• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

ketting gespannen, nu schakelproblemen

KawaRik

MF'er
Lid geworden
16 jan 2008
Waarderingsscore
0
Hoi! ff een technisch vraagje :

ik heb gisteren mijn ketting aangespannen (dit is niet de 1e keer dat ik dit heb gedaan) en nu heb ik een speling van ± 2 cm. Ik ging daarna rijden op mijn zx6r uit 98 en ik had moeite (de motor was nog koud) om vanuit de 2e versnelling naar de 3e te schakelen. Als de motor op temperatuur is, kan ik wel makkelijk naar zijn 3 schakelen. Apart is dat ik nooit schakelproblemen had voordat ik mijn ketting aanspande gister.

Moet ik voor meer speling zorgen of zou er een andere oorzaak kunnen zijn?

Kijk even of je op alle punten van de ketting wel dezelfde spanning hebt. Dus checken, wiel klein stukje draaien en weer checken, totdat je helemaal rond bent. Daarna afstellen op het strakste punt (en gaan sparen voor een nieuw setje)

maar dat van die carterolie klinkt niet echt logisch, want voorheen ging het wel prima....ik zal morgen eens alle punten van de ketting checken op spanning.

2cm speling zegt de laaste tijd niet zoveel...

de juiste manier van die 2cm opmeten dan weer wel...
ik zeg niet dat je het verkeerd heb gedaan, maar controleer dat goed. anders kost je het een lager.

Let er wel op dat je je kettingspanning controleerd als de achterbrug een beetje ingeveerd is.
Als je er op zit en je bent wat zwaarder (net als ik 2.10 meter en 96 kg schoon aan de haak :P )
dan moet je ketting wat losser staan dan bij iemand van bijv 60 kg ;)

Let er wel op dat je je kettingspanning controleerd als de achterbrug een beetje ingeveerd is.
Als je er op zit en je bent wat zwaarder (net als ik 2.10 meter en 96 kg schoon aan de haak :P )
|( |( |( Het maakt geen moer uit hoe zwaar je bent, bij iemand van 60 kg kan de vering ook volledig inveren dus zal de ketting net zo slap moeten staan.
Over het algemeen worden kettingen veel te strak gespannen, het is beter om hem iets losser te zetten, eraf lopen gebeurd niet zomaar en de levensduur van de ketting zal er op vooruit gaan.
Bij een te strak gespannen ketting krijgt het lager van de uitgaande as, de uitgaande as zelf en de lagers in het achterwiel het zwaar te verduren waarbij het niet ondenkbaar is dat de uitgaande as kan breken.

:?

Spec is spec.
Elke ketting zal op zijn straks staan als de 3 assen in 1 lijn staan (uitgaande as, achterbrug as, achterwiel as.
De fabrikant zal dan een speling opgeven waarbij of de motor op de bok staat of op de grond.

Geen uitzondering voor berijder of bepakking.

Laatst bewerkt:
|( |( |( Het maakt geen moer uit hoe zwaar je bent, bij iemand van 60 kg kan de vering ook volledig inveren dus zal de ketting net zo slap moeten staan.
Over het algemeen worden kettingen veel te strak gespannen, het is beter om hem iets losser te zetten, eraf lopen gebeurd niet zomaar en de levensduur van de ketting zal er op vooruit gaan.
Bij een te strak gespannen ketting krijgt het lager van de uitgaande as, de uitgaande as zelf en de lagers in het achterwiel het zwaar te verduren waarbij het niet ondenkbaar is dat de uitgaande as kan breken.
Nou ja, op een sportmotor zal iemand van 60KG het soms niet voor elkaar krijgen de achterbrug helemaal in te veren. Maar verders heb je gelijk.

Die ketting moet gewoon niet té strak staan. Wat is die 2 cm speling? Is dat het verschil tussen helemaal boven en helemaal onder? Of is het het verschil met het midden, je kunt 2 cm naar boven en 2 cm naar onderen? Het tweede geval heet dus 4cm speling. Het eerste geval is foute boel, veel te strak.

Ow, naja, dit is mij verteld bij de motorzaak waar ik heb het laten doen.. ;)
Ik moest op de motor gaan zitten waarna de monteur nog een keer controleerde of de spanning zo goed was.. :P

Zoals gezegd kettingspanning op verschillende punten kontroleren.

:^

Op het strakste punt moet ie 2cm van boven tot beneden kunnen bewegen.
Zitten er teveel strakke punten in?? Neem een nieuwe ketting, of pleur hem goed
vol met smeerolie en ga dan nog eens een lekker stukkie rijden. Bij mij heb ik ze er ook weer uitgereden.

Kijk wel uit dat de olie niet op je band komt. |(

Tip voor je volgende ketting: Scott-oiler. :}

ik ga mijn ketting zo checken, ben net thuis.....ik denk dat ie gewoon wat losser moet. Ik zal de kettingspanner een paar mm terug zetten dan moet het wel goed zijn. Bovendien heb ik maar een paar km gereden met deze ketting die nu zo gespannen is, dus ik hoop dat ik er geen schade aan over heb gehouden ;-)

bedankt voor jullie adviezen btw!

nou het is officieel nu, er is iets mis met de versnellingsbak, want schakelen is nu echt een hele opgave! Ik zou morgen op vakantie gaan op mijn motor en moet nu noodgedwongen met de auto :'( saai!!!!
Maar goed....ik zal dus de komende 3 weken niet reageren op dit forum en na mijn vakantie gaat ie zsm naar Motoport. Het lijkt wel alsof de schakelpook elke x te ver naar boven of naar beneden zit, alsof ie niet in de goede stand komt te staan. Wil ik hem in zijn 3 zetten bijvoorbeeld, doe ik mijn voet naar boven, kan ik niet normaal bij de pook. Moet ik hem echt optillen om erbij te kunnen. In zijn 1 zetten is hetzelfde verhaal, de pook zit te laag en hoort normaal hoger te zitten. Nu doet hij dit echt bij elke versnelling en kan ik trappen wat ik wil, hij wil er gewoon niet in!!! :-P

nou het is officieel nu, er is iets mis met de versnellingsbak, want schakelen is nu echt een hele opgave! Ik zou morgen op vakantie gaan op mijn motor en moet nu noodgedwongen met de auto :'( saai!!!!
Maar goed....ik zal dus de komende 3 weken niet reageren op dit forum en na mijn vakantie gaat ie zsm naar Motoport. Het lijkt wel alsof de schakelpook elke x te ver naar boven of naar beneden zit, alsof ie niet in de goede stand komt te staan. Wil ik hem in zijn 3 zetten bijvoorbeeld, doe ik mijn voet naar boven, kan ik niet normaal bij de pook. Moet ik hem echt optillen om erbij te kunnen. In zijn 1 zetten is hetzelfde verhaal, de pook zit te laag en hoort normaal hoger te zitten. Nu doet hij dit echt bij elke versnelling en kan ik trappen wat ik wil, hij wil er gewoon niet in!!! :-P
Is waarschijnlijk de veer van je schakelmechanisme die is gebroken of verbogen.
Is een relatief simpele reparatie en aan onderdelen hooguit 25 euro.

Kijk even of je op alle punten van de ketting wel dezelfde spanning hebt. Dus checken, wiel klein stukje draaien en weer checken, totdat je helemaal rond bent. Daarna afstellen op het strakste punt (en gaan sparen voor een nieuw setje)

Ook bij een nieuwe ketting is de speling niet in elke stand van het achterwiel gelijk.

als je maar geen schade in je versnellingsbak hebt op gelopen. een te strak gespannen ketting kan voor behoorlijk wat schade zorgen.
wat ik al zijm, als je maar geen schade hebt in je versnellingsbak. Waarschijnlijk is er door de hoge spanning een lager na ze grootje / schakelvork krom. je ketting kan beter te slap als te strak staan.! :o

Ik begin me toch af te vragen waar mensen die waardes van één à twee centimeter vandaan halen als marge in de speling van een ketting én hoe dit geïnterpreteerd wordt.

In een gebruikershandleiding staat ten alle tijden hoe strak de ketting mag staan én hoe je dit moet meten (én wanneer).

Voor mijn fiets geldt bijvoorbeeld dat ik onbelast moet kijken op het punt waar de ketting het strakst staat (door niet gelijkvormig afslijtende tandwielen kan er ook op het moment dat er niemand op de fiets zit een verschil in spanning ontstaan, dus draaien met het wiel totdat je het strakste punt vind....).
Op dat moment mag ik de ketting 1,38 tot 1,77" (In) kunnen indrukken ..... en een INCH is nét iets meer dan een Cm. In NL zou dit neerkomen op 3,5 tot 4,5 Cm.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan