K&N of Twin Air voor XR650SM?

Dutchboy

Die hard MF'er
20 mrt 2004
698
0
Ik wil een nieuw luchtfilter in mijn XR650R supermoto zetten. Heb een compleet LeoVince X3 uitlaatsysteem en gaten in het zijkapje gemaakt en pas de sproeiers nog aan. Ik twijfel tussen K&N en Twin Air hoewel ik bij K&N een groot voordeel zie: geen smerig gesop meer met die blauwe oliedrek maar lekker inspuiten uit een busje. Enige wat ik me afvroeg: kan de combinatie van K&N en die gaten in het zijkapje (voorzien van grofmazig gaas) geen kwaad? Op de een of andere manier heb ik bij K&N het gevoel dat daar een dichte kap overheen moet maar waarschijnlijk maak ik me zorgen om niks?
 
Heb de knoop al doorgehakt en op aanraden van de dealer toch een Twin Air met backfire screen vervanging gedaan: kun je tegenwoordig ook gewoon met een spuitbusje in de olie zetten en volgens hem laat een K&N toch teveel zand en grof stof door: met de gaten en het grove gaas in de zijkap zou het risico om je motor kapot te rijden te groot zijn.
 
Heb de knoop al doorgehakt en op aanraden van de dealer toch een Twin Air met backfire screen vervanging gedaan: kun je tegenwoordig ook gewoon met een spuitbusje in de olie zetten en volgens hem laat een K&N toch teveel zand en grof stof door: met de gaten en het grove gaas in de zijkap zou het risico om je motor kapot te rijden te groot zijn.


Welke dealer is dat ? iig een goeie. :}


http://www.dirtcheapracing.com/tech/airfilter/
 

Pol Motors in Harkema (Friesland), een crossmotorzaak. Was d'r toevallig in de buurt en dacht eens even kijken. Als het spul nou een beetje snel binnen is (ik had ook nog wat sproeiers nodig) dan hebben ze voortaan een klant er bij :] Dat artikel op internet beschrijft precies wat ik als angstig gevoel in mijn achterhoofd had. K&N kan misschien wel in een "gesloten" airbox maar zodra je gaten met gaas doet is het onverstandig. Hmmm misschien heeft een schuimfilter inderdaad wat minder airflow maar ik denk dat dat ook wel meevalt.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien je SM en dus voornamelijk ON-road zult rijden is stof en zand, een minder groot probleem. (minder zei ik, niet verwaarloosbaar!)
ik heb een jaartje met een Jamex-filter rondgereden, mega-airflow maar redelijke filtering. dwz goed genoeg voor straatgebruik, niet om te crossen.
full


omdat ik nu vaker in het zand te vinden ben, ben ik teruggegaan naar het originele luchtfilter
 
Aangezien je SM en dus voornamelijk ON-road zult rijden is stof en zand, een minder groot probleem. (minder zei ik, niet verwaarloosbaar!)
ik heb een jaartje met een Jamex-filter rondgereden, mega-airflow maar redelijke filtering. dwz goed genoeg voor straatgebruik, niet om te crossen.

Ja dat denk ik ook want hoe doen al die mooie naked bikes het anders met die mooie K&N kegeltjes aan hun carburateur. Heb wel gehoord dat een en ander wel gevoelig is voor vocht en hoewel ik een mooiweer-rijder ben moet ie natuurlijk niet gaan rommelen met een regenbuitje! En wat gebeurt er als je op straat rijdt langs een opgebroken straat en er zo'n windvlaag komt waarbij alle fietsers met contactlenzen afstappen omdat er ineens allemaal zand onder zit... hmmm nee dan toch maar de Twin Air voor een wat veiliger gevoel en die 0,001 PK extra die het K&N filter zou opleveren daarboven... *D
 
Aangezien je SM en dus voornamelijk ON-road zult rijden is stof en zand, een minder groot probleem. (minder zei ik, niet verwaarloosbaar!)
ik heb een jaartje met een Jamex-filter rondgereden, mega-airflow maar redelijke filtering. dwz goed genoeg voor straatgebruik, niet om te crossen.
(Afbeelding)

omdat ik nu vaker in het zand te vinden ben, ben ik teruggegaan naar het originele luchtfilter


Ik denk dat je gelijk hebt met je filterkeuze voor terreingebruik, kijk maar eens bij voertuigen die onder stoffige omstandigheden gebruikt worden, mijnbouw, grondverzet, landbouw e.d. Daar zit een groot papierfilter op met daarvoor nog een zandafscheider. Die filters zitten er niet voor de lol op. :)
 
ik had die Jamex ook puur voor weggebruik.
met aangepaste sproeiers was de extra "oomph" duidelijk merkbaar
en hij brulde zo lekker bij "volgas"

regen was wel een angst voor mij aangezien de filter uitstak
normale regenbuien en zelfs de hogedrukspuit waren geen probleem.
Slechts één keer een hele dag buiten in de regen laten staan met als resultaat: doorweekt filter en dus water in de carb. starten ho maar!!

zand en modder zijn dik en grof, en niet je grootste probleem
water en stof wel, die gaan door vele (power) filters

Voorlopig houd ik het bij het originele filter maar waarschijnlijk ga ik ook nog wel over op een UNI of Twin-Air achter de linker zijkap.

mzzl
 
Terug
Bovenaan Onderaan