het rijgedrag is super afhankelijk van het type banden,.
>snip<
in de bochten zo weer bij :)

Enne, steppie komt tegelijk met de koffer aan de grond.

Dat kan ik onderschrijven. Stuurt geweldig! Koffers aan de grond is helaas geen probleem. Moet je bij rotondes en zo nog wel eens mee uitkijken, voor je het weet zweeft je achterwiel B| Zit er een put in het wegdek dan is een middenbok aan de grond helaas ook geen probleem (nee ik ben met mijn 60 kilo niet te zwaar :) )

Ik neem aan dat TS al naar de dealer is en nu een proefrit maakt :Y
dus we zijn vast te laat met het vermelden van deze risico's....

Qua banden heb ik er altijd de af-fabriek BT020 op laten liggen, slijten relatief snel maar grip is prima. Ik meen gemiddeld 17K Km per setje banden en dan bleef de profieldiepte nog net binnen legale grenzen. Andere kunnen daar misschien meer ervaringen tegenaan zetten.

Nog een laatste aanvulling? Als je het ding koopt, maak de gaatjes in de remschijf van het achterwiel regelmatig schoon. Dat scheelt enorm remblokjes achter.
 
Dat kan ik onderschrijven. Stuurt geweldig! Koffers aan de grond is helaas geen probleem. Moet je bij rotondes en zo nog wel eens mee uitkijken, voor je het weet zweeft je achterwiel B| Zit er een put in het wegdek dan is een middenbok aan de grond helaas ook geen probleem (nee ik ben met mijn 60 kilo niet te zwaar :) )

Ik neem aan dat TS al naar de dealer is en nu een proefrit maakt :Y
dus we zijn vast te laat met het vermelden van deze risico's....

Qua banden heb ik er altijd de af-fabriek BT020 op laten liggen, slijten relatief snel maar grip is prima. Ik meen gemiddeld 17K Km per setje banden en dan bleef de profieldiepte nog net binnen legale grenzen. Andere kunnen daar misschien meer ervaringen tegenaan zetten.

Nog een laatste aanvulling? Als je het ding koopt, maak de gaatjes in de remschijf van het achterwiel regelmatig schoon. Dat scheelt enorm remblokjes achter.

1. O-) Moet zeggen dat het me niet vaak overkomt, en dan in elk geval niet
tot het zweefpunt, gelukkig.

2. Mez4: 27K km. Ik weet dat heel veel mensen dit rotbanden vinden,
Maar die BT's kon ik niet aan wennen, en ik heb een keer een of andere Pilot
geprobeerd, en dat was het ook niet.

3. Die tip kende ik nog niet, dank je :)
Moet zeggen dat ik de achterrempedaal dusdanig heb afgesteld dat ik deze
echt heel bewust moet gebruiken. Of te wel, achterrem gebruik ik zelden.
 
Ik neem aan dat TS al naar de dealer is en nu een proefrit maakt :Y
dus we zijn vast te laat met het vermelden van deze risico's....


Nog een laatste aanvulling? Als je het ding koopt, maak de gaatjes in de remschijf van het achterwiel regelmatig schoon. Dat scheelt enorm remblokjes achter.


Hihii, proefrit zal waarschijnlijk eind deze week anders volgende week zijn eerder geen tijd.
Het betreft hier een model van september "95. :9~

Tnx voor tip v/d remschijf
:}
 
Wat je misschien niet verwacht zijn de verbazende rij-eigenschappen. Geen vergelijk met de oudere 2 kleps modellen. Als je jezelf een beetje over de angst hebt geholpen dat je een motor rijdt met het formaat van een bestelbus zul je merken hoe hard en vooral vertrouwenwekkend je de motor een bocht in kan leggen, zelfs als het wegdek hobbelig is. Vooral de voorvering is super, acher wat "klosserig" (zware cardan) maar goed genoeg. Ik heb de mijne zelfs eens op een trackdag meegenomen (met koffers er op), uiterst vermakelijk was dat.

Als je een wat ouder model kiest zou ik er zeker van zijn dat de garantie waterdicht is. De BMW backup destijds was bijzonder goed, maar de motor was dan ook nieuw gekocht. Zelfs de allerlaatste reparatie (veroliede koppeling) was kostenloos vergoed, ver buiten de garantie termijn. 8-)


Heb van de week ook ff proefgereden op een Pan die me broertje (Balkie) wilt kopen, en dat was ook verbazend hoe makkelijk je die brommer in een bocht kon gooien als je naar zn formaat kijkt, dus zal dat idd met de Beemer ook zo zijn :Y

Damn maar gaaf afspraak maken hahahahaha *D
 
Neem iemand mee met veel BMW ervaring en zorg dat je de onderhoudshistorie kent van deze motor.
De bakken van die bouwjaren waren echt beroerd. Ook de koppelingen geven nogal eens problemen.
Ze sturen en remmen geweldig, en de blokken op zich zijn ook goed voor tonnen.
Als je zelf niet wil sleutelen en een probleemloze toerfiets zoekt dan zou ik persoonlijk liever een st 1100 kopen.

(staat hij bij een bmw dealer te koop trouwens?)
 
Neem iemand mee met veel BMW ervaring en zorg dat je de onderhoudshistorie kent van deze motor.
De bakken van die bouwjaren waren echt beroerd. Ook de koppelingen geven nogal eens problemen.
Ze sturen en remmen geweldig, en de blokken op zich zijn ook goed voor tonnen.
Als je zelf niet wil sleutelen en een probleemloze toerfiets zoekt dan zou ik persoonlijk liever een st 1100 kopen.

(staat hij bij een bmw dealer te koop trouwens?)
Collega van mij heeft twee weken geleden een R1100R gekocht en een inspectie laten doen door iemand van ProMotor (ANWB Blad). Kost iets van 115 euries (staat in de promotor) maar ze lopen hem helemaal na. Hij kocht hem bij een officiele bmw dealer en die had totaal geen probleem met de inspectie (was zelfs nieuwsgierig erna omdat hij dat nog nooit had gezien).

Na de positieve inspectie heeft hij hem gekocht *D
 
Neem iemand mee met veel BMW ervaring en zorg dat je de onderhoudshistorie kent van deze motor.
De bakken van die bouwjaren waren echt beroerd. Ook de koppelingen geven nogal eens problemen.
Ze sturen en remmen geweldig, en de blokken op zich zijn ook goed voor tonnen.
Als je zelf niet wil sleutelen en een probleemloze toerfiets zoekt dan zou ik persoonlijk liever een st 1100 kopen.

(staat hij bij een bmw dealer te koop trouwens?)

Staat bij Motoport Wormerveer is BMW dealer :Y
 
Collega van mij heeft twee weken geleden een R1100R gekocht en een inspectie laten doen door iemand van ProMotor (ANWB Blad). Kost iets van 115 euries (staat in de promotor) maar ze lopen hem helemaal na. Hij kocht hem bij een officiele bmw dealer en die had totaal geen probleem met de inspectie (was zelfs nieuwsgierig erna omdat hij dat nog nooit had gezien).

Na de positieve inspectie heeft hij hem gekocht *D


Kijk das zeer nuttige info tnx. :}
 
Zoek me suf via google maar kan niks vinden -O- Het is een model zonder radio.

Wat kost zoiets achteraf inbouwen??? weet iemand dat en heeft iemand zoiets gedaan??

Alvast tnx
 
Je kan dan beter achteraf een gewone autoradio inbouwen, het hele spul origineel van bmw kost een godsvermogen.
Is goed zelf te doen, ze zijn erg sleutelvriendelijk vind ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan