Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Is een GS550 1977 zonder accu te gebruiken ??

Ronald Beije

MF'er
6 okt 2013
79
0
ROSMALEN
Hallo,

Voor mijn een nieuw project:"GS550 1977 Cafe Racer.

Vanwege ruimte gebrek,het gewicht, en de optiek wil ik de accu laten vervallen. Motor is voorzien van Kickstart.
Reeds getest te starten met Kickstart zonder acccu, maar dan start hij niet.

Een auto is ook zonder accu aan te duwen/trekken.
Werkt een kickstarter bij een motor niet het zelfde ?

Kan iemand me vertellen of het uberhaupt mogelijk is en wat er eventueel moet worden aangepast.

Mogelijk wordt het reeds beschreven in een Topic ?
Ik hoor graag van jullie

Bij voorbaat dank Ronald Beije
 
  • Onderwerp starter
  • #4
Dank je Daddyphilipsen, waar dient de accu dan voor ? Is dat voor de bobines ? Is het omdat de dynamo ook zijn stroom kwijt moet kunnen ? normaal zit er iets van 9 a 10 Amp accu in. Mag dit dan ook lager zijn ? Zodat ik opzoek kan naar een kleinere/lichtere variant.
 
Jupp denk dat er nog een contactpunten ontsteking op je soes zit en die heeft spanning nodig om te kunnen werken.
Ook een oude elektronische ontsteking kan niet zonder.

Normaal zit er een 12Ah accu in zo'n soes vanwege het elektrisch kunnen starten maar denk dat een scooter accu van 4 a 5 Ah ook wel moet kunnen. Mits je alleen wil blijven kicken.

En idd je dynamo en vooral de spanningsregelaar vindt het niet echt fijn zonder accu.
 
accu heb je inderdaad nodig voor de bobine. tijdens het kickstarten wekt de dynamo lang niet genoeg stoom op om de ontsteking te laten werken.
je kan de accu wel een stuk kleiner maken maar je hebt iets van een buffer nodig. maar zonder startmotor hoeft hij niet echt veel capaciteit te hebben. 1-2 Ah zou genoeg moeten zijn. anders zal je moeten ombouwen naar magneet ontsteking.
 
Volgens mij zou je dus daarom ook een condensator moeten plaatsen. Die kan je dan met zeg eens twee kicks opladen en met de derde kick voldoende spanning hebben om te kunnen starten. Zoals gezegd dat topic even doorspitten, 't is ook een GS...
 
Laatst bewerkt:

Net als al je voorgaande posts vind ik dit een kraakhelder verhaal en ik wil bij deze Rob1969 nomineren voor het technisch expert icoontje
 

Lekker constructieve post!

Ik kan je helaas niet helpen maar zo te lezen moet het mogelijk zijn Succes, ik lees nog even mee want vind het wel interessant.
 
De post van Rob1969 komt inderdaad niet echt over als zijnde opbouwende kritiek

Maar..... er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in het verhaal (ff goed zoeken ); er is minimaal een condensator of kleine accu nodig als buffer om 'prik' op de ontsteking te hebben bij het starten.

Wat betreft het dynamoverhaal die toch stroom moet leveren aan 'iets'. Ja, ook dat zal waar zijn. Niet anders dan in een normale opstelling toch waarin een accu ook wel eens vol zit?
Zonder verder echt elektrotechnisch onderlegd te zijn schat ik in dat o.a. de truc is voldoende gebruikers te hebben en daarnaast de regelaar goed te koelen alwaar het overschot aan stroom moet worden omgezet in warmte.

EDIT; zie net dat de 'opbouwende kritiek' nog een tandje opgeschaald wordt....
 
Laatst bewerkt:
Een auto kun je aanduwen zonder accu,veel onzin gehoord maar dit slaat alles.
(...)
Maar heb denk al wel genoeg verklapt. de vraag hierop weet je wel .
Zonder accu dus ,nee ....

Het is gewoon een wens. Het is ook best mogelijk, maar zoals je zei: Men moet hun huiswerk doen.

Ik denk dat het met een kleine accu al best werkt. Bij de bouwmarkt kun je soms accu's voor UPS-en halen. 5x5x8cm. Misschien is dat al genoeg. Deze zijn door hun constructie ook beter bestand tegen diepontlading (wat ten koste gaat van het startvermogen wat je er niet van gaat vragen).
 

Dan ga je gewoon lekker aan de slag en als je vastloopt of je probeert ergens een oplossing voor te vinden dan open je een topic op het Motor-Forum alwaar vele aardige, meedenkende gasten en gastinnen je zoveel mogelijk gaan proberen te helpen jouw project tot een goed einde te brengen misschien?
 
Nou nou, een brommer heeft toch ook geen accu?

Een brommer heeft dan ook speciaal daarom een magneetontsteking.

Normaal gezien hebben motorfietsen een accu ontsteking met bobine. De accu is daarbij een redelijk essentieel deel van het systeem.

Wat je door het verwijderen van de startmotor wel kunt doen is een veel kleinere accu monteren.

Bij elektrische start moet de accu de stroom voor de startmotor (een paar honderd watt) PLUS de stroom voor de bobine (ca 15-20 Watt) leveren.

Daarvan hou je bij kickstarten dus alleen de 15-20 watt tbv ontsteking over. De theorie om dat met een condensator te doen gaat niet werken. Die loopt leeg en met alleen kickstarten lukt het niet om daar voldoende spanning op te laden (en zeker niet als tegelijkertijd ook de ontsteking al ingeschakeld is)
 
Net als al je voorgaande posts vind ik dit een kraakhelder verhaal en ik wil bij deze Rob1969 nomineren voor het technisch expert icoontje

akkoord
ik stel voor om hem een rood sleuteltje te geven, want rood is de kleur van .... nou , dat raadt je zelf wel

Rob kent enkel zwart en wit, maar weet niet dar er verschillende tinten grijs zijn. Rob weet ook niet hgoe het laadsysteem van een GS werkt. Rob weet ook niet dat er motorfietsen met injectie zonder batterij zijn, ...
en dan is er nog het verschil tussen een CDI en een TCI