Kilometerstand zegt niet alles, het is ook belangrijk hoe er met de motor is omgesprongen. Zo zou ik liever een motor met 35000 km kopen die altijd netjes is warmgereden en op tijd zijn onderhoud heeft gehad, dan een motor met 15000km die altijd met koude motor vol op zijn donder heeft gehad en nauwelijks onderhoud gehad heeft. Aangezien je dat met een gebruikte motor nooit weet blijft het altijd een beetje een gok, al kan de algehele staat van de motor al wel iets verklappen over de zuinigheid van de eigenaar.
Het is wel waar dat een ééncilinder over het algemeen iets meer slijtage heeft, maar dat wil absoluut niet zeggen dat zo'n blok met 50.000km afgeschreven is hoor. Daarbij staat het 660 blok als zeer betrouwbaar te boek. Vroegah met luchtgekoelde blokken was het natuurlijk een ander verhaal, maar tegenwoordig met het watergekoelde blok moet het halen van de ton echt geen probleem zijn. Natuurlijk is het wel zo dat hoe hoger de kilometerstand, hoe belangrijker het onderhoud gaat worden.
De XTX is doorgaans niet echt een motor waar heel veel kilometers mee gemaakt worden, maar dat ligt meer aan de doelgroep dan aan de motor. De XT660Z Tenere heeft hetzelfde blok, maar daar worden vaak wat meer kilometers mee gemaakt. Als je hier naar het Tenere topic kijkt, dan zijn daar meerdere mensen die al ruim een ton op de teller heeft staan. Eentje heeft er zelfs de 150.000 gehaald, maar daar is bij 130.000 het blok gereviseerd. Overigens zijn daarbij alleen de zuigerveren en klepseals vervangen, de rest was nog goed.
Kortom, bij 35.000 is hij echt nog niet versleten hoor!
Ik weet niet hoe het zit met onderhoudsintervallen bij de XTX, maar bij de XTZ is het bij 10.000 een kleine beurt, 20.000 grote, 30.000 kleine, enz. Elke 20.000 moeten de kleppen gesteld worden. Op zich vallen de kosten hiervan ook erg mee, aangezien het blok vrij open ligt en alles makkelijk bereikbaar is. Natuurlijk zijn het ook maar 4 kleppen die gecontroleerd moeten worden. Kleppen stellen bij een 4-cilinder is vaak een hele operatie, zeker als er flink wat kuipwerk omheen zit, maar bij een eenpitter valt dat meestal wel mee. Ter indicatie, een paar maanden terug betaalde ik voor het kleppen stellen van mijn XT660Z €120,- (Bij een officiele dealer). Dat was puur kleppen stellen, geen overig onderhoud want dat doe ik zelf.
Een groot deel van het onderhoud, zoals olie verversen, ketting/tandwielen vervangen is relatief makkelijk zelf te doen, waarbij je uiteraard ook weer geld bespaard.