Keuringsdienst van Waren: benzine

Status
Niet open voor verdere reacties.

picaroon

MF veteraan
2 feb 2007
4.735
127
Vanavond werd de Keuringsdienst Van Waren uitgezonden op de TV en het ging over verschillende soorten benzine.

Er is onderzoek gedaan naar de gewone benzine, BP ultimate en voornamelijk Shell V-power. Zoals de meesten wel zullen weten worden aan dit soort premium benzines additieven toegevoegd. Bij V-power bleek dit maar liefst 1 liter toevoeging op de 10.000 liter benzine te zijn! En die mannetjes van Shell ondertussen maar keihard blijven beweren dat de kleppen echt weer schoon worden. De beste man in kwestie lulde zo vaag, die heeft teveel met z'n neus in de benzine gezeten.

In de praktijk (onderzoek door TNO en revisiebedrijven) blijkt dat het niets uitmaakt wat je tankt. TNO zegt: gemiddeld genomen zou men 0.5 tot 1% meer km's kunnen rijden op V-power. Blijkbaar toch het placebo effect dat men denkt V-power zo geweldig is.

Persoonlijk heb ik een tijd lang V-power getankt in m'n motor, maar het verbruik bleef hetzelfde. Wat betreft het reinigend vermogen van V-power: ik denk dat een flesje forté per jaar even goed dan wel beter werkt.
 
Een andere test, tussen verschillende auto's (normale personenwage, subaru Impreza, sportwagen) kwam er wel degelijk verschil in vermogen uit..

edit/

Was door fifth gear getest geloof ik

Vermogen aan de wielen:

Supermarkt benzine 95 (witte pomp): 235pk - 232 torgue
BP Ultimate 97: 248pk - 248 torgue
Shell Optimax 98 (V-Power): 249pk - 258 torgue

Zelfde test met Golf V GTI

Supermarkt benzine 95 (witte pomp): 172pk
BP Ultimate 97: 174pk
Shell Optimax 98 (V-Power): 177pk


Schijnbaar dat sportieve motoren er beter mee om gaan, en dus wel meer vermogen leveren.
 
Laatst bewerkt:
Een andere test, tussen verschillende auto's (normale personenwage, subaru Impreza, sportwagen) kwam er wel degelijk verschil in vermogen uit..
edit/
Was door fifth gear getest geloof ik
Schijnbaar dat sportieve motoren er beter mee om gaan, en dus wel meer vermogen leveren.

Dát kan weer wel kloppen, maar dan gaat het over motoren die hooggetuned zijn. Dat is maar een klein deel van het wagenpark.
Ik weet overigens niet of TNO daar ook naar heeft gekeken?
 
Zeg dat V-power 5 cent/liter duurder is dan brengt die ene liter wonderolie van Shell 50.000 cent op.

EUR 5000, - per liter dus. Dat is slim van Shell :')

Goede reden om dat spul links te laten liggen. Een flesje Forte is inderdaad een stuk goedkoper en heeft zich inmiddels wel bewezen.
 
Met de motor heb ik het nog nooit uitgeprobeert.
Maar Het koekblik met sleurhut tijdens de vakantie merk ik het wel degelijk.
Als ik dan V power of Total exelium tankt.
Dan rijd het koekblik ipv 1 op 7 1 op 9 en dan is het wel rendabel.
Het koekblik wordt dan wel constant zwaar belast.
Verder rij ik het hele jaar op benzine van de Tink of Argos
 
Pfff wat een zeik aflevering. Iedereen weet dat het de motor niet schoner maakt. Wat ze hadden moeten testen is in hoeverre het extra vermogen weet te leveren. Inderdaad 5th Gear had dit al een keer gestest en ik zelf tank wel eens Ulitmate of V-Power gewoon om te proberen, maar merk totaal geen verschil behalven dat het stationair toerental wat rustiger loopt (is Kawa he :D) met V-Power.
 
Een andere test, tussen verschillende auto's (normale personenwage, subaru Impreza, sportwagen) kwam er wel degelijk verschil in vermogen uit..

edit/

Was door fifth gear getest geloof ikSchijnbaar dat sportieve motoren er beter mee om gaan, en dus wel meer vermogen leveren.

Dat is een beetje een suggestieve test, vind je niet? Een Golf GTI is gemaakt om op 98 octaan te rijden. Gooi je er benzine met een lager octaangetal in, dan regelt het motormanagement de ontsteking zo af dat hij niet gaat pingelen. Dit gaat uiteraard wel ten koste van het vermogen en koppel, wat in de resultaten te zien is, echter wordt het weer erg suggestief gebracht.

Het is dus niet zo dat de 98 hier voor meer vermogen zorgt, maar het is juist omgekeerd, 95 tanken kost je juist vermogen.

Bovendien: Shell V-power is octaan 97, dus of de in de test gebruikte V-power is gewoon euro 98 van de shell, of het octaangetal klopt niet. :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan