Is het repareren van een bak lekkage Harley zelf te doen?

Louis63

Die hard MF'er
2 dec 2007
813
1
Mijn HD vertoont na een lange rit een kleine olie lekkage onder aan de kast van de primaire ketting.
De eerste indruk was dat de pakking lek was, maar een Harley kenner vertelde dat het wel eens een lekkage van de keering van de versnelling bak zou kunnen zijn.
Het grapje zou, uitgevoerd door een dealer, toch wel eens richting 1000 euro kunnen lopen.

Nu heb ik altijd zonder schroom gesleuteld aan bakken van vooral jappanners.
Ook even een blokje open maken om een inwendige ketting of ingrijpender, is een soort van 2e hobby geworden.
Maar sleutelen aan een Harley is mogelijk iets anders.
Heeft iemand ervaring met deze klus, en is het te doen zonder duur speciaal gereedschap?

Bespaar me je grappen over dat Harleys altijd behoren te lekken. _O-
 
oeoeoeoeoeoeoeoee zo moeillijk om niet te happen.

Voor de rest is het volgens mij gewoon een kwestie van losmaken, vervangen en alles weer terug sleutelen. Niet ergens een kennis met een werkplaatshandboek?
 
Amerikaans gereedschap heb ik al een koffer van vol en een wp boek heb ik al.
Toch zijn het een aantal deel-reparaties. :Z
Zoals: primaire ketting kast demonteren, koppeling demonteren, versnellingbak demonteren.
Hoewel dat laatste niet eens hoeft, staat het vervangen van keeringen daar wel weer in.
Hier en daar kom ik nummers tegen van speciaal gereedschap welke nodig zijn.
Ik overweeg toch wel de reparatie zelf te doen, want 1000 euro bij een dealer.... brrr.
Toch was ik benieuws of er iemand is die dit al eens bij de hand heeft gehad.
Als het zo wie zo niet te veel gaat lekken, wacht ik tot het najaar.
Zonde om nu niet te kunnen rijden...

oh en p.s. er zit geen druppelaar aan voor een ketting oid, de motor heeft een snaar aandrijving.
 
Laatst bewerkt:
De eerste indruk was dat de pakking lek was, maar een Harley kenner vertelde dat het wel eens een lekkage van de keering van de versnelling bak zou kunnen zijn.
Het grapje zou, uitgevoerd door een dealer, toch wel eens richting 1000 euro kunnen lopen.

Is dat zoveel werk dan :?

Dat keerringetje kan de kop niet kosten dus zal vrijwel alles in arbeidsloon zitten. Zeg dat het arbeidsloon 60 euro per uur is, dan zou het ruim 16 uur werk zijn :?
 
Is dat zoveel werk dan :?

Dat keerringetje kan de kop niet kosten dus zal vrijwel alles in arbeidsloon zitten. Zeg dat het arbeidsloon 60 euro per uur is, dan zou het ruim 16 uur werk zijn :?
Er gaat gewoon zoveel loctite inzitten om het ook vast te laten blijven zitten :+


Sorry... kon het niet laten :$

Als het zoveel kost loont het zich zeker om zelf te doen maar zorg eerst dat je zeker weet waar het vandaan komt.
Ik kan me niet voorstellen dat het moeilijker is dan bij een japanner want soms denk ik dat die japanners 2 ellebogen hebben en 2 polsen per arm als je de bereikbaarheid bekijkt.
Bij een Harley is het volgens mij juist allemaal vrij goed bereikbaar.
 
Een beetje olie lekkage vinden jullie gelukkig niet erg 8-)
Maar het geeft toch wel vlekken op de stoep.

Een harley heeft een motor gedeelte, een primaire ketting kast met daarin de koppeling en daarachter de versnelling bak.
Er gaan dan ook 3 verschillende olie soorten in een Harley.

Daar tussen in zit natuurlijk de overbrenging van de koppeling naar de bak en ook het aandrijfwiel.
In de bak en de primaire ketting kast zitten keerringen om de boel dicht te houden.
Het is dus best een hele klus, want in ieder geval moet de primaire kettingkast er af met de koppeling.
Hiervoor zouden al 2 bijzondere gereedschappen nodig zijn.
Om de keerring van de versnellingbak te vervangen is ook een bijzonder gereedschap nodig.

Was het maar zo simpel als een Jap.... :$
 
Hej,

Ik heb op het moment ook m'n blok uit elkaar liggen, maar ik kocht hem half uit elkaar. Heb zelf alleen nog maar de versnellingsbak eruit moeten halen, maar dat was in twee tellen gebeurt.
Wel met andere imbus.
Verder weet ik dus nog niet of het makkelijk of moeilijk gaat, maar dat was in ieder geval niet moeilijk.
En als ik het vergelijk met de jap van me pa vind ik de harley inderdaad veel makkelijker in elkaar zitten.
 
Dit is een mooie gelegenheid om je gereedschap voorraad aan te vullen.

Voor 1000 euro wil ik nog wel een poging doen om je keerringen te vervangen hoor!

Koop ik mooi zelf dat gereedschap kan ik weer wat ervaring op doen op een blok van een ander }) en ben ik weer een paar centjes rijker.

En ik maak jou blij natuurlijk!

Zonder gekheid: het is echt de moeite waard en stukken simpeler dan een Japanner. Heb dagen liggen kloten met een VF750. Het is in Japan sport om zoveel mogelijk in een zo klein mogelijke ruimte te proppen.

Momenteel heb ik ruzie met een Kawa Z750; ik krijg de carbs er niet eens normaal in!


Een Harley is dan net lego (of beter: Duplo *D )

Succes jongen, en houd aub die dure euro's in je zak!
 
Terug
Bovenaan Onderaan