Goed, zinnig advies denk ik. Ik probeer eerst zo'n flesje, door een eerdere miskoop vorige maand is mijn bankrekening verdampt. Nu maar hopen dat dit geen miskoop is... Eerst moet er een nieuw voorbandje onder, de huidige is uitgedroogd, dan zien we wel verder. Een reinigingsbeurtje is denk ik geen overbodige luxe. Is het erg lastig/veel werk om de te de en monteren? Na het reinigen zullen ze ook afgesteld moeten worden denk ik. Wat kost zo'n reinigingsklusje grofweg?
Dank je. Wat die laatste betreft, hij komt bij een ongebonden handelaar vandaan, geen dealer, geen garantie, wat gezien de prijs ook niet heel raar is. Ik woon in Nieuw Vennep, onder de rook van Schiphol. (Zal even kijken hoe ik mijn profiel aan moet passen). Als ik tijd heb en een werkplaats handboek, kan ik op zich aardig sleutelen, de carburateurs verwijderen en terugplaatsen zal wel lukken, afstellen is een ander verhaal, dat lukte me vroeger bij m'n Guzzi's ook nooit. En tijd is tegenwoordig ook een dingetje, dus afhankelijk van de kosten wordt het misschien toch motor wegbrengen en halen. Àls het nodig is, vandaag, ben net thuis, liep ie weer als een zonnetje,. En als t goed loopt vindt ik t prima. Geen dingen repareren die niet stuk zijn, zeg maar. Ik weet nog van vroeger dat er een prima kleine dorpsdealer in Zwanenburg zit, geen glimmend glas paleis, maar 20 jaar terug betrokken vakmensen. Dat zou denk ik mijn eerste keuze zijn, als ik iets wil laten doen, ik ken in de buurt geen 1 mans zaak of onafhankelijke eigenlijk.Kleine opmerking, doordat je nu geen locatie (of grove indicatie van je residentie) in je profiel heb staan kan er ook geen ondersteuning aangeboden worden. Want er zijn personen die best een keer twee carbs door een ultrasoon heen willen halen.... (dan wel voor een klein bedrag).
Hoeveel kost het om carbs te verwijderen en te laten reinigen, is afhankelijk welke motorbedrijf (zaak van een 1 pitter of een heel mooi glimmend dealerbedrijf) en hoe je eea aanlevert ? Lever je een losse set carbs aan of kom je met de motor aanrijden en mogen/moeten zij al het de- en montagewerk doen ?
Sorry voor de opmerkingen en vragen, maar zonder informatie vooraf lukt het mij niet om een sluitende antwoord te geven (en waarom niet even terug naar degene die jouw de motor verkocht heeft)
Gewoon 10w40 er in doen,dat is wat de fabrikant voorschrijft,een half syntheet is mooi zat.Zelf heb ik Castrol Power RS half syntheet in mijn bijna 30 jaar oude Goldwing ,en daar loopt hij op als een spinnende poes .Nog een ander vraagje, als ik binnenkort olie ga verversen, dan staat er in het boekje 10W40 voorgeschreven. Mij lijkt dat best wel "dik" ik gebruikte vroeger in mijn Guzzi's 5W40, die liepen daar prima op. Ik rij woonwerk 30km, daar wordt ook dit blok amper warm van. Dus beter toch naar die Japanners luisteren of juist dunnere olie? Of heeft de dikte met bak en koppeling te maken? Bij Guzzi wordt de bak apart gesmeerd en is de koppeling droog, dat werkt bij deze motor íets anders...
En die Chinese klauwen remmen die een beetje?Sorry, ik heb al een tijdje niet in dit topic gekeken. De adapter plaatjes zijn zelf gemaakt. Nu ik de maatvoering heb uitgevogeld, zijn ze gemakkelijk te reproduceren voor een ieder die dezelfde ombouw wil doen.
Inderdaad,in Kawa,s de beste olie gooien die je kan vinden,dat advies van minerale olie is een slecht advies,zeSowieso geen minerale olie erin gooien. Ik heb er altijd 10w50 motul 5100 erin gedaan.
Draait het blokje enorm lekker op en schakelt de bak mooi strak op
om de hoek in zwanenburg bij het water is richard bakker al een tijdje voor zichzelf begonnen...die werkte daar bij de kawa dealer.Dank je. Wat die laatste betreft, hij komt bij een ongebonden handelaar vandaan, geen dealer, geen garantie, wat gezien de prijs ook niet heel raar is. Ik woon in Nieuw Vennep, onder de rook van Schiphol. (Zal even kijken hoe ik mijn profiel aan moet passen). Als ik tijd heb en een werkplaats handboek, kan ik op zich aardig sleutelen, de carburateurs verwijderen en terugplaatsen zal wel lukken, afstellen is een ander verhaal, dat lukte me vroeger bij m'n Guzzi's ook nooit. En tijd is tegenwoordig ook een dingetje, dus afhankelijk van de kosten wordt het misschien toch motor wegbrengen en halen. Àls het nodig is, vandaag, ben net thuis, liep ie weer als een zonnetje,. En als t goed loopt vindt ik t prima. Geen dingen repareren die niet stuk zijn, zeg maar. Ik weet nog van vroeger dat er een prima kleine dorpsdealer in Zwanenburg zit, geen glimmend glas paleis, maar 20 jaar terug betrokken vakmensen. Dat zou denk ik mijn eerste keuze zijn, als ik iets wil laten doen, ik ken in de buurt geen 1 mans zaak of onafhankelijke eigenlijk.
O ja, die is er ook nog, Bakker motorservice heet ie geloof ik. Dank jeom de hoek in zwanenburg bij het water is richard bakker al een tijdje voor zichzelf begonnen...die werkte daar bij de kawa dealer.
Heb m nog niet meegenomen, ik ga eerst nog even"winkelen" En bedenken/uitzoeken waarom mineraal beter zo zijn dan half of vol synthetisch.Inderdaad,in Kawa,s de beste olie gooien die je kan vinden,dat advies van minerale olie is een slecht advies,ze
moesten er zeker vanaf.
Mineraal is nooit beter dan een goede half syntheet of vol syntheet,alleen voor heel oude voertuigen(jaren 70 en ouder) is het beter om mineraalHeb m nog niet meegenomen, ik ga eerst nog even"winkelen" En bedenken/uitzoeken waarom mineraal beter zo zijn dan half of vol synthetisch.
Mineraal is nooit beter dan een goede half syntheet of vol syntheet,alleen voor heel oude voertuigen(jaren 70 en ouder) is het beter om mineraal
te gebruiken ivm dat een volsyntheet de rubber keerringen kan aantasten.Wel is het beter geen volsyntheet te gebruiken in motoren met
een hoge km stand omdat de grotere hoeveelheid dopes die er in zit er voor kan zorgen dat de motor olie gaat verbruiken.
Maar dan nog kan je beter een halfsyntheet nemen.
Veel Kawasaki,s van met name de jaren 80 en 90 zijn gevoelig voor overmatige slijtage van de nokkenas(sen) en de slepers,
juist in die modellen kan je beter minimaal een goede halfsyntheet of nog beter een volsyntheet in doen.
Iemand die gewone mineraal adviseert heeft er geen verstand van of moet van zijn voorraad mineraal af.
Heb je een oud gebakkie wat toch al olie zuipt,ja dan kan je er net zo goed mineraal in mikken.
Het kan zijn dat ze minerale olie adviseren om de zelfde reden als ik al aangaf dat een oud blok olie kanIk snap wat jullie bedoelen en er zit ook zeker wel wat in, maar een dealer die al zolang bezig is als deze en alleen Kawa doet, zal ook wel weten wat ze doen.Ga ze toch eens vragen waarom ze minerale olie adviseren voor mijn gpzje, overigens, wat is oud. Ze is van 93, met 21000km's. Vanmiddag voorzien van luchtfilter en bougies. Overigens is het handig voor het klussen in het wph te kijken ipv achteraf, dan haal je geen dingen los die niet los hoeven... Morgen maar afmaken, hoe krijg ik in. . naam die aanzuigrubbers goed? Als ik ze aan de ene kant goed heb, trek ik ze aan de andere kant los en andersom
In die tijd was synthetische olie ook allang te krijgen,en juist Kawasaki motoren uit die tijd hebben extra goede olie nodig.Dat van die rubbers in heet water leggen is misschien wel een goeie, ik ga straks wel weer even op mn gemak aan de motor verder. Gisteren had ik ook een beetje tijdsdruk en slecht geslapen, scheelt ook weer. Het zou mij niet verbazen als de dealer er van uit gaat dat de Kawa ontworpen is in een tijd dat minerale olie gemeengoed was en synthethisch zeldzaam en duur en dat het motortje dus waarschijnlijk tevreden is met minerale olie. (half)synthethisch is misschien beter maar niet nodig, zoiets.
Nou, het is gelukt hoor, met meer tijd en vooral geduld... Maar ze zit weer in elkaar en start ook nogDat van die rubbers in heet water leggen is misschien wel een goeie, ik ga straks wel weer even op mn gemak aan de motor verder. Gisteren had ik ook een beetje tijdsdruk en slecht geslapen, scheelt ook weer. Het zou mij niet verbazen als de dealer er van uit gaat dat de Kawa ontworpen is in een tijd dat minerale olie gemeengoed was en synthethisch zeldzaam en duur en dat het motortje dus waarschijnlijk tevreden is met minerale olie. (half)synthethisch is misschien beter maar niet nodig, zoiets.