Keuzestress

Tommmmm

Rookie
21 mei 2019
19
16
Dag allemaal, reeds lange tijd lees ik mee op dit interessante forum en nu heb ik jullie input nodig.
Na 8 jaar rijden op een Triumph Street Triple heb ik hem verkocht en zoek ik een nieuwe motor.
Ik gebruik hem voor woon- werkverkeer (elke dag 80 km, waarvan 60km autosnelweg). Offroad rijden is met deze motor niet aan de orde.
Momenteel twijfel ik tussen een Yamaha Tracer 900 GT en een KTM Adventure 1090.
Qua prijs is de KTM 1000 euro minder duur maar wil wel graag een topkoffer en verwarmde handvaten installeren, dan zal de prijs ongeveer dezelfde zijn.
Meningen in mijn kennissenkring van motorrrijders zijn verdeeld.
Graag jullie meningen, persoonlijke ervaringen met de betreffende motoren zijn ook welkom!
Alvast bedankt!
 
Echt alleen deze twee of heb je ook een Kawa Versys of dergelijke overwogen?
 
Heb persoonlijk een beter gevoel bij een merk als Yamaha en vind de tracer ook mooier en zeer zeker de GT in dat porno grijs met rood metallic.
Prijs zou me wat minder uitmaken en zeker als je er weer jaar of 8 mee gaat rijden.
Verder denk ik dat je moet doen wat je hart zegt en je niet moet luisteren naar andere.
 
Waarom een nieuwe? Als je 2e hands gaat kijken heb je voor hetzelfde geld ineens een veel bredere keuze en meer motor.
Ik had een paar jaar geleden mijn huidige Crosstourer met complete kofferset en handvatverwarming (plus nog wat meer accessoires) voor €10.000 en dan heb je heel wat motor maar ook andere merken komen dan in het bereik. Ik zweer echter bij die V4.
 
Dank voor de reacties!
Ik wil graag een nieuwe omwille van fiscale aftrekbaarheid.
Vergis ik me als ik denk dat er op die KTM betere vering/remmen zitten? (WP / Brembo)
Ik heb met beiden een kort ritje gemaakt en qua rij-ervaring vond ik ze allebei erg goed.
 
Misschien eens vragen aan de dealer of je eens 3 a 4 uur met de brommers mag rijden ? wellicht dat het je keuze dat makkelijker maakt
Motoport hier maakt er geen punt van als ik paar uur wil rijden.
Ben laatst met een brommer ook 2uur weggeweest.
 
Gewoon allebei een dagje huren ofzo en dan weet je alles.

En degene kiezen waar je het meeste lol op hebt. Zo simpel is het ;)

ps. Ik heb een Tracer gehad en nu een KTM (790 Duke, wel wat anders) en wil zeker niet meer terug :)
 
Wat een titel......je maakt het zelf moeilijk zeg.

Ga nou proefrijden en maak zelf iom de verkoper een keuze....;)
 
Als je woon werk gaat doen, check dan ook even de onderhoudsintervallen van beide en kosten daarvan.
De Tracer 900GT is wel lekker veilig. 3 cilinder met gelijk vermogen als jouw Triumph...

Persoonlijk zou ik voor de Tracer 700GT gaan. Prima stuur/tourfiets. Kan je die 4 ruggen verschil in accesoires steken. Wel wat vermogen inleveren maar wie heeft er 110pk nodig als je tussen de file door rijdt?
Maar ik ben blij met minder en doe mijn dagelijkse 80km woon-werk op een 10pk 125cc maar dan zonder snelweg.
 
Dank voor de reacties!
Ik wil graag een nieuwe omwille van fiscale aftrekbaarheid.
Vergis ik me als ik denk dat er op die KTM betere vering/remmen zitten? (WP / Brembo)
Ik heb met beiden een kort ritje gemaakt en qua rij-ervaring vond ik ze allebei erg goed.

De kosten en afschrijving van een tweedehands motor mag je ook gewoon fiscaal aftrekken.

De BTW van een tweedehands mag je alleen aftrekken als deze altijd zakelijk is verhandeld en deze dus nog in de BTW zit. Dit staat er vaak bij. Dit kan echter de keuze wel beperken.
 
Ik heb voor een vergelijkbare keuze gestaan.... Kwam zelf van de SpeedTriple en miste bij de Tracer het stukje spanning wat ik wel zoek in een motor. De KTM was hem ook niet voor mij.
Uiteindelijk ben ik helemaal gevallen voor een Multistrada 1200S.... Elektronische vering, standaard handvatverwarming en vooral: een constante smile op m'n gezicht...
 
De tracer GT.
Verbruik van de KTM ligt me te hoog en ziet er ondertussen al oud uit in vergelijking met de tracer.
(Ook al heb ik normaal een voorkeur voor 2 cilinders)
 
Voor snelwegverkeer zou ik een naked afraden.
Persoonlijk heb ik een cross tourer en een MT09. Leuke fiets die yamaha maar voor de snelweg is de cross tourer duidelijk superieur.
 
Als we naar andere motoren gaan kijken dan zeg ik 790 Adventure (R?). Als dat ook maar een beetje in de buurt komt van m'n 790 Duke qua beleving dan heb je een enorme fun fiets met meer dan genoeg vermogen. En nog eens een stuk zuiniger qua verbruik ook dan een Tracer. Als je dat belangrijk vindt tenminste.

Mijn Tracer lustte, op zich, wel een slokje (1:16 gemiddeld). En de 790 doet met gemak 1:23 a 1:25.
 
De kosten en afschrijving van een tweedehands motor mag je ook gewoon fiscaal aftrekken.

De BTW van een tweedehands mag je alleen aftrekken als deze altijd zakelijk is verhandeld en deze dus nog in de BTW zit. Dit staat er vaak bij. Dit kan echter de keuze wel beperken.
een marge motor mag door de dealer als btw motor verkocht worden. Wordt ie totaal iets duurder maar omdat een deel van de prijs dan uit btw bestaat, toch goedkoper voor een zakelijk rijder.
 
Mooi dilemma. Het zou zo een dilemma kunnen zijn wat ik zelf ook zou hebben, qua type motoren. Ik heb met beide gereden. Ik vond de KTM prettiger rijden voor woon werk verkeer, maar dat zat hem vooral in de zithouding en de vorm van het zadel wat subjectief is natuurlijk. Ik vind het blok van de tracer leuk als je volgas rijdt. Als het wat subtieler moet is het minder mijn smaak. De KTM paste wat beter bij mij denk ik en gaf mij meer comfort. De tracer nodigt meer uit tot knallen en bij de KTM had ik meer het gevoel dat je er even mee naar de Alpen kan rijden. Ook dat is maar net wat je zoekt in een motor.

Als aanschaf en onderhoud voor allebei in je budget passen, denk ik dat het toch neerkomt op welke je het mooiste vind, of welk merk je het meeste aanspreekt. En wat heb je nodig voor je woon werk verkeer en op welke van de twee kan je dat krijgen? Koffers, zadel verwarming of wat al niet meer zij.
 
Laatst bewerkt:
een marge motor mag door de dealer als btw motor verkocht worden. Wordt ie totaal iets duurder maar omdat een deel van de prijs dan uit btw bestaat, toch goedkoper voor een zakelijk rijder.
Hmm, hoe werk dat dan? Stel de marge motor kost 10.000 Euro. Er komt 21% bij dus dan kost de motor 12.100 Euro? Zakelijk kan ik 21% aftrekken dus kost motor mij maar 10.000 Euro?
 
Hmm, hoe werk dat dan? Stel de marge motor kost 10.000 Euro. Er komt 21% bij dus dan kost de motor 12.100 Euro? Zakelijk kan ik 21% aftrekken dus kost motor mij maar 10.000 Euro?

Grappenmaker....

 
Terug
Bovenaan Onderaan