K75 Deel 2: ze blijven rijden

Zo...

Voorvorkolie ververst. Op de foto de oude olie naast de nieuwe.

Ik ben benieuwd naar het resultaat.

IMG_3149_zpsb98e89f6.jpg
 
Ik heb vorige week maar eens de radiatorfan gewisseld voor een draaiende..
Nog ff de oude gedemonteerd: borstelhouders weggesmolten.. :X
Gelijk maar ook de tank gewisseld voor een gespuitbuste nog te glimmende zwarte 8-) , kan die straks nog een mooier mat laagje krijgen...maar wat ik ook belangrijk vind is dat de benzinepomp minder herrie maakt als niveau lager wordt..
Dag erna ook maar het kontje gewisseld voor een zwarte..nu nog voorspatbord, alleen nog een lange bout regelen , de vorige moest ik kop erafboren want draaide mee in andere helft...
Zo blijf je ff lekker klussen, mzzzllss,Rob.
 
Het rijdt een stuk strakker en geen cardanreactie meer. Door de andere overbrenging ligt de topsnelheid ook wat hoger dan eerst, maar dat is bijzaak. Bij normale snelheden is het toerental wel lager dan eerst. Ben benieuwd of dat wat uitmaakt voor het verbruik.
Ik laat de originele velg er gewoon op zitten. Ik ben nog steeds tevreden met mijn BT-45. Breder zal op dit moment moeilijk gaan, omdat ik vrij weinig plek heb tussen band en brug. Ik heb nu een offset van -4,5 mm voor het voorwiel, 5 mm is max. Als ik een tweede spacer tussen schijf en velg zet breng ik deze terug naar -2,5 mm. Tot nu toe vind ik dit niet nodig.
Maandag wordt alles gekeurd bij de RDW.
 
Het is toch een wijziging ten opzichte van de typegoedkeuring.
Mocht me ooit iets gebeuren, ben ik altijd gedekt. Verzekeringen kunnen moeilijk doen, als het voertuig niet overeenkomt met de typegoedkeuring. In dat geval is het deze uitgave meer dan waard.
 
Even nieuwsgierig, welke schokdemper zit erop? De 350 mm van de K75 of de 385 mm van de Paralever?
 
Het rijdt een stuk strakker en geen cardanreactie meer. Door de andere overbrenging ligt de topsnelheid ook wat hoger dan eerst, maar dat is bijzaak. Bij normale snelheden is het toerental wel lager dan eerst. Ben benieuwd of dat wat uitmaakt voor het verbruik.
Ik laat de originele velg er gewoon op zitten. Ik ben nog steeds tevreden met mijn BT-45. Breder zal op dit moment moeilijk gaan, omdat ik vrij weinig plek heb tussen band en brug. Ik heb nu een offset van -4,5 mm voor het voorwiel, 5 mm is max. Als ik een tweede spacer tussen schijf en velg zet breng ik deze terug naar -2,5 mm. Tot nu toe vind ik dit niet nodig.
Maandag wordt alles gekeurd bij de RDW.


had je een K1100 als donor gebruikt ??

in de type goedkeuring staat toch niet het type cardan ?

verder als het alleen maar een soort keuring a la apk ben je wel goed ingedekt
 
Het gaat om het veranderen van de wielbasis. Als ik me goed herinner mag die 2% variëren. Vanwege het ketting spannen. Als je een andere aandrijving plaatst en de wielbasis wordt daardoor groter dan de marge, dan hoor je opnieuw te keuren, als je de regels volgt. Er zullen heeeel weinig plietsies zijn die dit precies weten, maar tref je een technische m/v, dan...... Ik vind het wel netjes, als iemand het zo volgens de regels speelt.
 
@gt550
Inderdaad zal ik net die ene technisch onderbouwde agent tegenkomen, of bij schade, net een expert met motorkennis. Dan zal het meer geld kosten dan deze keuring. Als ik het goed gelezen heb, kost de keuring €55,- dus die kosten vallen wel mee.
Bij de keuring zou alleen gekeken worden naar de constructie en of e.e.a. correct gemonteerd is.
Op het bmwk forum staat nog een K75 met paralever die gekeurd is. Bij de kentekencheck zie je inderdaad dat de wielbasis groter is dan de standaard K75.

@Dutch
Ik heb de langere schokbreker van de K1100 gemonteerd. Dit zou beter zijn voor de geometrie van de motor. Buiten dat, werkt deze ook beter dan de achtervering van de K75.
 
Ik rij al 70k km op een K100 met een Speed 7 ruit maar ben nu bezig een elektrische ruit te installeren.

Ik vroeg me nog af of er verschillen zitten in de K75 elektrische ruit en die van de K1100? Ik hoor verschillende verhalen m.b.t. het passen van een K1100 ruit op een K75/K100. Met name omdat de tellerset van de K1100 vastzit en bij de andere motoren meedraait.

Als er verschil is, hoe zou ik het onderscheid kunnen herkennen?



Daarnaast vroeg ik me af waar dit relais voor dient en waar deze gemonteerd zit? Zit dit vaak bij de kabelboom die je aanschaft bij een elektrische ruit?

Product: 61361393415

Nr 16:

B0001221.png
 
De K is gisteren zonder problemen door de keuring gekomen. Wielbasis is 5 cm langer geworden.

Da's mooi. Gefeliciteerd. Een vraag: Eén van de aantrekkelijkste dingen van de 75 is voor mij de wendbaarheid (voor een motor van toen, natuurlijk). Gaat dit erg achteruit met die langere wielbasis, vind je?
 
De wendbaarheid vind ik nog steeds goed.
Wel is de zit nu wat hoger als gevolg van de langere achterveer.
Ik merk wel dat de stabiliteit in de snellere bochten beter is. Of dat nu komt omdat de wielbasis langer is, of omdat de motor van achter wat hoger staat, of dat de huidige achterdemper beter is dan de oude, weet ik niet.
Door de andere overbrenging draait de motor ook wat lager in de toeren. Waar ik normaal al bij 80 in de 5 zat, blijf ik nu onbewust in de 4 hangen. Of dat uiteindelijk wat uitmaakt in het verbruik, moet zich nog uitwijzen.

@rammstein: Ik heb niet precies alle kosten bijgehouden, maar uiteindelijk zal ik rond de €600 uitkomen.
Achterbrug, cardan en as €200
Koppeling inclusief as en lagers van de koppelingsarm en keerring van de drukstang €150
Bak en cardanolie (Castrol 75W140) + remvloeistof €50
Nieuwe bouten, vulbussen en lagerbussen van de middenbok €30
Nieuwe stahlflex remleiding €35
Schetsplaat van een K100RS 16V €47
Keuring (€55)
Divers klein materiaal €40

Op zich een flink bedrag, maar de nieuwe as is nagenoeg nieuw.
Als ik monolever zou houden, had ik naast de as, ook de klok moeten vervangen. Nieuw is deze amper (of niet) te vinden en dan ook nog tegen de hoofdprijs. Al met al was je dan minimaal hetzelfde bedrag kwijt geweest.

Tel daarbij op dat we ook heel veel opgestoken hebben van dit project en ondanks sommige onverwachte problemen ook heel veel plezier hebben gehad, ben ik van mening dat het de investering toch waard is geweest.

En laten we eerlijk zijn, volgens mij zijn er in Nederland op dit moment maar twee of drie K75's met deze configuratie, dus ik rijd nu op een best wel exclusief model.
 
De wendbaarheid vind ik nog steeds goed.
Wel is de zit nu wat hoger als gevolg van de langere achterveer.
Ik merk wel dat de stabiliteit in de snellere bochten beter is. Of dat nu komt omdat de wielbasis langer is, of omdat de motor van achter wat hoger staat, of dat de huidige achterdemper beter is dan de oude, weet ik niet.
Door de andere overbrenging draait de motor ook wat lager in de toeren. Waar ik normaal al bij 80 in de 5 zat, blijf ik nu onbewust in de 4 hangen. Of dat uiteindelijk wat uitmaakt in het verbruik, moet zich nog uitwijzen.

@rammstein: Ik heb niet precies alle kosten bijgehouden, maar uiteindelijk zal ik rond de €600 uitkomen.
Achterbrug, cardan en as €200
Koppeling inclusief as en lagers van de koppelingsarm en keerring van de drukstang €150
Bak en cardanolie (Castrol 75W140) + remvloeistof €50
Nieuwe bouten, vulbussen en lagerbussen van de middenbok €30
Nieuwe stahlflex remleiding €35
Schetsplaat van een K100RS 16V €47
Keuring (€55)
Divers klein materiaal €40

Op zich een flink bedrag, maar de nieuwe as is nagenoeg nieuw.
Als ik monolever zou houden, had ik naast de as, ook de klok moeten vervangen. Nieuw is deze amper (of niet) te vinden en dan ook nog tegen de hoofdprijs. Al met al was je dan minimaal hetzelfde bedrag kwijt geweest.

Tel daarbij op dat we ook heel veel opgestoken hebben van dit project en ondanks sommige onverwachte problemen ook heel veel plezier hebben gehad, ben ik van mening dat het de investering toch waard is geweest.

En laten we eerlijk zijn, volgens mij zijn er in Nederland op dit moment maar twee of drie K75's met deze configuratie, dus ik rijd nu op een best wel exclusief model.

dat valt heel erg mee. :) zeker omdat je ook een stuk onderhoud qua olien en koppeling hebt gedaan. brug, cardan en as voor €200 is zeker een kopie :Y *O*
 
Laatst bewerkt:
Zo'n slordige 7000 km na het wisselen van het blok van de K75 heb ik een nieuw projectje gekregen.

Versnellingsbak wisselen. Die dingen die nooit stuk schijnen te gaan heb ik kapot weten te helpen.
Hij valt geregeld uit zijn één, rammelt in z'n twee, schraapt in zijn vier, maar loopt uitstekend in zijn drie en vijf.
Nou is rijden in alleen drie en vijf niet echt heel praktisch dus ga ik komende week de bak wisselen.
De achterband moet toch vervangen worden, dan gaat de cardanklok ook los om de spiebanen te smeren, dan is het ook niet meer zo'n enorme klus om de bak los te halen.

Andere versnellingsbak staat al op de werkbank te wachten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan