Excuses voor het lange topic Moest hem sowieso in twee topics splitsen.
Aantal jaren geleden een Suzuki Intruder VS700 van mijn broer zijn vrouw gekregen.
Hij stond nog in ons huis in Zwolle en ik heb hem naar het nieuwe huis in Wijhe gebracht. Als ik zo mijn topics hier bekijk heb ik de motor vaker te lang laten staan!
Nu had ik de motor in aanloop naar weer een keer rijden de laatste tijd al even zonder accu staan. Ik had de Optimate er eerst aan hangen toen hij op de motor zat, maar dat werkte volgens mij niet goed. Ik denk dat de accu al te leeg was. Dus de accu er een paar maanden geleden afgehaald en aan de Optimate gehangen. Hij is een hele tijd geleden in recovery mode gegaan en daarna weer opgeladen. Paar weken voor de verhuizing nog netjes demi water aangevuld en op 6 augustus was het zo ver: accu eronder en proberen hem te starten en te verhuizen naar het nieuwe huis.
Benzine in de tank, choke erop, accu leegstarten, maar helaas. Hij leek wel "rond" te gaan, maar sloeg niet aan. Paar keer zelf geprobeerd aan te duwen, maar dat wilde niet. Geluid klonk wel anders (meer echt bijna aanslaan) dan met de startmotor. Buurman gevraagd te helpen en inderdaad hij was het er mee eens: dit was anders. Na nog een paar keer proberen lukte het en liep hij! Klein blokje om (echt minimaal) en weer voor het huis gestopt. En vroem hij was weer gewoon op de accu met de start motor te starten! Stationair draaien iets bijgesteld, want dat was een tikje te weinig. En op naar Wijhe! Dat was dus 6 augustus.
In Wijhe even uit gezet en weer gestart. Warme motor, dus dat ging natuurlijk goed!
Om dit keer me aan mijn goede voornemen te houden ben ik afgelopen weken er iets meer mee bezig geweest.
6-8: Lopen na aanduwen
7-8: Lopen na starten. Heel klein blokje om gereden (ik heb altijd begrepen, dat de dynamo pas echt iets kan doen met rijden en niet zozeer met stationair lopen)
Motor aan de druppellader gehangen. En ik hoorde een wat borrelend geluid. Hier wat gezocht en begrepen, dat dat normaal is, maar gezien de naam "knalgas" wel een beetje opletten. Dus de accu er af gehaald, nog een paar dingen met demi water bijgevuld en weer aan de lader gehangen. Wel telkens enkel aan de lader gehangen als ik de deur van de garage open kon hebben.
14-8 accu weer onder de motor. Niet gestart, want er kwam onverwacht visite net toen ik hem wilde starten!
15-8 gestart. Ging wel, maar duurde me iets langer dan me lief was. Lekker rondje getoerd. Als ie loopt is het ook gewoon genieten!
22-8 weer willen starten. Accu leeg gestart tot ik enkel nog relair hoorde klikken. Jammer dan! Aanduwen dan maar. Dat ging nu gelukkig wel met een paar keer van de iets aflopende oprit af. En grappig genoeg: een paar keer dat ie vanaf de oprit een paar slagen maakte, maar niet aansloeg was wel weer genoeg om de accu genoeg te geven om ook de startmotor weer wat te laten doen. Wel weer een lekkere tocht gemaakt daarna!
Ook na het rijden lijkt de accu wat te borrelen. Dus nu doe ik de Optimate er ook enkel aan als ik thuis ben en de deur open kan zetten.
Bovendien zie ik verschil tussen nu en voor 6-8. Als ik nu de accu aan de Optimate hang (in de motor of erbuiten maakt geen verschil) zie ik dat ie even test en dan naar 0,8 Ampere laden gaat en daar uren en uren op blijft staan. Voorheen ging ie op enig moment naar niet meer laden en enkel groen.
Grote vraag is nu: wat is er aan de hand? Ik kan hem aanduwen, maar dat wil ik niet iedere keer doen! Hij lijkt op de startmotor de motor wel "rond" te slaan, maar is dat wel zo? Hoe kan ik dit het beste controleren?
Als ik gereden heb en ik hang hem aan de Optimate, gaat deze direct op test = groen. Dus het lijkt er niet op, dat ik de accu "leeg" rijd.
Ik blijf sowieso regelmatig rijden. Ik wil niet weer een "mijn motor heeft te lang stil gestaan, hoe krijg ik hem weer ganges?" topic
Aantal jaren geleden een Suzuki Intruder VS700 van mijn broer zijn vrouw gekregen.
Hij stond nog in ons huis in Zwolle en ik heb hem naar het nieuwe huis in Wijhe gebracht. Als ik zo mijn topics hier bekijk heb ik de motor vaker te lang laten staan!
Nu had ik de motor in aanloop naar weer een keer rijden de laatste tijd al even zonder accu staan. Ik had de Optimate er eerst aan hangen toen hij op de motor zat, maar dat werkte volgens mij niet goed. Ik denk dat de accu al te leeg was. Dus de accu er een paar maanden geleden afgehaald en aan de Optimate gehangen. Hij is een hele tijd geleden in recovery mode gegaan en daarna weer opgeladen. Paar weken voor de verhuizing nog netjes demi water aangevuld en op 6 augustus was het zo ver: accu eronder en proberen hem te starten en te verhuizen naar het nieuwe huis.
Benzine in de tank, choke erop, accu leegstarten, maar helaas. Hij leek wel "rond" te gaan, maar sloeg niet aan. Paar keer zelf geprobeerd aan te duwen, maar dat wilde niet. Geluid klonk wel anders (meer echt bijna aanslaan) dan met de startmotor. Buurman gevraagd te helpen en inderdaad hij was het er mee eens: dit was anders. Na nog een paar keer proberen lukte het en liep hij! Klein blokje om (echt minimaal) en weer voor het huis gestopt. En vroem hij was weer gewoon op de accu met de start motor te starten! Stationair draaien iets bijgesteld, want dat was een tikje te weinig. En op naar Wijhe! Dat was dus 6 augustus.
In Wijhe even uit gezet en weer gestart. Warme motor, dus dat ging natuurlijk goed!
Om dit keer me aan mijn goede voornemen te houden ben ik afgelopen weken er iets meer mee bezig geweest.
6-8: Lopen na aanduwen
7-8: Lopen na starten. Heel klein blokje om gereden (ik heb altijd begrepen, dat de dynamo pas echt iets kan doen met rijden en niet zozeer met stationair lopen)
Motor aan de druppellader gehangen. En ik hoorde een wat borrelend geluid. Hier wat gezocht en begrepen, dat dat normaal is, maar gezien de naam "knalgas" wel een beetje opletten. Dus de accu er af gehaald, nog een paar dingen met demi water bijgevuld en weer aan de lader gehangen. Wel telkens enkel aan de lader gehangen als ik de deur van de garage open kon hebben.
14-8 accu weer onder de motor. Niet gestart, want er kwam onverwacht visite net toen ik hem wilde starten!
15-8 gestart. Ging wel, maar duurde me iets langer dan me lief was. Lekker rondje getoerd. Als ie loopt is het ook gewoon genieten!
22-8 weer willen starten. Accu leeg gestart tot ik enkel nog relair hoorde klikken. Jammer dan! Aanduwen dan maar. Dat ging nu gelukkig wel met een paar keer van de iets aflopende oprit af. En grappig genoeg: een paar keer dat ie vanaf de oprit een paar slagen maakte, maar niet aansloeg was wel weer genoeg om de accu genoeg te geven om ook de startmotor weer wat te laten doen. Wel weer een lekkere tocht gemaakt daarna!
Ook na het rijden lijkt de accu wat te borrelen. Dus nu doe ik de Optimate er ook enkel aan als ik thuis ben en de deur open kan zetten.
Bovendien zie ik verschil tussen nu en voor 6-8. Als ik nu de accu aan de Optimate hang (in de motor of erbuiten maakt geen verschil) zie ik dat ie even test en dan naar 0,8 Ampere laden gaat en daar uren en uren op blijft staan. Voorheen ging ie op enig moment naar niet meer laden en enkel groen.
Grote vraag is nu: wat is er aan de hand? Ik kan hem aanduwen, maar dat wil ik niet iedere keer doen! Hij lijkt op de startmotor de motor wel "rond" te slaan, maar is dat wel zo? Hoe kan ik dit het beste controleren?
Als ik gereden heb en ik hang hem aan de Optimate, gaat deze direct op test = groen. Dus het lijkt er niet op, dat ik de accu "leeg" rijd.
Ik blijf sowieso regelmatig rijden. Ik wil niet weer een "mijn motor heeft te lang stil gestaan, hoe krijg ik hem weer ganges?" topic