paulenchrista
Rookie
Hallo allemaal,
Net een (oudere) Shadow gekocht en natuurlijk meteen een vraagje aan de meer ervaren (shadow) rijders en sleutelaars.
Ik heb gisteren mijn (voor mij nieuwe) Shadow VT500C opgehaald. Het is een fiets uit 1985, het tweede model zeg maar.
Ik mocht meteen een flink stuk rijden, want hij is gekocht in Apeldoorn en ik woon in Den Helder. De rit naar huis is prima verlopen op één klein dingetje na.
Alles rijdt en functioneert uitstekend, maar vrij snel nadat ik opschakel naar de 6e versnelling lijkt de motor in te houden. Ik ben daar meteen mee gaan experimenteren om te zien wanneer hij het nou precies doet.
Ik schakelde bij ongeveer 55 mph op naar de 6e versnelling en de motor draait dan ongeveer 4500 toeren. Hou ik hem constant op die snelheid dan lijkt hij af en toe in te houden alsof ik de tank vacuum trek. Geef ik gas bij dan trekt hij hem er door en schakel ik terug dan gaat uiteraard het toerental omhoog en is het probleem ook over.
Ik heb het ook geprobeert met de tankdop iets open om vacuum trekken uit te sluiten, dat maakt niet uit. Heb de bougiedoppen even flinkt heen en weer bewogen om uit te sluiten dat het daar slecht contact was, maar ook dat maakt niet uit. De bougies zijn er trouwens nieuw ingezet door de dealer.
De motor heeft wel een behoorlijke tijd stil gestaan, maar eventuele rommel in de benzinetank komt er toch ook uit bij andere versnellingen en toerentallen? In alle andere versnellingen trekt hij vlot door en ook constante snelheid bij hetzelfde toerental geeft geen problemen.
Wat verder nog opviel is dat de problemen zich voordeden bij wind recht op de kop en die was behoorlijk stevig gisteren. Ik heb het nog een paar keer geprobeert met wind van de zijkant en dan leek het zich niet voor te doen. Maar echt uitgebreid heb ik dat nog niet kunnen testen natuurlijk.
Kan het zijn dat de overdrive het gewoon niet trekt bij erg harde wind? Dezelfde snelheid volhouden in de 5e versnelling geeft geen problemen.
Er staat nu veel minder wind, ga het in de loop van de dag nog wel even testen. Kijken wat hij dan doet.
Graag jullie advies, aangezien ik nu nog twee weken garantie krijg van de dealer. Alhoewel ik er natuurlijk niet om zit te springen om daarvoor weer terug te rijden naar Apeldoorn.
Het is een heel verhaal geworden ben ik bang, maar anders is het wat lastig uitleggen. Alvast bedankt voor de reactie's.
Groeten, Paul.
Net een (oudere) Shadow gekocht en natuurlijk meteen een vraagje aan de meer ervaren (shadow) rijders en sleutelaars.
Ik heb gisteren mijn (voor mij nieuwe) Shadow VT500C opgehaald. Het is een fiets uit 1985, het tweede model zeg maar.
Ik mocht meteen een flink stuk rijden, want hij is gekocht in Apeldoorn en ik woon in Den Helder. De rit naar huis is prima verlopen op één klein dingetje na.
Alles rijdt en functioneert uitstekend, maar vrij snel nadat ik opschakel naar de 6e versnelling lijkt de motor in te houden. Ik ben daar meteen mee gaan experimenteren om te zien wanneer hij het nou precies doet.
Ik schakelde bij ongeveer 55 mph op naar de 6e versnelling en de motor draait dan ongeveer 4500 toeren. Hou ik hem constant op die snelheid dan lijkt hij af en toe in te houden alsof ik de tank vacuum trek. Geef ik gas bij dan trekt hij hem er door en schakel ik terug dan gaat uiteraard het toerental omhoog en is het probleem ook over.
Ik heb het ook geprobeert met de tankdop iets open om vacuum trekken uit te sluiten, dat maakt niet uit. Heb de bougiedoppen even flinkt heen en weer bewogen om uit te sluiten dat het daar slecht contact was, maar ook dat maakt niet uit. De bougies zijn er trouwens nieuw ingezet door de dealer.
De motor heeft wel een behoorlijke tijd stil gestaan, maar eventuele rommel in de benzinetank komt er toch ook uit bij andere versnellingen en toerentallen? In alle andere versnellingen trekt hij vlot door en ook constante snelheid bij hetzelfde toerental geeft geen problemen.
Wat verder nog opviel is dat de problemen zich voordeden bij wind recht op de kop en die was behoorlijk stevig gisteren. Ik heb het nog een paar keer geprobeert met wind van de zijkant en dan leek het zich niet voor te doen. Maar echt uitgebreid heb ik dat nog niet kunnen testen natuurlijk.
Kan het zijn dat de overdrive het gewoon niet trekt bij erg harde wind? Dezelfde snelheid volhouden in de 5e versnelling geeft geen problemen.
Er staat nu veel minder wind, ga het in de loop van de dag nog wel even testen. Kijken wat hij dan doet.
Graag jullie advies, aangezien ik nu nog twee weken garantie krijg van de dealer. Alhoewel ik er natuurlijk niet om zit te springen om daarvoor weer terug te rijden naar Apeldoorn.
Het is een heel verhaal geworden ben ik bang, maar anders is het wat lastig uitleggen. Alvast bedankt voor de reactie's.
Groeten, Paul.