Ik heb geen ervaring met beide modellen, maar even vrij filosoferend: wat doet de klepveer?
Hij trekt de klep dicht. De sterkte van de veer hangt samen met de keus voor het maximum toerental dat je wil bereiken. Bij een hoog toerental is het wenselijk dat de veer de klep nog steeds direct dicht trekt voordat de zuiger de klep een "kusje" wil geven.
Daarbij is ook het gewicht van de klep van belang. Een grotere klep heeft meer massa en heeft een sterkere veer nodig om direct dicht getrokken te worden.
Bij een grotere lift van de kleppen moet deze ook over een grotere afstand weer gesloten worden. Wederom is het wenselijk als dat gebeurt voordat de zuiger in volle vaar de klep een "kusje" geeft.
Dus; is er verschil in het max toerental van de ZXR750 en de ZX9R? Is er verschil in afmeting van de kleppen van beide motoren? Is er verschil in lift van beide nokkenassen?
Afhankelijk van de antwoorden op bovenstaande vragen kan je een aardige inschatting doen of me de klepveren zou moeten veranderen.
Als de ZXR750 een lager maximum toerental heeft, kleinere kleppen heeft en meer lift heeft dan een ZX9R, dan zou ik de klepveren niet veranderen.
Ik hoop dat je wat aan dit epistel hebt, en anders in elk geval hebt kunnen lachen om dit bier beïnvloedde geklepper