Inhouden van VT500C in de 6e versnelling?

paulenchrista

Rookie
9 aug 2004
25
0
Den Helder
Hallo allemaal,

Net een (oudere) Shadow gekocht en natuurlijk meteen een vraagje aan de meer ervaren (shadow) rijders en sleutelaars.

Ik heb gisteren mijn (voor mij nieuwe) Shadow VT500C opgehaald. Het is een fiets uit 1985, het tweede model zeg maar.
Ik mocht meteen een flink stuk rijden, want hij is gekocht in Apeldoorn en ik woon in Den Helder. De rit naar huis is prima verlopen op één klein dingetje na.

Alles rijdt en functioneert uitstekend, maar vrij snel nadat ik opschakel naar de 6e versnelling lijkt de motor in te houden. Ik ben daar meteen mee gaan experimenteren om te zien wanneer hij het nou precies doet.
Ik schakelde bij ongeveer 55 mph op naar de 6e versnelling en de motor draait dan ongeveer 4500 toeren. Hou ik hem constant op die snelheid dan lijkt hij af en toe in te houden alsof ik de tank vacuum trek. Geef ik gas bij dan trekt hij hem er door en schakel ik terug dan gaat uiteraard het toerental omhoog en is het probleem ook over.
Ik heb het ook geprobeert met de tankdop iets open om vacuum trekken uit te sluiten, dat maakt niet uit. Heb de bougiedoppen even flinkt heen en weer bewogen om uit te sluiten dat het daar slecht contact was, maar ook dat maakt niet uit. De bougies zijn er trouwens nieuw ingezet door de dealer.
De motor heeft wel een behoorlijke tijd stil gestaan, maar eventuele rommel in de benzinetank komt er toch ook uit bij andere versnellingen en toerentallen? In alle andere versnellingen trekt hij vlot door en ook constante snelheid bij hetzelfde toerental geeft geen problemen.

Wat verder nog opviel is dat de problemen zich voordeden bij wind recht op de kop en die was behoorlijk stevig gisteren. Ik heb het nog een paar keer geprobeert met wind van de zijkant en dan leek het zich niet voor te doen. Maar echt uitgebreid heb ik dat nog niet kunnen testen natuurlijk.
Kan het zijn dat de overdrive het gewoon niet trekt bij erg harde wind? Dezelfde snelheid volhouden in de 5e versnelling geeft geen problemen.

Er staat nu veel minder wind, ga het in de loop van de dag nog wel even testen. Kijken wat hij dan doet.

Graag jullie advies, aangezien ik nu nog twee weken garantie krijg van de dealer. Alhoewel ik er natuurlijk niet om zit te springen om daarvoor weer terug te rijden naar Apeldoorn.

Het is een heel verhaal geworden ben ik bang, maar anders is het wat lastig uitleggen. Alvast bedankt voor de reactie's.

Groeten, Paul.
 
Valkier, daar staat de V voor en dan gaat er bij jou een belletje rinkelen ...

Als ik jouw verhaal lees denk ik dat het met de vertanding te maken heeft. Kijk eens of die nog orgineel is (voor en achter tandwiel zoals de fabriek voorschrijft). Maakt hij trouwens geen overtoeren als je hem helemaal doortrekt?
 
Valkier, daar staat de V voor en dan gaat er bij jou een belletje rinkelen ...

Als ik jouw verhaal lees denk ik dat het met de vertanding te maken heeft. Kijk eens of die nog orgineel is (voor en achter tandwiel zoals de fabriek voorschrijft). Maakt hij trouwens geen overtoeren als je hem helemaal doortrekt?
Ik denk dat die VT500 een cardan heeft.

Het is best mogelijk dat die motor problemen heeft met tegenwind in de 6de versnelling. Zoveel vermogen heeft zo'n 500cc motor niet, en als dan de overbrenging vrij zwaar is (overdrive) dan kan het wel zijn dat die sneller gaat in 5de dan in de 6de versnelling.
Volgens mij is dat dus normaal.
 
Ik heb precies hetzelfde probleem, ook met vt500c. Schrok eerst ook hard van dat oranje OD lampje dat ging branden, maar heb nu al door waar die voor dient ;) Maar inderdaad, die 6e versnelling voelt niet helemaal lekker..

(inderdaad cardan)
 
Dank allemaal voor de vlotte reactie's :}

Martijn, dat dacht ik al. Was de enige Martijn V die ik ken :)
Geen overtoeren gemerkt, maar heb hem ook nog niet verder doorgetrokken dan tot rond de 7000 toeren. Tandwielverhouding lijkt me niet waarschijnlijk.

Black B@ndit, jij gaat in je gedachtengang inderdaad een beetje dezelfde kant op als wat ik zelf dacht. Dan trekt ie het gewoon niet in de overdrive.

Ilian, ik schrok niet van het lampje, maar dat is omdat ik al wist dat ie zou gaan branden. Ziet er inderdaad een beetje raar uit als er opeens een waarschuwingslampje gaat branden tijdens het rijden :)
En ik ben blij te lezen dat je hetzelfde hebt. Niet als dat zou betekenen dat we allebei een probleem hebben, maar wel als het iets is wat gebruikelijk is bij de overdrive versnelling :+

Paul.
 
Toch nog wat vervuiling in de carburateurs van het lange stilstaan?
Die 6 is ook wel een echte "versnelling" natuurlijk, alle andere zijn eigenlijk vertragingen van je motortoerental.
Dus je hebt maar erg weinig koppel over in die versnelling, bij de minste weerstand (wind/bergop etc.) trekt je blok dat niet meer en moet je terugschakelen.
 
Nieuwe informatie.

Heb net een flink stuk gereden. Nu met veel minder wind dan gisteren.
Verschillende snelheden en verschillende toerentallen geprobeert, maar nu loopt de fiets lekker door.

Ik hou het dus maar op de forse tegenwind gisteren, het probleem komt niet meer terug met deze wind.
Als het in het vervolg weer eens zo hard waait weet ik wat te doen. Gewoon terug naar de 5e versnelling, dan maar wat meer toeren draaien.

Dank allen voor de reactie's. :}

Paul.
 
Ook maar even een plaatje van het slachtoffer.

Weten jullie ook waar het over ging :+

full


Paul.
 
Inderdaad n mooi motortje
Ik heb zelf ook n hele tijd zo'n VT500 c gehad. En hij heeft inderdaad wat te weinig vermogen met forse tegenwind in de 6e versnelling (met inhalen ging ik ook altijd ff terug naar de 5)
Verder PRIMA MOTOR 8-)
Ik heb em na jaaaaaaaaaaren sparen vorig jaar ingeruild voor mijn droommotor.
Een VT 1100 :9~
Veel rijplezier :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan