• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

KFR (R1100RT) opgelost met chip?

hasbmw

Rookie
Lid geworden
9 jun 2004
Waarderingsscore
0
Hallo,

Ik heb een R1100RT van 97. Hij is al afgesteld en heeft brisk bougies. Toch blijf ik last houden van KFR en soms verslikken in z'n 2. Nu tank ik sinds kort V-power. Geloof het of niet maar dit lost in iedergeval het verslikken op (aub geen discussie over V-power, voor mij werkt het :) ).
Het meest irriteer ik me aan dat hobbelen in z'n 2, je kan in de stad dan niet lekker manouvreren omdat ie zo hort en stoot. In z'n 3 is het al een stuk minder en daar boven voel je het nauwlijks. Als ie koud is loopt ie overigens wel perfect.

Is KFR op te lossen met een andere chip en waar kan ik die eventueel krijgen?

Mocht dit al ergens anders behandeld zijn dan graag even een link naar de topic, ik kon 'm niet vinden.

bvd voor de reacties

Waar is ie afgesteld???
Het is SUPER belangrijk om 'm perfect te laten afstellen, ook met brisk!!!

[Dode link verwijderd] is een site die wel wat te bieden heeft op het vlak andere chip.

Hij is pas afgesteld en gesynchroniseerd.
Ook de kat-regeling is uitgeschakeld omdat ie problemen veroorzaakte (bekent probleem bij de geregelde kats).

Op www.fastchip.nl is een driveability chip te koop die speciaal voor het KFR gemaakt is. quote van de site "Aangepast is de lambda regeling en voorontsteking in het lage deellastgebied, waardoor KFR volledig verdwijnt".
Heeft iemand ervaring met deze chip?

Hij is pas afgesteld en gesynchroniseerd.
Door een dealer neem ik aan? Mijn 1150 kwam als een hobbelpaard terug van de dealer. Knallen bij gas dicht, af willen slaan in de bocht. Broddelwerk.
Ook de kat-regeling is uitgeschakeld omdat ie problemen veroorzaakte (bekent probleem bij de geregelde kats).
En de kat verwijderd? Die zal in ieder geval niet lang meer leven denk ik.

KFR is een hot item geworden om geld te verdienen heb ik het idee. Maar goed, to the point...
Na het dealergesleutel heb ik in de eerste instantie fatsoenlijke bougies gemonteerd. Eerst Bosch FR7LD+ en sinds deze week de NGK BKR7EKC. In beide gevallen verhielp dat het terugslaan en het uitvallen.
Daarna: zélf maar de kleppen gesteld. Ze stonden allemaal aan de strakke kant (binnen de specificaties, maar 11xx bmw's worden niet gelukkig van een krappe klepspeling. Dusch: nauwkeurig gesteld richting de ruime kant van de specificaties waarbij de kleppen per paar zo gelijk mogelijk aan elkaar moeten staan.
Daarna gesynchroniseerd met vacuummeters. Liep een stuk beter.

Na 1000km ben ik teruggegaan naar de dealer met het bovenstaande verhaal. Ze zouden hem goed afstellen en het resultaat was zo'n beetje wat ik zelf ook al gehaald had. Dus nog maar een keer de motor góed warm gereden en met een twinmax afgesteld.
Dat loste dus de trillingen op, KFR vrijwel verdwenen en 1:18 ipv 1:16. Daarbij hebben de bougies nu beide dezelfde kleur.

Dealers sleutelen te haastig.

De cat regeling uitschakelen is een slecht idee. In feite gaat het systeem op een rijkere 'mapping' over. Symptoombestrijding.

De beste oplossing, voordat je naar chips en toestanden gaat grijpen, is dat je de motor laat afstellen door iemand die er wél gevoel en tijd voor heeft. En dat is niet persé een bmw-dealer

Even voor de duidelijkheid:
De kat is niet verwijderd, maar de regeling is uitgeschakeld. Dat je zegt dat ie niet lang meer te leven heeft lijkt me ronduit onzin. In Nederland rijden alle R1100RT's rond met een ongeregelde kat. De duitse hebben enkel een geregelde kat. Dus dat zal allemaal wel loslopen.

Dan, wat bedoel je met symptoom bestrijding. KFR wordt voor 80% veroorzaakt door een te arm mengsel. Het mengels rijker maken is dan een van de betere oplossingen lijkt me. Dat ie dan niet meer aan de milieu eisen voldoet zal me eigenlijk een zorg zijn. Juist het toepassen van bv brisks (wat ik ook heb) is proberen met een te arm mengsel de motor toch goed te laten lopen.
Kortom wat zou er mis zijn met een chip die er voor zorgt dat in het kritisch gebied van 2000-4000rpm het mengsel wat rijker zet?

Vroeger bij m'n 60/6 draaide je gewoon aan een schrief bij de carburateur en was het goed. Het feit dat dat nu electronisch geregeld wordt wil toch niet zeggen dat het daarom slechter is?

Overigens het ik voor 100% vertrouwen in de BMW monteur die mijn fiets heeft afgesteld.

Wat ik gewoon graag wil weten is of er iemand ervaring heeft met die drive ability chip van Fastchip.

Even voor de duidelijkheid:
De kat is niet verwijderd, maar de regeling is uitgeschakeld. Dat je zegt dat ie niet lang meer te leven heeft lijkt me ronduit onzin. In Nederland rijden alle R1100RT's rond met een ongeregelde kat. De duitse hebben enkel een geregelde kat. Dus dat zal allemaal wel loslopen.
Als de regeling is uitgeschakeld loopt ie met een rijker mengsel dan dat is de pest voor een katalysator. Maar goed, 't is jouw feestje.
Dan, wat bedoel je met symptoom bestrijding. KFR wordt voor 80% veroorzaakt door een te arm mengsel. Het mengels rijker maken is dan een van de betere oplossingen lijkt me. Dat ie dan niet meer aan de milieu eisen voldoet zal me eigenlijk een zorg zijn.
Hm mijn ervaring is juist dat 80% van de KFR veroorzaakt wordt door een onjuiste afstelling. Door het mengsel rijker te maken loop je het risico dat de motor inwendig sneller vervuild. Maar opnieuw, 't is jouw feestje.
Juist het toepassen van bv brisks (wat ik ook heb) is proberen met een te arm mengsel de motor toch goed te laten lopen.
Kortom wat zou er mis zijn met een chip die er voor zorgt dat in het kritisch gebied van 2000-4000rpm het mengsel wat rijker zet?
Vanwege milleu-eisen draaien verbrandingsmotoren tegenwoordig arm. Dat hoeft geen bezwaar te zijn. Je hebt alleen goede spullen nodig om de motor inderdaad goed te laten lopen.
Vroeger bij m'n 60/6 draaide je gewoon aan een schrief bij de carburateur en was het goed. Het feit dat dat nu electronisch geregeld wordt wil toch niet zeggen dat het daarom slechter is?
Absoluut niet. Maar in principe kan een vierkleps boxer supersoepel en met vrijwel geen KFR lopen. Als ie dat niet doet dan is er iets aan de hand en dán zie ik niet in waarom je dat op wil lossen met een chip. Ok, als je een meer open uitlaatsysteem monteerd, de kat weggooit in ruil voor een y-pijp, dan gaat het zin hebben een chip te monteren met een andere (of meerdere andere) mappings.
Overigens het ik voor 100% vertrouwen in de BMW monteur die mijn fiets heeft afgesteld.
Wat ik gewoon graag wil weten is of er iemand ervaring heeft met die drive ability chip van Fastchip.
Wat dat laatste betreft, in het algemeen hoor ik goede ervaringen van mensen die de motronic gechipt hebben bij een aangepaste motor. Wat dat vertrouwen in de BMW monteur betreft snap ik je niet. Je krijgt een motor terug die zo beroerd afgesteld is dat ie stottert en uit wil vallen en dan heb je nog vertrouwen in de monteur die je motor ontregeld heeft. 'Onze' boxers zijn bijzonder gevoelig voor een écht nauwkeurige afstelling en ik hoor bijzonder vaak ervaringen van R1100/1150 rijders die een slecht afgestelde motor van de dealer terugkrijgen.

Nogmaals, een juiste afstelling én de juiste bougies moeten een goed lopende motor opleveren. Een andere chip (en dan het liefst in combinatie met een kat-vervanger) kan altijd nog.

Lijkt mij tenminste

Waarschijnlijk worden wij het niet eens :) .
Maar dat geeft niet.

Over dat vertrouwen in die monteur zal ik ff uitleggen:
Ik heb 'm daar gebracht omdat voor geen meter liep en dan bedoel ik echt voor geen meter. Continu verslikken als je door trekt in z'n 2. Ongelooflijk veel last van KFR. Gewoon niet mee te rijden

Toen is ie dus afgesteld, gesynchroniseerd en de kat regeling uitgeschakeld.
Toen liep 400% beter. Ik heb nu alleen nog een beetje last van KFR vooral in z'n 2. Dat wil ik er graag nog uit hebben. Als ie koud is loopt ie perfect. Dat is ook logisch omdat ie dan een iets rijker mengsel krijgt van de motronic.

Vandaar dat een chip die het mengsel en de vooronsteking tussen de 2000 en 4000 rpm bijregeld mij een goede oplossing leek. Het gaat dus niet om een powerchip voor meer vermogen.

Er is natuurlijk ook een verschil tussen rijker zetten en te rijk.

Ah, ok dat maakt 't me duidelijk. Persoonlijk zou ik dan opteren om toch de kat te vervangen in combinatie met een andere chip. Voor zover ik gehoord heb maakt die combinatie de werkelijke potentie van de vierkleppers vrij. Meer trekkracht, beter doortrekken op hoge toeren, dat soort dingen.

Overigens, mijn motor liep koud ook kfr vrij voordat ik 'm zelf nog een keer synchroniseerde. Het verschil met de dealerafstelling was dat ik 'm écht goed warm heb gereden (kilometer of 30) terwijl een monteur daar vaak de tijd niet voor heeft. Dat scheelde dus echt wel een hoop.

Binnenkort ga ik trouwens de synchronisatie van het verhoogde toerental een keer rijdend afstellen, omdat 4000 opm op de weg een heel andere belasting geeft dan 4000 opm onbelast in de werkplaats. Dat zou een nog beter resultaat geven.

Maar goed, dat zijn de kleine dingen die je zelf wél kunt doen, maar die nauwelijks uit te voeren zijn tijdens regulier onderhoud.

Overigens, je ervaring met die v-power van shell deel ik. Mijn GS loopt er nog weer vloeiender op.

(we worden het wel eens, maar ik heb altijd zoiets van 'dit en dit kan ook nog' :) )

Hee Reaperhome,

Vraagje.. ik heb een R1150R, Remus uitlaat, zonder Kat!
Helaas geen andere chip erin, ook geen geld voor op dit moment.

Het enige wat er is dat ie ploft, als ik gas terug doe.

Is dat met goed afstellen ook te verhelpen?

Hee Reaperhome,

Vraagje.. ik heb een R1150R, Remus uitlaat, zonder Kat!
Helaas geen andere chip erin, ook geen geld voor op dit moment.

Het enige wat er is dat ie ploft, als ik gas terug doe.

Is dat met goed afstellen ook te verhelpen?

Zelf geen ervaring mee. Maar je hoort het wel vaker omdat het volume van het uitlaatsysteem minder is geworden. De oplossingen die ik (ook weer van horen zeggen) ken, bestaan uit het ervoor zorgen dat de aansluiting tussen demper enkatvervanger absoluut gasdicht is én het aanpassen van het voltage dat de tps (vierkante zwarte blokje op het linker gasklephuis) afgeeft.

Maar zoals ik al zei, zelf geen ervaring mee.

Mijn R1100RS (1993) is ook zo'n "karaktermotor". Als hij net terug is van een onderhoudsbeurt loopt hij als een trein. Nix KFR of knallende uitlaat. Maar na een tijdje, zeg 5.000km begint hij ontregelt te raken. Dan zet ik hem weer bij de dealer, die stelt de boel af en moppert wat over duitse meuk, ehhh, degelijkheid en hij loopt weer soepel.
Ik heb niets aangepast, geen brisk. Probleem is de kabelverbinding (ik weet niet of ik het goed zeg) tussen beide cilinders. Als daar speling in ontstaat begint de ellende. Ik heb ook wel eens eens steentje tussen een kabel en een wieltje gehad. Dat ik nog een uitlaat heb verbaast me nog steed. Wat een knallen. Om je rot te schamen.
Bij de huidige boxers is een hoop verbeterd. Twin spark en een stangverbinding ipv kabel zijn de belangrijkste verbeteringen.
Ik zal eens bij mijn dealer een cursus boxer afstellen volgen.

Terug
Bovenaan Onderaan