Ik mis een paar routine-kleinigheden in je checklist:
- wanneer (hoeveel km geleden) zijn je kleppen voor het laatst gecontroleerd/ gesteld?
- behalve de stationair-stelschroef op de carburateur(s) (die alleen met opgetrokken gasschuif "vaster" mag worden gedraaid ter voorkoming van in-slijten) is er ook nog meestal een kleinere en meer verzonken stelschroef waarmee bij "losser" draaien extra lucht tot in de sproeier wordt toegelaten, een manier dus om technisch de sproeier te verkleinen.
Als ik mij juist herinner zit bij veel carburateurs de richt-afstelling ongeveer op 1,5 uren losser dan vast, maar dat weten veel anderen vast veel beter dan ik.
Verander je hieraan iets, dan moet daarna ook het stationair-gas met de andere schroef opnieuw worden ingeregeld.
- vlotter-naaldje heeft vaak een heel klein plastic puntje; onder vergrootglas bekijken, indien noemenswaardig vervormd/ versleten dan kan het gekke storingen veroorzaken, soms benzine-krapte maar ook wel eens verzuip-neiging.
- bougie-KAPJES nooit vertrouwen, sinds die wettelijk "ontstoord" zijn ivm radio/tv-ontvangst gaat er een van tijd tot tijd wazig stuk en kan "vonken overslaan" en nog gekkere dingen zelf verzinnen, mèt mogelijke invloed van toerental en temperatuur. Vaak valt de fout niet met een meetinstrument te vinden, uit/om-wisselen of vervangen levert waarheid.
- zeldzaam: ontstekings-unit niet rechtstreeks naar accu "geaard" maar op een boutje in het frame, waarop na verloop van tijd, meestal met zichtbare oxiden/sulfiden-aanslag, een rare overgangs-weerstand groeit die bovendien temperatuur-afhankelijk variëren kan. Zit er zo'n boutje, dan losnemen en inclusief alles wat ermee contact maakt, ook het schroefgat, behandelen met contact-reiniger waarvan diverse merken bestaan. Oppassen: ik vertrouw contact-reinigers niet echt op iedere plastic beplating en dat soort dingen, fabrikanten houden met zoveel mogelijk stoffen rekening maar er bestaan er gewoon teveel; spaarzaam mee omgaan dus.
- o, dit nog: zit er een rubber-verloopstuk tussen carburateur en inlaat naar de motor? Zorgvuldig checken op (haar-)scheurtje(s).