Ijverig werk soojoo, merk je natijds ook echt verschil in demping? (de schokkerts van mijn 559 dempen eigenlijk niet.. vraag me af of ze dat ooit wel gedaan hebben..)
Goed, het lijkt er steeds meer op dat ik met de 638 ipv de enfield op vakantie ga.. en vannacht bekroop me nu nog het idee dat ik nog een andere sproeiernaald moet proberen(die ik eerder heb geprobeerd.. eh, hoe leg ik dit uit zodat het logisch overkomt?
)
Afgelopen half jaar ben ik aan het carb-proberen en afstellen geweest. Ik ging voor een Dellorto phbh, kocht er een setje naalden voor en deze bleken van alu
en zouden- heb ik me laten vertellen- ook niet maatvast zijn.. Anders zou je nog de alu naald vinden en als hij goed loopt, de 'originele'messing kopen.. maar die lijken moeilijk te vinden te zijn.
Dus.. weer terug naar de koso sunworld waar ik ook een setje HS-en en naalden(polini)van heb gekocht.
Na wat proberen- de queeste werd in het deellastgebied een niet-te-rijk mensgel te krijgen zodat hij daar gelijkmatig loopt(dat ongelijkmatige lopen vind ik een hinder) terwijl hij bovenin een rijk genoeg mengsel krijgt.
Wel, in het naaldensetje zaten 2 naalden met een dikke bovenkant en dunne'staart'. Beide heb ik geprobeerd en in combi met verschilldne HS-en een leuke afstelling gevonden, al hebben jullie allemaal kunnen meekrijgen dat ik het vollast-aflezen van de bougie moeilijk vind/ik denk dat ze te licht gekleurd zijn door de huidige benzine..
Echt 'reebruine'bougies krijg je niet meer voor elkaar kennelijk..
Ook bij deze carburateur heeft het vergroten van de HS direct invloed op het deellast bereik, kort vanaf stat. rpm.. Theoretisch zou dit niet gebeuren maar ik heb nog geen carburateur in handen gehad waarbij dit anders was..
Goed, sinds een paar maand rijd ik nu met de naald met de 1-na dikste basis rond.. Hiermee doet hij alles beter dan met de originele jikov, vooral het lopen op deellast en oppakken.
Omdat ik kennelijk ergens een masochistisch trekje heb of het 'te perfect'wil, heb ik een hap uit de bovenzijde van het lufihuis gehaald om de ademhaling te vergemakkelijken- zo groot is de std. opening niet- en weer aan het afstellen gegaan..Het geluid is prachtig(maar niet hinderlijk/overheersend) en in theorie zou ik er 'wat'vermogen bij hebben.. ik merk het best wel.. denk ik..
Goed, ik heb dus een gat in het lufihuis wat vooral een armer mengsel bovenin geeft, en de naald met 1-na dikste basis.. Zou het voor de nieuwe verhouding niet logischer zijn om de naald met de dikste basis en dunste staart te hebben?
Me dunkt wel..(als iemand vind/denkt dat ik hier een redeneringsfout maak, meld het!)
Maar, dan weer testrijden, zoeken waar en met welke HS hij nog mooi loopt op deellast en weer snelweg-testrijden, vonkerij uitzetten en bougiekleur beoordelen.. niet mijn hobby.. snelwegen zijn druk, zitten vrachtwagens/trage mensen voor je als je wil doorgassen om een goed beeld te krijgen en stilstaan op de vluchtstrook.. neh niet mijn hobby.. mag ook eigenlijk niet hiervoor...
Dus..
eh..ik houd jullie op de hoogte..
Iemand met een uitlaatgasmeetding-testbank zou we handig zijn..
zo.. best wel een verhaal geworden..