Kawa 600r gpz `86 start niet :(

Josz

Rookie
21 sep 2010
15
0
Heuj,

Ik heb laatst een kawa gpz r gekocht van het bouwjaar `86 met een vast gelopen blok.
Inmiddels heb ik een nieuw blok oppe kop getikt en er onder gemonteerd.

De vorige eigenaar heeft de bobines gemarkeerd met nr`s en bekabeling informatie rood zwart etc.

Nu heb ik het probleem, (ter informatie de motor gaat goed rond en krijgt benzine* en vonkt op alle cilinders), de motor slaat niet aan geen plofje of niks geen backfire etc.

Ik vraag me af wat de ontstekings volgorde is en of ik de bobines wel goed aan heb gesloten

Als ik op de motor zit en naar de kop kijk is de uiterst linkse cilinder nr 1 en Uiterst rechts 4

Op de foto zie je dat de bobine aan de linkse kant cilinder 4 en 1 van een vonk voorziet, de bobine aan de rechterzijde stuurt bougie van cilinder 3 en 2 aan.

full


-Ik heb verschillende variaties gemaakt met de bedrading en bekabeling.
-De ontsteking staat gewoon goed afgestelt dit is uitgesloten
-Benzine/ startpiloot ingespoten, geen resultaat
-Killswitch,koppeling,startonderbreker,standaard-onderbreker uitgesloten.


Iemand ervaring met zo`n probleem?

Tips zijn welkom :D

Grz Jos
 
Laatst bewerkt:
ja, ondanks het vrij onlogisch is omdat dan de aansluitpunten (stekkers) naar achteren wijzen dus de bekabeling zou dan niet goed passen.
 
Ik heb ff in de vraagbaak gekeken omdat ik ooit een GPX gehad heb, en die zegt dat de onstekingsvolgorde
1-2-4-3 is.

grtzzz

En idd de 1e cilinder is links[ als je erop zit]
 
Laatst bewerkt:
ontstekingsvolgorde is helemaal niet van belang.
alle bougies vonken dus de ontsteking werkt.
wat wel waarschijnlijk is, is de aansluiting van de bobines.
verwissel de bobines eens en probeer het dan nog eens.
en heb je de compressie al gecontroleerd?
de nokkenastiming?
 
Het donor blok heb ik niet open gemaakt maar het blok is lopend onder de donormotor uit gekomen, compressie is goed heb de kelken van de carb`s met de hand dicht gehouden en zuigt goed aan op iedere cil en mijn hand is naderhand nat van de benzine ;).
 
Nieuwe bougie's of oude? Soms kunnen(oude) bougie's zonder compressie wel vonken maar in het blok met compressie niet.

Worden de bougie's ook nat/vochtig v/d brandstof of heb je alleen geconstateerd dat er brandstof in de vlotterbakjes zit?

Compressie meten is ook aan te raden.
 
De bougies KIJKEN vrij nieuw ook het kopje is mooi lichtbruin, deze zijn niet nieuw gekocht misschien moet ik er eens nieuwe in gaan zetten.

De bougies na het starten zijn niet verzopen maar zijn wel nattig
Vlotterbak is mooi vol alle carb`s..
 
Bougies kunnen ook 'doorslaan'. Komt door het proberen te starten als de motor verzopen is, waarna er kortsluiting ontstaat. Dus, probeer eens met nieuwe bougies en je accu goed opladen. Kan me voorstellen dat je die misschien leeg hebt gestart.
 
Aansluiting op de bobine omdraaien maakt niets uit. Normaal gesproken moet zowel links als rechts op de rood gemarkeerde aansluiting van de bobine de rode draad zitten. Bij mij kwam ik er onlangs achter dat ze allebei verkeerd waren aangesloten, maar de motor heeft altijd prima gelopen.
Weet je zeker dat hij benzine krijgt ? Heb je geen probleem met het vacuum van de benzine kraan ?
 
Bougies kunnen ook 'doorslaan'. Komt door het proberen te starten als de motor verzopen is, waarna er kortsluiting ontstaat. Dus, probeer eens met nieuwe bougies en je accu goed opladen. Kan me voorstellen dat je die misschien leeg hebt gestart.

Als ik alleen met een motoraccu start slaat trouwens het startrelais door, dus gaat "buzzen" teken dat het relais te weinig stroom krijgt.

Met startkabels zet ik er een auto accu naast en het starten gaat zo beter maar buzzed nog ligt. Als ik direct het startrelai overbrug dus de + direct naar de startmotor leg slaat hij mooi aan. Gaat vloeiend rond bedoel ik hier mee.

Zou er ergens een kabel breuk of iets dergelijks kunnen zitten? met als gevolg dat de bobines te weinig stroom krijgen, en de ontsteking te zwak is iig om een ontsteking te veroorzaken
?
 
Laatst bewerkt:
Aansluiting op de bobine omdraaien maakt niets uit. Normaal gesproken moet zowel links als rechts op de rood gemarkeerde aansluiting van de bobine de rode draad zitten. Bij mij kwam ik er onlangs achter dat ze allebei verkeerd waren aangesloten, maar de motor heeft altijd prima gelopen.
Weet je zeker dat hij benzine krijgt ? Heb je geen probleem met het vacuum van de benzine kraan ?

Heb een halve bus startpiloot naar binnen gespoten haha.


De onsteking lijkt me het probleem.
 
Als ik alleen met een motoraccu start slaat trouwens het startrelais door, dus gaat "buzzen" teken dat het relais te weinig stroom krijgt.

Met startkabels zet ik er een auto accu naast en het starten gaat zo beter maar buzzed nog ligt. Als ik direct het startrelai overbrug dus de + direct naar de startmotor leg slaat hij mooi aan. Gaat vloeiend rond bedoel ik hier mee.

Zou er ergens een kabel breuk of iets dergelijks kunnen zitten dat door dit de bobines van te weinig stroom voorziet en hierdoor de ontsteking niet voor elkaar krijgt.

?
aansluitingen goed reinigen en stekkerblokje ff met contactspray inspuiten, doe maar gelijk alle verbindingen ff nalopen.
 
Als ik alleen met een motoraccu start slaat trouwens het startrelais door, dus gaat "buzzen" teken dat het relais te weinig stroom krijgt.

Met startkabels zet ik er een auto accu naast en het starten gaat zo beter maar buzzed nog ligt. Als ik direct het startrelai overbrug dus de + direct naar de startmotor leg slaat hij mooi aan. Gaat vloeiend rond bedoel ik hier mee.

Zou er ergens een kabel breuk of iets dergelijks kunnen zitten? met als gevolg dat de bobines te weinig stroom krijgen, en de ontsteking te zwak is iig om een ontsteking te veroorzaken
?

Kijk, daar zit je fout dus. Check je massa eens na.

En ik gok idd op zwakke vonk, platte accu of iets dergelijks
 
Laatst bewerkt:
Heb een halve bus startpiloot naar binnen gespoten haha.


De onsteking lijkt me het probleem.
Maar als jij zegt dat alle bougies vonken, lijkt mij daar niet direct het probleem te zitten. Weet je zeker dat het blok liep voordat hij werd gedemonteerd? Kan misschien de nokkenasketting een tandje verkeerd staan ?
Mijn ervaring is dat als hij vonkt en je wat startpiloot of remmenreiniger in het filterhuis spuit, hij altijd wel enigzins tot leven komt. Al vonkt maar 1 cylinder.
 
als de massa slecht zou zijn, dan draait de startmotor ook niet goed rond als je het startrelais kortsluit.
het lijkt erop dat het relais niet goed meer is.
maar dat is niet de oorzaak van het niet starten, anders zou de motor moeten aanslaan met het kortsluiten van het startrelais.
 
Terug
Bovenaan Onderaan