Intruder VS700 lopend houden

Plantje

MF'er
10 sep 2005
72
2
Wijhe
Excuses voor het lange topic :) Moest hem sowieso in twee topics splitsen.

Aantal jaren geleden een Suzuki Intruder VS700 van mijn broer zijn vrouw gekregen.
1661375850773.png


Hij stond nog in ons huis in Zwolle en ik heb hem naar het nieuwe huis in Wijhe gebracht. Als ik zo mijn topics hier bekijk heb ik de motor vaker te lang laten staan!

Nu had ik de motor in aanloop naar weer een keer rijden de laatste tijd al even zonder accu staan. Ik had de Optimate er eerst aan hangen toen hij op de motor zat, maar dat werkte volgens mij niet goed. Ik denk dat de accu al te leeg was. Dus de accu er een paar maanden geleden afgehaald en aan de Optimate gehangen. Hij is een hele tijd geleden in recovery mode gegaan en daarna weer opgeladen. Paar weken voor de verhuizing nog netjes demi water aangevuld en op 6 augustus was het zo ver: accu eronder en proberen hem te starten en te verhuizen naar het nieuwe huis.
Benzine in de tank, choke erop, accu leegstarten, maar helaas. Hij leek wel "rond" te gaan, maar sloeg niet aan. Paar keer zelf geprobeerd aan te duwen, maar dat wilde niet. Geluid klonk wel anders (meer echt bijna aanslaan) dan met de startmotor. Buurman gevraagd te helpen en inderdaad hij was het er mee eens: dit was anders. Na nog een paar keer proberen lukte het en liep hij! Klein blokje om (echt minimaal) en weer voor het huis gestopt. En vroem hij was weer gewoon op de accu met de start motor te starten! Stationair draaien iets bijgesteld, want dat was een tikje te weinig. En op naar Wijhe! Dat was dus 6 augustus.
In Wijhe even uit gezet en weer gestart. Warme motor, dus dat ging natuurlijk goed!

Om dit keer me aan mijn goede voornemen te houden ben ik afgelopen weken er iets meer mee bezig geweest.

6-8: Lopen na aanduwen
7-8: Lopen na starten. Heel klein blokje om gereden (ik heb altijd begrepen, dat de dynamo pas echt iets kan doen met rijden en niet zozeer met stationair lopen)
Motor aan de druppellader gehangen. En ik hoorde een wat borrelend geluid. Hier wat gezocht en begrepen, dat dat normaal is, maar gezien de naam "knalgas" wel een beetje opletten. Dus de accu er af gehaald, nog een paar dingen met demi water bijgevuld en weer aan de lader gehangen. Wel telkens enkel aan de lader gehangen als ik de deur van de garage open kon hebben.
14-8 accu weer onder de motor. Niet gestart, want er kwam onverwacht visite net toen ik hem wilde starten!
15-8 gestart. Ging wel, maar duurde me iets langer dan me lief was. Lekker rondje getoerd. Als ie loopt is het ook gewoon genieten!
22-8 weer willen starten. Accu leeg gestart tot ik enkel nog relair hoorde klikken. Jammer dan! Aanduwen dan maar. Dat ging nu gelukkig wel met een paar keer van de iets aflopende oprit af. En grappig genoeg: een paar keer dat ie vanaf de oprit een paar slagen maakte, maar niet aansloeg was wel weer genoeg om de accu genoeg te geven om ook de startmotor weer wat te laten doen. Wel weer een lekkere tocht gemaakt daarna!

Ook na het rijden lijkt de accu wat te borrelen. Dus nu doe ik de Optimate er ook enkel aan als ik thuis ben en de deur open kan zetten.
Bovendien zie ik verschil tussen nu en voor 6-8. Als ik nu de accu aan de Optimate hang (in de motor of erbuiten maakt geen verschil) zie ik dat ie even test en dan naar 0,8 Ampere laden gaat en daar uren en uren op blijft staan. Voorheen ging ie op enig moment naar niet meer laden en enkel groen.

Grote vraag is nu: wat is er aan de hand? Ik kan hem aanduwen, maar dat wil ik niet iedere keer doen! Hij lijkt op de startmotor de motor wel "rond" te slaan, maar is dat wel zo? Hoe kan ik dit het beste controleren?
Als ik gereden heb en ik hang hem aan de Optimate, gaat deze direct op test = groen. Dus het lijkt er niet op, dat ik de accu "leeg" rijd.

Ik blijf sowieso regelmatig rijden. Ik wil niet weer een "mijn motor heeft te lang stil gestaan, hoe krijg ik hem weer ganges?" topic :)
 
Lijkt mij dat de accu zijn waarde niet behoud en je die moet vervangen. Je kan langs een garage gaan en vragen om de accu te testen. Dan weet je het zeker.
 
Ik heb de accu wel heel netjes aan de Optimate gehouden bij weinig gebruiken. Maar ik zal er eens mee bij een motorzaak langs gaan.

Nog iemand tips voor een fatsoenlijke motorzaak in omgeving Wijhe? Dus ergens tussen Deventer, Zwolle en Raalte.
 
Hoe oud is de accu?
ik zou hem gewoon vervangen, gezien de problemen die je nu ervaart.
 
Net terug van een paar dagen weg. Begin van de middag aan de Optimale gehangen.

Toen ik net ging kijken was de status zoals in het eerste filmpje. Ik wil graag even wat sleutels bij laten maken (waaronder die van de motor), dus sleutel eruit gehaald. Daarna sleutel erin en even op contact gezet om te controleren of de sleutel er goed in zat. Groot licht stond nog aan, dat even uit gezet. En toen had DIRECT de Optimate de status zoals op het tweede filmpje!

Dat vertelt mij, dat op contact zetten alleen al te veel vraagt.

Ik ga zo even proberen hem te starten en zal dan ook even een filmpje maken van dat geluid.
 

Bijlagen

  • 20220826_164712.mp4
    6,5 MB
  • 20220826_165336.mp4
    6,1 MB
Net terug van een paar dagen weg. Begin van de middag aan de Optimale gehangen.

Toen ik net ging kijken was de status zoals in het eerste filmpje. Ik wil graag even wat sleutels bij laten maken (waaronder die van de motor), dus sleutel eruit gehaald. Daarna sleutel erin en even op contact gezet om te controleren of de sleutel er goed in zat. Groot licht stond nog aan, dat even uit gezet. En toen had DIRECT de Optimate de status zoals op het tweede filmpje!

Dat vertelt mij, dat op contact zetten alleen al te veel vraagt.

Ik ga zo even proberen hem te starten en zal dan ook even een filmpje maken van dat geluid.
Als ik het goed heb, gaat de Optimate over de emmer omdat de spanning iets inzakt zodra je het contact inschakelt (met licht en waarschijnlijk brandstofpomp). Dat lijkt op een defecte accu.
Ik heb soms hetzelfde als ik m’n contact aanzet (Li-accu en Optimate Li-lader).

Optimate even resetten en na 24 uur kijken of het knipperende groene ledje dan constant brandt.
 
Ah ok, dat klinkt wel logisch.
Ik heb hem alsnog naar buiten geduwd en gestart. (Filmpje voeg ik zo vanuit de telefoon even toe)
Sloeg (zoals te horen is) twee keer aan en weer af. Daarna starten tot het "relais tikken", dus leeg? Paar seconden gewacht. Nog eens. Starten en lopen.

Nu wilde ik nog een sleutel bijmaken van de fiets van mijn vrouw en ook van de motor, dus direct even naar Boerhaar gereden. Toen ik bijna daar was begon ie te sputteren.... wat nu weer?!? Op reserve gezet, maar niks! En afslaan... koppeling op laten komen in de 2 (ultieme aanduwen :) ) werkte ook niet. Nou, maar eerst die sleutel bij laten maken.

Nog een keer starten met tank op reserve. En ja hoor: lopen. Rechtstreeks naar het tankstation. Ging bijna tien liter in, dus was wel gewoon leeg.

Nog even naar een bouwmarkt om ook van de motor de sleutels bij te laten maken, maar dat wordt 'm niet omdat het Amerikaanse sleutels zijn. Op zich begin ik er wel wat meer vertrouwen in te krijgen. Ik moet gewoon vooral regelmatig rijden en dan komt het wel goed!
 

Bijlagen

  • 20220826_171048.mp4
    40,5 MB
De Optimate kan in de kliko, daar heb je niks aan. Een nieuwe accu moet je hebben!
 
Optimate even resetten en na 24 uur kijken of het knipperende groene ledje dan constant brandt.
Hoe ging dat resetten ook al weer? En dan bedoel je "na 24 uur aan de lader"?
Hoe erg is dat borrelen/pruttelen van de accu? Nu koppel ik de Optimate vaak los als we naar bed gaan of van huis zijn.
 
Hoe ging dat resetten ook al weer? En dan bedoel je "na 24 uur aan de lader"?
Hoe erg is dat borrelen/pruttelen van de accu? Nu koppel ik de Optimate vaak los als we naar bed gaan of van huis zijn.
Stekker uit stopcontact, tot 10 tellen en weer terug ;)

Als het goed is wordt de accu dan opgeladen (gele leds), dat kan even duren, daarna stopt het laden en gaat er een groene led knipperen. In die tijd wordt alleen de spanning gemeten. Die zakt langzaam en na 24 kijkt de lader of hij niet te ver gezakt is. Dat is een indicatie voor een slechte accu of je hebt een verbruiker die de meting verstoort.

Verwacht geen wonderen van de Optimate. Een slechte accu wordt geen goede accu.
Wel is een conventionele accu graag opgeladen. Leeg of bijna leeg vinden ze niet fijn.
 
Heb hem in ieder geval na terugkomst wel weer aan de lader gehangen (daarna pas hier de reacties weer gelezen :) )
Gele leds gingen inderdaad oplopend knipperen (dus laden). Groene led brandt nu en onderste gele ledje knippert.

Nee, ik verwacht zeker geen wonderen van de Optimate. Ik heb hem destijds gekocht, omdat ik soms een te lange tijd niet reed en daarmee de accu sloopte. Zo heb ik twee jaar achter elkaar een nieuwe accu moeten kopen. Dan kon ik deze beter met een druppellader in leven houden dacht ik zo.
 
Nee, ik verwacht zeker geen wonderen van de Optimate. Ik heb hem destijds gekocht, omdat ik soms een te lange tijd niet reed en daarmee de accu sloopte. Zo heb ik twee jaar achter elkaar een nieuwe accu moeten kopen. Dan kon ik deze beter met een druppellader in leven houden dacht ik zo.
Precies daarvoor is een onderhoudslader bedoeld. Als je een accu netjes behandelt kan ‘ie lang mee.

En net was ie inderdaad braaf groen aan het knipperen
De monitoring-fase. Die duurt dus ongeveer 24 uur.
 
Die discussie hou je hier sowieso. De een is er blij mee, de ander vindt het complete onzin en geen enkel probleem om iedere 2-3 jaar een nieuwe op te halen want “maar 7 tientjes”. Ook prima natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan