- Onderwerp starter
- #2.401
Maar niet door mij. Hij moet nog komen, postnl is weer super traag.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Proficiat! Schaam je niet om een paar foto's te showen, 32k ruikt nog nieuw denk ik?Goedemorgen
Kort geleden ben ik eigenaar geworden van een K75C uit 1986 met maar liefst 32000 km die vele jaren in verzameling / opslag heeft gestaan. Nog uitgevoerd met een trommelrem achter. De Metzeler voorband is zelfs nog uit 1986 (‘Made in W Germany’)
Onder een dikke laag stof zit een echt prachtige machine, in hele goede staat. Was dan ook meteen verliefd en verkocht.
Ik heb een paar vragen om die opnieuw op te starten (accu overleden, heeft dus niet gelopen, heb deze wel vervangen door een andere).
1. De benzinepomp draait niet; moet deze eventjes draaien bij op contact en dan afschakelen (zoals bij een boxer)? en mocht deze toch overleden zijn hoe krijg ik hem uit de tank ? Zit dit geklemd, of moeten de kleine moertjes rondom los ? Moet vooraf het complete inspuitsysteem uit elkaar of kan ik eerst proberen of er nog leven in zit ?
2. Het dashboard doet voor het grootste deel niks. Tellerverlichting en controlelampjes in de toerenteller ook niet. Lampjes tussen beide klokken doen het wel. Waar moet ik de fout zoeken ? Aan de bekabeling is niet (nergens trouwens) gerotzooid.
3. Geen idee hoe oud de motorolie is, maar vermoed meer dan 20+ jaar oud. Ik wil als hij starten wil eventjes laten draaien om de olie iets warm te laten worden dan aftappen en verversen. Of is het beter om de steenkoude olie af te tappen, nieuwe olie erop en pas dan starten ?
4. In de tank zit (naast oeroude benzine) van die zwarte aanslag. Hoe verwijder ik dat ?
5. Heeft iemand voor mij een werkplaatshandboek oid ? Mag ook digitaal ! En uiteraard betaal ik dat !
6. Is er verder nog iets wat perse moet worden gedaan voor de eerste opstart (koelvloeistof; remvloeistof, filters, olie bougies enz zijn of worden allemaal vervangen).
Weet best wat (eigenlijk veel) van techniek; twee rechterhanden (doe altijd alle onderhoud zelf), maar dit is zo’n pracht exemplaar dat ik me alle (grijze) haren uit mijn hoofd trek als ik een stomme fout maak bij het opstarten met grote schade als gevolg. Dus vandaar jullie tips en hulp.
Mvrgr Robert
Ik stop met indrukken na een seconde, de pomp loopt dan een paar seonden na.Vroege K's loopt de brandstofpomp ook pas als het startknopje ingedrukt wordt. Daardoor kan het wel even doorstarten zijn. (10 seconden hooguit)
in dat geval zou ik hem even laten lopen zonder de bougies erin, kan je ook gelijk wat olie in de cylinders spuiten.Mooie vondst! Geen leuk verhaal, wel nuttig misschien: Op flyingbrick heb ik ook eens over zo'n vondst gelezen. Pracht machine, draaide mooi, als nieuw. Na een paar ritjes wilde hij hem weer starten maar de motor wilde niet goed aanslaan. Doorstarten, harde klap uit het motorblok en daar zocht een drijfstang de open lucht op via het carterdeksel aan de rechterkant. Uiteindelijk gevonden oorzaak: De drukregelaar (ronde doosje achter de rail met verstuivers) had benzine doorgelaten via de inlaat naar de cilinder en er had vloeistofslag plaatsgevonden. Verdroging van het membraan door lang stilstaan werd als oorzaak aangenomen.
Als ik met deze pracht machine zou gaan rijden, zou ik slangen vervangen, pomp, drukregelaar en verstuivers minstens laten reinigen. En vergeet het kleine haakse slangetje van de carterontluchting niet, links achteraan de cilinderkop.
punt 5 : als je mij je email adres stuur en je kan 21MB files ontvangen! originele handleiding tot 1988 + showa 1991Goedemorgen
Kort geleden ben ik eigenaar geworden van een K75C uit 1986 met maar liefst 32000 km die vele jaren in verzameling / opslag heeft gestaan. Nog uitgevoerd met een trommelrem achter. De Metzeler voorband is zelfs nog uit 1986 (‘Made in W Germany’)
Onder een dikke laag stof zit een echt prachtige machine, in hele goede staat. Was dan ook meteen verliefd en verkocht.
Ik heb een paar vragen om die opnieuw op te starten (accu overleden, heeft dus niet gelopen, heb deze wel vervangen door een andere).
1. De benzinepomp draait niet; moet deze eventjes draaien bij op contact en dan afschakelen (zoals bij een boxer)? en mocht deze toch overleden zijn hoe krijg ik hem uit de tank ? Zit dit geklemd, of moeten de kleine moertjes rondom los ? Moet vooraf het complete inspuitsysteem uit elkaar of kan ik eerst proberen of er nog leven in zit ?
2. Het dashboard doet voor het grootste deel niks. Tellerverlichting en controlelampjes in de toerenteller ook niet. Lampjes tussen beide klokken doen het wel. Waar moet ik de fout zoeken ? Aan de bekabeling is niet (nergens trouwens) gerotzooid.
3. Geen idee hoe oud de motorolie is, maar vermoed meer dan 20+ jaar oud. Ik wil als hij starten wil eventjes laten draaien om de olie iets warm te laten worden dan aftappen en verversen. Of is het beter om de steenkoude olie af te tappen, nieuwe olie erop en pas dan starten ?
4. In de tank zit (naast oeroude benzine) van die zwarte aanslag. Hoe verwijder ik dat ?
5. Heeft iemand voor mij een werkplaatshandboek oid ? Mag ook digitaal ! En uiteraard betaal ik dat !
6. Is er verder nog iets wat perse moet worden gedaan voor de eerste opstart (koelvloeistof; remvloeistof, filters, olie bougies enz zijn of worden allemaal vervangen).
Weet best wat (eigenlijk veel) van techniek; twee rechterhanden (doe altijd alle onderhoud zelf), maar dit is zo’n pracht exemplaar dat ik me alle (grijze) haren uit mijn hoofd trek als ik een stomme fout maak bij het opstarten met grote schade als gevolg. Dus vandaar jullie tips en hulp.
Mvrgr Robert
Sorry, maar die snap ik niet. Vloeistofslag in een zuigermotor is einde verhaal. Duidelijk. Het is geen vloeistofpomp.Mooie vondst! Geen leuk verhaal, wel nuttig misschien: Op flyingbrick heb ik ook eens over zo'n vondst gelezen. Pracht machine, draaide mooi, als nieuw. Na een paar ritjes wilde hij hem weer starten maar de motor wilde niet goed aanslaan. Doorstarten, harde klap uit het motorblok en daar zocht een drijfstang de open lucht op via het carterdeksel aan de rechterkant. Uiteindelijk gevonden oorzaak: De drukregelaar (ronde doosje achter de rail met verstuivers) had benzine doorgelaten via de inlaat naar de cilinder en er had vloeistofslag plaatsgevonden. Verdroging van het membraan door lang stilstaan werd als oorzaak aangenomen.
Als ik met deze pracht machine zou gaan rijden, zou ik slangen vervangen, pomp, drukregelaar en verstuivers minstens laten reinigen. En vergeet het kleine haakse slangetje van de carterontluchting niet, links achteraan de cilinderkop.
Ik vraag me af of een k direct beschadigd als de cilinder volloopt. Met een paar duizend toeren het water in rijden wel, maar op de startmotor?Sorry, maar die snap ik niet. Vloeistofslag in een zuigermotor is einde verhaal. Duidelijk. Het is geen vloeistofpomp.
Maar: als er een drukregelaar zit (nog niet gezien, maar een drukregelaar is heel gebruikelijk bij een inspuitmotor), op de brandstofrail zit een aanvoer (aan de voorkant van de rail) en een afvoer (aan de achterkant); daar zal waarschijnlijk die drukregelaar zitten. Is de druk te hoog zal die aflaten, maar niet naar de inlaat (!) maar naar de tank. Tenminste dat is bij een auto zo, en aangezien bmw een autofabrikant is én het niet echt een “bedrijfje achter de heg” is, verwacht ik dat ze het zo hebben bedacht dat vloeistofslag ten allen tijdje voorkomen wordt.
En ja de slangen worden vervangen, inspuitventielen (verstuivers zitten in een diesel) laat ik ook reinigen. Pomp valt niet te reinigen, zit knettervast, is overleden en wordt dus vervangen. Net als de vlotterschakelaar.
Ook de tank wordt gereinigd (nog geen idee hoe, maar ook dat komt goed)
En dan starti di motori
(Uiteraard laat ik weten hoe dat ging)
Klokje doet het normaal altijd. Olie verdelen met perslucht?Tevens nog een paar vragen en opmerkingen:
Olie is afgelaten (zowel blok zelf, de v bak en eindaandrijving) en die van het motorblok was zwart (is altijd zo); en de overige olie nog in de heldere ’honing’ kleur; koelvloeistof nog in de roze G12 kleur. En dat na bijna 30 jaar stilstand. Verbazingwekkend eigenlijk.
Carterpan verwijderd (moest toch al om het echt knettervast zittende oliefilter eruit te krijgen, het hele filter scheurde open, en toen alleen nog de bovenste ring erin zat, deze met gepast geweld eruit ’geslagen’ met doorslag); en alle drab wat onderin lag verwijderd. Blok is echt schitterend schoon van binnen.
Vraag: is het nodig om eerst een klein beetje olie via de bougiegaten erin te spuiten? Normaal staan cilinders rechtop en dat beetje olie verdeeld zich dan over de zuiger tegen de cilinderwand. Maar omdat een K horizontaal liggende cilinders heeft, heeft het inspuiten van een beetje olie dan wel zinvol ?
Vraag 2. Het pompje en de vlotterschakelaar zijn helemaal verrot. Worden dan ook vervangen. Maar er zit van dat zwarte korrelige spul in/op/aan, en dat zit ook in de verder in perfecte staat verkerende tank. Dat kunnen ook resten zijn van de volledig vergane rubber trillingsdemper van het pompje. Hoe krijg ik de tank weer helemaal schoon?
Vraag 3: alles op het dashboard doet het nu, behalve uiteraard de snelheidsmeter, de toerenteller en helaas het klokje.
Of de snelheidsmeter en de toerenteller het doen, daar kom ik pas achter nadat ze loopt en ermee gereden is.
Maar hoe kan het dat het klokje niet werkt? En gaat dat klokje uit bij contact uit (Zo ja zijn er twee voedingen, een voor het klokjes-display, en 1 zodat het klokje bij uitgeschakeld contact wel ‘op tijd’ blijft lopen)
Sorry, maar die snap ik niet. Vloeistofslag in een zuigermotor is einde verhaal. Duidelijk. Het is geen vloeistofpomp.
Maar: als er een drukregelaar zit (nog niet gezien, maar een drukregelaar is heel gebruikelijk bij een inspuitmotor), op de brandstofrail zit een aanvoer (aan de voorkant van de rail) en een afvoer (aan de achterkant); daar zal waarschijnlijk die drukregelaar zitten. Is de druk te hoog zal die aflaten, maar niet naar de inlaat (!) maar naar de tank. Tenminste dat is bij een auto zo, en aangezien bmw een autofabrikant is én het niet echt een “bedrijfje achter de heg” is, verwacht ik dat ze het zo hebben bedacht dat vloeistofslag ten allen tijdje voorkomen wordt.
En ja de slangen worden vervangen, inspuitventielen (verstuivers zitten in een diesel) laat ik ook reinigen. Pomp valt niet te reinigen, zit knettervast, is overleden en wordt dus vervangen. Net als de vlotterschakelaar.
Ook de tank wordt gereinigd (nog geen idee hoe, maar ook dat komt goed)
En dan starti di motori
(Uiteraard laat ik weten hoe dat ging)