$%^& Ketting ;(

Status
Niet open voor verdere reacties.

stefanj

MF'er
8 mei 2010
176
1
Hi iedereen,

Al een aantal weken heb ik flinke ruzie met de ketting van mijn GPZ 500S uit 92. Ik krijg deze maar niet goed ;(
Om mijn ketting te spannen doe ik het volgende:
- zoek het slapte gedeelte van je ketting op (uitslag groter dan 4,5 cm)
- maak de moeren los van mijn achterrem en achterwiel
- maak de borg moeren bij mijn kettingspanner los (hou de spanner zelf in positie)
- Draai de spanner aan dat de uitslag ca 3cm is
- Draai de borg moeren aan (spanner op de plaats)
- draai aan het achterwiel en trap op de achterrem
- kijk of er geen " knik" in de ketting zit
- Draai de wiel moer aan en de achterrem moer.
Klaar is Kees

Als ik dat gedaan heb en ik draai mijn wiel rond dan zie ik een punt in de ketting die rete strak staat. Ik heb daar een stukje mee gereden en dat is geen succes. Na ca 2 km (als de motor warm is) begon mijn ketting te knarsen en" kraken" :( . Weer terug de boel los gezet zodat ik weer een veilige speling in het strakke gedeelte heb maar met als gevolg dat het slappe gedeelte weer erg slap is ;( .
Weet iemand wat ik fout doe? het lijkt erop of dat mijn ketting 1 schakeltje is verschoven :o
Ik heb de tand wielen nagekeken of deze misschien ovaal waren maar dat is niet het geval. De tandwielen en ketting zijn wel " gebruikt" maar zien er nog niet echt helemaal op uit.

Wie weet wat ik hier nog aan kan doen of is dit een typisch geval van een overrijpe ketting??

Alvast bedankt
Stefan
 
Een ketting moet geen strakke punten hebben. Een ketting moet overal even soepel/slap zijn!

Heb je wel strakke punten dan ben je toe aan 2 nieuwe kettingwielen en een nieuwe ketting!
 
1. je ketting is op, koop een nieuwe (en gelijk nieuwe tandjes)
2. je spant je ketting als je op je motor zit (hulp gewenst dus). Zet je de ketting goed zonder er op te zitten, gaat hij een stuk strakker staan als de vering indrukt als je zit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan