Jawa mengsmering & gezelligheid Část čtvrtá

Status
Niet open voor verdere reacties.
En Jaap Hamstra heeft ook al enige weken in het ziekenhuis gelegen. Was tijdens de Jawabeurs in Bennekom ziek naar huis gegaan. Kon in de weken daarna geen contact met hem krijgen, tot ik afgelopen weekend een mail kreeg van zijn zoon dt hij al enige weken in het ziekenhuis lag. Niet best als DE jawa onderdelenmannen straks uitvallen.

Ik hoor net vanmiddag dat Jaap H. weer thuis en aan de beterende hand is. Jaap L. zal het na april naar we hopen weer beter gaan.
 
hopelijk komt het goed met jaap H,heb er tot nu nodige spullen bij besteld en de beste man had zelfs bij de laatste bestelling de spullen verzonden VOOR ik had betaald :}
van vertrouwen gesproken
Ik hoor net vanmiddag dat Jaap H. weer thuis en aan de beterende hand is. Jaap L. zal het na april naar we hopen weer beter gaan.
 
Misschien even naar specsavers dan?

Ik vind het een bijeengeraapt ding waar geen lijn in zit en waar de kwaliteit nou niet bepaald vanaf straalt..
 
volgens mij zit er alleen een ander zitje/zijkapje op..

full


voor dat geld wil ik ze ook wel bouwen :W
 
heeft er nu al iemand een compressietest gedaan?
heb net toch nog eens een compressietest gedaan wel met KOUDE motor
links 8,8 bar rechts 9,3 bar
dan wat dikke olie in het bougiegat gespoten en terug gemeten
links 11 bar rechts 11,2 bar
blijkbaar zijn dan toch de zuigerveren aan vervanging toe
hoor ook bij warme motor een soort tikkend geluid in de cilinders bij warme motor
mogelijk teveel speling van de zuigerveren
toen ik vorige zomer de cilinders er afgehaald had heb ik de speling nagezien van de zuigers/drijfstang en ik voelde geen radiale speling dus is wel ok denk ik
gisteren nog een rit gedaan van 80km en rijden gaat prima enkel ook al gaat het maar lichtjes bergop voel je toch vermogen verlies
ge de compressietest nog eens herhalen met warme motor dan maar nu even niet vertrek morgen voor een midweek centerparks :W
by the way hoe meet ik best de zuigers voor de maat van zuigerveren,op welke plaats moet ik meten en kan dat gewoon met de schuifmaat
 
Rudy, de auteur paul klaver heeft een boekje geschreven, genaamd. brommertechniek'
het is een leuk verteerbaar boekje over hoe een 2 en 4 takt motor werkt.
Ik kan het je van harte aanbevelen.
 
heeft er nu al iemand een compressietest gedaan?
heb net toch nog eens een compressietest gedaan wel met KOUDE motor
links 8,8 bar rechts 9,3 bar
dan wat dikke olie in het bougiegat gespoten en terug gemeten
links 11 bar rechts 11,2 bar
blijkbaar zijn dan toch de zuigerveren aan vervanging toe
hoor ook bij warme motor een soort tikkend geluid in de cilinders bij warme motor
mogelijk teveel speling van de zuigerveren
toen ik vorige zomer de cilinders er afgehaald had heb ik de speling nagezien van de zuigers/drijfstang en ik voelde geen radiale speling dus is wel ok denk ik
gisteren nog een rit gedaan van 80km en rijden gaat prima enkel ook al gaat het maar lichtjes bergop voel je toch vermogen verlies
ge de compressietest nog eens herhalen met warme motor dan maar nu even niet vertrek morgen voor een midweek centerparks :W

by the way hoe meet ik best de zuigers voor de maat van zuigerveren,op welke plaats moet ik meten en kan dat gewoon met de schuifmaat

Geen compressietest gedaan. Heb alleen een meter om de bandenspanning te meten. Wel lekker gereden vandaag in het zonnetje en hij reed lekker, ook zonder die test. *O*

Zuigers meet je met een schroefmaat, haaks op de zuigerpen en 1 cm van onderen.
Maten van (cilinder en) zuigers van de 634 vind je hier:
http://www.support.mz-b.info/jawa/tecifo/episton.htm
Dat wil zeggen: normaal, en 4 overmaten. Op bovenvlak zuigers staat aangegeven of het een overmaat betreft. Bijvoorbeeld P2 of L2 is een 2e overmaat.

Diameter 58 is normaal, en 1e t/m 4e overmaat zijn: 58.25, 58.50, 58.75 en 59.00

Veel plezier in centerparks.
 
die p en L aanduiding op de zuigers meen ik me te herinneren dat dat er op stond maar ik dacht op het eerste zicht dat dat R en L was met een 1 achter maar wist de betekenis hier niet van,dit zou dus een eerste overmaat zijn wat best kan met toen een 40.000km stand
goed om weten en om eens nader te onderzoeken
Geen compressietest gedaan. Heb alleen een meter om de bandenspanning te meten. Wel lekker gereden vandaag in het zonnetje en hij reed lekker, ook zonder die test. *O*

Zuigers meet je met een schroefmaat, haaks op de zuigerpen en 1 cm van onderen.
Maten van (cilinder en) zuigers van de 634 vind je hier:
http://www.support.mz-b.info/jawa/tecifo/episton.htm
Dat wil zeggen: normaal, en 4 overmaten. Op bovenvlak zuigers staat aangegeven of het een overmaat betreft. Bijvoorbeeld P2 of L2 is een 2e overmaat.

Diameter 58 is normaal, en 1e t/m 4e overmaat zijn: 58.25, 58.50, 58.75 en 59.00

Veel plezier in centerparks.
 
die p en L aanduiding op de zuigers meen ik me te herinneren dat dat er op stond maar ik dacht op het eerste zicht dat dat R en L was met een 1 achter maar wist de betekenis hier niet van,dit zou dus een eerste overmaat zijn wat best kan met toen een 40.000km stand
goed om weten en om eens nader te onderzoeken
L is voor de linker cylinder, P voor de rechter. Zie werkplaatshandboek p. 17. Vraag me niet waarom op die laatste een "P" staat.
In het Tsjechisch zou het "O" en "D" moeten zijn.
 
hallo mensen.

Ff een vraag.
Zijn er ook nieuwe type contact sloten verkrijgbaar voor de LTJ 640?
Ik zou er het liefst een normaal sleutel contact op willen in plaats van die pen.
En zijn de onderdelen nog goed te krijgen zoals rem sensoren?
Die van mijn achterrem en voor rem werken helaas niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Remsensoren?
We hebben het over een jawa?
Contactsloten kun je bij een motorsloop halen, of wellicht conrad?
 
Hij zal de remlichtschakelaar wel bedoelen.

Ik zal binnenkort even compressie meten voor het vergelijken. Heb toch zo'n meter liggen :)
 
hallo mensen.

Ff een vraag.
Zijn er ook nieuwe type contact sloten verkrijgbaar voor de LTJ 640?
Ik zou er het liefst een normaal sleutel contact op willen in plaats van die pen.
En zijn de onderdelen nog goed te krijgen zoals rem sensoren?
Die van mijn achterrem en voor rem werken helaas niet meer.
Ander contactslot passend maken, desnoods een grote ring om het nieuwe slot zodat het op de plek van de oude past. :) Of streetfighter style onder het zadel. Klikkerdeklik.

Al werkt de Jawa spijker prima en wie kan het ding verder starten behalve jijzelf..

Een alternatieve remsensor (voor het ABS :+ ) gaat Burning Rubber wellicht binnenkort testen. :?
 
Laatst bewerkt:
Ander contactslot passend maken, desnoods een grote ring om het nieuwe slot zodat het op de plek van de oude past. :) Of streetfighter style onder het zadel. Klikkerdeklik.

Al werkt de Jawa spijker prima en wie kan het ding verder starten behalve jijzelf..

Een alternatieve remsensor (voor het ABS :+ ) gaat Burning Rubber wellicht binnenkort testen. :?

het spijt me maar ik bedoelde de remlicht sensoren deze motor heeft geen Abs gelukkig :)
en heel erg bedankt voor de tip over het contactslot :)
 
Hallo mensen,

Paar vraagjes: Ik zou graag belastingvrij willen rijden (belasting is niet zoveel, maar toch..), frame moet dan van voor 1986 zijn (overgangsregeling daargelaten) volgens site belastingdienst.

Ik heb een 640, die werden in die tijd niet gemaakt, 638 wel begreep ik.
De vraag is nu of ik het 640 blok en voorvork/balhoofdding kan overbouwen naar het 638 frame?
Of zit er te veel verschil tussen de frame's?

Groet'n uut Ass'n
 
De frames van 634 tm/644 zijn 'baugleich' zoals de oosterburen dat zeggen..
Dus ga je gang..

anyway, iemand serieus interesse in een goed lopende en complete jawa 353?
 
Hallo mensen,

Paar vraagjes: Ik zou graag belastingvrij willen rijden (belasting is niet zoveel, maar toch..), frame moet dan van voor 1986 zijn (overgangsregeling daargelaten) volgens site belastingdienst.

Ik heb een 640, die werden in die tijd niet gemaakt, 638 wel begreep ik.
De vraag is nu of ik het 640 blok en voorvork/balhoofdding kan overbouwen naar het 638 frame?
Of zit er te veel verschil tussen de frame's?

Groet'n uut Ass'n


Ik heb dat ooit eens gedaan, kost meer geld dan je gaat besparen. Alleen een belastingvrij frame is al wat waard (zeg maar snel 100 euro). Daarna krijg je telkens dingen die niet passen, zoals zadel, tank kapjes.

Blok, uitlaten, vorken e.d. passen wel op andere types.
 
... En niemand naar Hardenberg geweest?
Zootje mietjes.. en daar richt ik nu een topic voor op.. :(


Goed, voor de Herkansing, wie gaat er op de jawa naar Bockhorn? :+
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan