• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Kawa ZX6R 95 start probleem

JpZX6R

Rookie
Lid geworden
15 jul 2020
Waarderingsscore
8
Hallo allemaal,

Het betreft een Kawasaki ZX6R BJ 95

sinds vandaag heb ik de kawa maar eens voor de dag gehaald.
de motor heeft inmiddels al weer een jaar stil gestaan en heeft vandaag zijn nieuwe accu gekregen.
1x starten met de choke en hoppa motor sloeg aan, maar toen begon het.

Motor slaat na 1 jaar stil gestaan te hebben direct aan en blijft eventjes draaien en daarna slaat die weer af.

2e poging
Motor slaat aan met wat moeite, en kan hem dan aan de praat houden om door met het gas wat te spelen.
En daarna proberen om stationair te laten draaien en slaat weer af, en dan is hij niet meer lopend te krijgen.

De motor is vorig jaar compleet onder handen genomen.
Carburateurs gereinigd
Sproeiers gereinigd
Bougies vervangen
Carburateur afgesteld +- 4 a 500 km geleden
En noem het maar op

Kort samengevat.

Motor stond een jaar stil, een nieuwe accu en slaat gelijk aan.
Valt 1x uit en kan hem weer opnieuw starten en lopend houden met het gas.
En zodra hij maar iets warmer is wilt die niet meer aanslaan.
Je hoort wel dat die wilt aanslaan maar allemaal net niet genoeg.

Zou dit vapor lock en of een brandstofpomp probleem zijn?

Groetjes johan

Hallo allemaal,

Het betreft een Kawasaki ZX6R BJ 95

sinds vandaag heb ik de kawa maar eens voor de dag gehaald.

Motor slaat na 1 jaar stil gestaan te hebben direct aan en blijft eventjes draaien en daarna slaat die weer af.

2e poging
Motor slaat aan met wat moeite, en kan hem dan aan de praat houden om door met het gas wat te spelen.
En daarna proberen om stationair te laten draaien en slaat weer af, en dan is hij niet meer lopend te krijgen.

De motor is vorig jaar compleet onder handen genomen.
Carburateurs gereinigd
Sproeiers gereinigd

Groetjes johan

Zonde, meeste van het werk waarschijnlijk voor niks.
de moderne benzine word tegenwoordig na een aantal maanden stilstand al slecht , trekt vocht aan, nog nieuwere E10 nog meer.
als je zo weinig rijd is een motor met carburateur niet handig als je niet soms zelf de vlotters laat leeglopen etc.

Motor voor dat die weg gezet is vol gegooid met aspen en laten draaien zodat niet ging bezinken zoals de e10 of euro 95. Carbs zijn 100 % schoon.
Anders zou hij 1e keer niet gelijk aanslaan lijkt mij

Uhm... het klinkt toch echt alsof je stationair deel niet goed meedoet. Namelijk met choke start die blijkbaar en met gas bij geven kun je de motor aan de loop houden. Zodra het stationair deel het alleen moet doen valt die uit.

Heb je de motor volledig afgevuld met aspen of gedeeltelijk?

Uhm... het klinkt toch echt alsof je stationair deel niet goed meedoet. Namelijk met choke start die blijkbaar en met gas bij geven kun je de motor aan de loop houden. Zodra het stationair deel het alleen moet doen valt die uit.

Heb je de motor volledig afgevuld met aspen of gedeeltelijk?

Motor had ik de tank zo goed als leeg gereden en toen helemaal afgevuld met aspen v4 en vervolgens nog een rondje gereden zodat de Euro 95 ook uit de leidingen waren.

Hier hadden we de vorige keer van geleerd omdat de tank aan het roesten gegaan was vanwege de condens en bezinksel.

Na dat gebeuren hebben we de motor weg gebracht en helemaal laten schoonmaken en daarbij zijn toen ook de stationair Sproeiers nagelopen.
En heeft vorig jaar keurig gelopen alleen dat de motor op temperatuur was die al iets moeilijker ging doen met starten.

En nu is het geval dat als hij even gelopen heeft dat hij gewoonweg niet wilt aan slaan en volgens mijn vader ook een beetje gaat ruiken naar brandstof uit de uitlaat.
Maar zodra hij echt koud is start hij vrijwel direct.

Na even gelopen te hebben wil die niet meer aanslaan. Probeer je de motor dan met of zonder choke te starten?
En wil die na gelopen te hebben wel starten zonder choke?
Misschien blijft de choke hangen. Verklaard wel waarom de motor koud wel wil starten en op temperatuur niet meer (ook al zou je de choke dan niet gebruiken).

Na even gelopen te hebben wil die niet meer aanslaan. Probeer je de motor dan met of zonder choke te starten?
En wil die na gelopen te hebben wel starten zonder choke?
Misschien blijft de choke hangen. Verklaard wel waarom de motor koud wel wil starten en op temperatuur niet meer (ook al zou je de choke dan niet gebruiken).

Eerste keer met met de choke starten. ( hij reageert na mijn beleving gewoon op de choke, met de choke er vol op gaat hij na verloop van tijd hoger in zijn touren en de choke dicht draaien gaat hij steeds lager in zijn touren )
2e x aanslaan zonder choke en daarna niks meer.

Krijgen de carburateurs wel brandstof? Misschien dat de vlotters nu leeg zijn na het starten en even lopen.
Brandstof kraan is open? En als de kraan vacuüm gestuurd is het vacuüm slangetje aangesloten en niet poreus?

Krijgen de carburateurs wel brandstof? Misschien dat de vlotters nu leeg zijn na het starten en even lopen.
Brandstof kraan is open? En als de kraan vacuüm gestuurd is het vacuüm slangetje aangesloten en niet poreus?

Zojuist nog geprobeerd om de motor te starten.
Resultaat:
Starten zonder choke niks.
Starten met choke volledig niks.
Starten met choke volledig en iets met het gas spelen toen wou hij aan gaan slaan.
Paar pogingen gedaan en toen sloeg hij aan maar stond wel gelijk te bokken en viel uit.
Maar na al die pogingen starten stonk hij niet naar benzine.
Wij denken dat het brandstof pompje niet goed meer werkt.

Na het rijden weg gezet en na een jaar weer gestart met wat er in de vlotter kamers zat en dat de pomp nu niet meer goed de brandstof door pompt.
Ik ga nog even kijken hoe die reageert op start pilot.
Maar voor nu lijkt het idd dat hij geen of weinig brandstof krijgt

Brandstof kraan idd open

Hoor je de brandstofpomp primen als je de contactsleutel omdraait?

Net eens goed geluisterd naar de pomp en ik hoor niks van een pompje primen of zoemen het is gewoon stil.
Dus ik denk dat we het probleem gevonden hebben.
Ik ga vandaag of morgen een nieuw pompje bestellen.
Bedankt voor de reacties en het mee denken.
Ik laat het weten als het nieuwe pompje er opzit en wat die dan doet!

Groetjes!

Zojuist nog geprobeerd om de motor te starten.
Resultaat:
Starten zonder choke niks.
Starten met choke volledig niks.
Starten met choke volledig en iets met het gas spelen toen wou hij aan gaan slaan.
Paar pogingen gedaan en toen sloeg hij aan maar stond wel gelijk te bokken en viel uit.
Maar na al die pogingen starten stonk hij niet naar benzine.
Wij denken dat het brandstof pompje niet goed meer werkt.

Na het rijden weg gezet en na een jaar weer gestart met wat er in de vlotter kamers zat en dat de pomp nu niet meer goed de brandstof door pompt.
Ik ga nog even kijken hoe die reageert op start pilot.
Maar voor nu lijkt het idd dat hij geen of weinig brandstof krijgt

Brandstof kraan idd open

Jaar stil gestaan?
Dat wordt een rondje carbs schoon maken

Net eens goed geluisterd naar de pomp en ik hoor niks van een pompje primen of zoemen het is gewoon stil.

Groetjes!

Leg de pomp direct aan je accu en kijk of hij pompt. Het voelt bij mij nog altijd als een aanname dat de pomp het niet doet....

Thx voor de tips nog, ik zal ook de kabels controleren en kijkrn wat hij direct op de accu doet.
Voor meet aptatuur moet ik even een kennis van me vragen, daar heb ik echt geen kaas van gegeten:p

Groetjes!
Ik weet het niet zeker voor de ZX6r, maar bij de ZX9r van dat jaar primed de pomp ook niet bij het op contact zetten, enkel bij t starten.
Hoe je het kan testen (bij de 9, en misschien ook bij de zx6r) is de jiffy uit, in versnelling zetten (of je de koppeling los moet laten weet ik even niet, probeer eerst met koppeling in) en proberen te starten, de startmotor gaat dan niet rond, maar de pomp wel. Dan kun je m ook horen, of voelen trillen.

Als je dit probeert denk dan goed na wat er gebeurd als je startmotor wel rondgaat terwijl die in de versnelling staat. Dan wil ie rijden, dus rem er op en oppassen.

Laatst bewerkt:
Ik las dat je Aspen benzine had gebruikt,ik heb net gelezen dat die Aspen membramen en pakkingen kan verharden
Ik was benieuwd wat die Aspen deet toen kwam ik dat tegen
Mischien heb je er niks aan maar ik wilde het toch ff melden

Over dat aspen dat kan doen geen idee, we haddrn dat gedaan omdat die langer houdbaar is.

Gisteren start pilot via de luchtinlaat gespoten en de motor slaat wel aan maar immers wel op 3 poten. En valt daarna gewoon uit.

Ik ga het bovenstaande even checken allemaal.
En ga ook maar eens de zekeringen nalopen en brandstof relais.
Bedankt voor de reacties allemaal:)
Ik laat wel iets weten als ik het gedaan heb.

Hier zijn we weer.
Gisteren het nieuwe relais binnen gekregen en er opgezet.
Gestart met start pilot eerst op 3 poten en ja hoor de 4e kwam ook en blijven lopen.
Na circa 3 minuten inkakken afslaan en na een minuut of 10 starten en keer gas geven valt die weer uit.

Nou lijkt mij dat alleen de pomp over blijft toch?

Ik ga van de week de pomp loshalen en controleren.
Ik had in een handboek idd gelezen dat de pomp pas begint te pompen op het moment van indrukken van de start knop enof als de motor loopt.

Of zijn er nu dingen die ik over het hoofd zie?
Groetjes johan.

Hmm nou zit ik ook een verhaal te lezen over de IC ignigtion.
Over dat die die miss fired bij een.
Hij kan hem wel hoog in toeren houden maar stationair slaat die af.
De ecu staat dacht ik aan de kabels te zien in verbinding met het relais van het brandstof.

Zou er evt iets mis zijn met de ecu of zeg ik nu iets wat totaal niet klopt?

De pomp van mijn zx6r uit 1999 gaat ook pas draaien als die start, en niet op contact.

Probeer ander je pomp los te koppelen, stekker eraf, en de benzine slang vanaf de tank direct op de carburateur aansluiting.
Als die dan wel goed loopt is je pomp kapot.

Om je pomp te testen kan je ook de ene slang van je pomp in een bakje benzine hangen, dan zet je er 12 volt op, en moet er een staal benzine uit de andere slang komen.
Als je beide slangen in het zelfde bakje hangt kan je de pomp langdurig laten circuleren/testen.

Echter denk ik niet dat het je pomp is,maar zoals eerder gemeld je carburateur stationair sproeiers

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan