Samen met een motorvriend zijn we druk aan het passen en meten. De plannen veranderen al naar gelang onze bevindingen.
Het origineel. Nou ja, de originele schijfdiameter van 270mm. De schijf zelf is al een Chinese betaalbare vervanger:
En nou ter vergelijk op de andere kant de schijf met diameter 310mm:
Nou lopen we alleen tegen 1
probleem. Sorry, ik bedoel in hip managementtaal natuurlijk een uitdaging
Stel je in bovenstaand plaatje de onderstaande remklauw voor, zoals het oorspronkelijke plan was:
Om deze klauw goed op de schijf te laten pakken, moet je je een lijn voorstellen vanuit het hart van de remzuiger, door het onderste ophangoog. Deze lijn moet richting de wielas wijzen.
Om dit redelijk te bereiken, moet de klauw heel strak tegen de veerpoot komen, en dus een heel stuk omhoog. Dit geeft een hele lange smalle adapter vanaf de originele ophangogen. Lang is smal = niet stabiel en er komen grote tordatiekrachten op.
Een andere optie is hem heel ver naar achter laten vallen en een hele grote adapter in de vorm van een driehoek (= stevig) te maken. Groot = zwaar en het wordt er wederom niet erg veel stabieler op.
Ik wil juist een meer stabiel voelende rem en daarom kies ik voor andere klauwen dan die zwabber dingen van Tokico waar de GPZ origineel mee is uitgerust. Dat zou ik weer teniet doen met een erg lange adapter.
Nou kwam m'n motormaatje met een briljante ingeving. We plaatsen dezelfde type remklauw van Brembo, maar dan de variant voor een achterrem. Deze is bijna hetzelfde alleen net anders qua ophanging:
Stel je deze even voor op het plaatje met de nieuwe grote schijf, en zorg er wederom voor dat het hart van de remzuiger in lijn staat met de wielas. Dan komt het bovenste ophangoog ongeveer uit bij het bovenste ophangoog op de veerpoot. Het onderste oog van de klauw staat wat verder weg van poot. Dit is niet erg. Een adapter krijgt met deze constructie een kleine driehoekvorm (= stabiel en licht).
En toevallig heb ik nog zo'n klauw liggen
De 2e moet er wel even bijgekocht worden. De banjobout en het ontluchtingsnippel kunnen omgewisseld worden. Voor de andere kant kan de klauw dus gespiegeld worden.
Wordt vervolgt!