Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

K1200S in productie!

Dreamer

MF veteraan
18 feb 2003
1.626
2
Hoofddorp
Gevonden op MCN:

Ik ben heel erg nieuwsgierig naar de vergelijkingstesten!

(ik heb het maar bij 'sport' gezet, maar daar zal niet iedereen het mee eens zijn...)
 
die nieuwe kawa zx12r werd ook al bestemeld as een hayabusa beater
maar deze bmw komt denk ik erg goed in de buurt van de zx12r en de busa
 
die nieuwe kawa zx12r werd ook al bestemeld as een hayabusa beater
maar deze bmw komt denk ik erg goed in de buurt van de zx12r en de busa

Dat laatste verwacht ik niet. Als je uitgaat van 175 en 178 pk voor de Busa en de ZX en ruim 160 pk voor de BMW, dan komt ie nog iets te kort. Dit wordt nog versterkt door het extra verlies door de kardan-aandrijving. Ik denk dat een vergelijking met een FJR 1300 reeler is.
 
Bij een Hayabusa/FJR1300/Jawa 250 twin beater tellen niet alleen de pk's, maar gaat het om het totaal, dus incl. rijgemak/handling. Juist op dit punt zou de K1200S wel eens heel goed kunnen scoren. De testrijder van Motorrad reeds slechts 8 sec. boven het Nordschleife-record van Helmut Daehne (dit is natuurlijk een marginaal verschil op 7 min. 57 sec.). Echter de K1200S is een toursport, Daehne reed op een volbloed racer (Honda RC30).

Als diesel-fetisjist denk ik dat de K1200 binnen een paar jaar wel eens in dieselversie op de markt kunnen komen. Argumenten hiervoor zijn:
- Na 20 jaar is men overgestapt van krukas in langsrichting op krukas in dwarsrichting. Dit heeft als potentieel voordeel dat er geen kantelmoment meer is en dat er compacter gebouwd kan worden. Echter, de oude K1200 had niet echt last van dit kantelmoment, en echt compacter is de nieuwe K1200 niet geworden. Kantelmoment zou wel een issue kunnen zijn bij diesel met bijbehorende grotere traagheidsmomenten.
- BMW heeft veel dieselkennis is huis, ze bouwen zeer verfijnde diesels voor auto's. Denk maar eens aan de nieuwe 530D met 2 turbo's van verschillende diameter, zodat de diesel ook in hogere toeren goed trekt (niet onbelangrijk bij motorfiets).
- Brandstofprijzen rijzen de pan uit. Een $1 hogere notering op de internationale oliemarkt resulteert meteen in 5 eurocent/liter erbij 'om internationale trends te volgen', een $10 lagere notering heeft geen gevolgen 'omdat het nog niet structureel is' ofzo.
- BMW heeft veel professionele klanten (overheidsdiensten) voor wie de brandstofprijs wel degelijk een argument is.
- BMW heeft genoeg lef hiervoor.

Hierbij specificaties voor zoiets: 1500 cc. viercilinder dwarsgeplaatste lijnmotor, 4 kleppen/cilinder, 2 turbo's van verschilende diameter, intercooler, common rail injectie, koppel >250 Nm van 1800-4500 toeren, vermogen 130 pk bij 4500 toeren, 5 versnellingen (2 zou ook genoeg zijn), gewicht 30 kg. meer t.o.v. benzineversie.
 
  • Onderwerp starter
  • #7

Eindelijk een fatsoenlijke dieselmotorfiets met een beetje vermogen!



Het vermogen is iets aan de optimische kant. Een getunde Audi 1.4 TDi levert 90 pk en een koppel van 200 Nm.
 

Eindelijk een fatsoenlijke dieselmotorfiets met een beetje vermogen!



Het vermogen is iets aan de optimische kant. Een getunde Audi 1.4 TDi levert 90 pk en een koppel van 200 Nm.

Een een tunede BMW 320D zit al op 175 pk, dus zo optimistisch is het nieteens.
Alleen het blok bouwt veel forser en groter.
+ Dat de uitstoot niet echt schoner te noemen is.
 
Lamaarkomen ...