Klapperende bak KLR650 2003

Gieliovd

MF veteraan
12 jun 2006
2.518
2
Omg. Alkmaar
Ik heb onlangs een Kawasaki KLR650 gekocht uit 2003, waar al een ander topic over loopt omdat hij fluit, maar goed dat is een eigenschap van de stock pijp.

Ander probleempje!

De bak klappert heel erg. Vooral van neutraal naar 1 geeft een flinke klap, op zich niet uniek. Dat hebben wel meer motoren.

Maar van de 1 naar de 2 is hetgeen me echt stoort. Dat geeft een zeer pijnlijke klap! En soms heb ik het idee dat het naar de 3e ook nog een beetje klappert.

Hij loopt verder gewoon rustig stationair en trekt niet (dus hij ontkoppelt goed?). Als ik hem in de 1 zet en ermee loop dan gaat dit ook zonder moeite.

Toen ik de olievuldop eraf draaide gisteren en ik kneep de koppeling in dan zag ik wel dat de platen mee kwamen met de beweging, niet altijd maar meestal wel. Conclusie: koppeling kleeft?

Maar ja, dan kloppen de symptomen weer niet, dat hij gewoon vrij loopt.

Iemand hulp??? Ik moet straks 2 weken doorbrengen op dat ding in Tunesië en dan zou ik het wel tof vinden als hij niet meer zo klapt, of ik kan gewoon met een gerust hart accepteren dat het nou eenmaal inherent is aan deze motorfiets of zelfs aan big bore stampertjes.

Thanks ;)
 
dat klappen van de bak tijdens het schakelen kun je niets aan doen.
het enige wat je zou kunnen proberen is schakelen bij een ander toerental.
als je bij warme motor de bak makkelijk van de 1e naar vrij krijgt, komt de koppeling goed vrij.
en zo te lezen werkt de koppeling ook goed.
dus misschien dat je er mee moet leren leven.
 
Hier was ik al een beetje bang voor.... ik zei al tegen een vriend van me gisteren, dat we het erover hadden, ik zou eens referentiemateriaal moeten hebben. Een andere KLR650 moeten rijden.

Ik heb er nog niemand over gehoord op bijvoorbeeld KLR650.net of ADVrider waar ze helemaal gek zijn op dit ding. Echt de Amerikaanse dual sport schat, naast de DR650SE.

Ik heb al toerentallen geprobeerd. Laag, hoog, snel schaken, langzamer schakelen.... Zonder koppeling, met koppeling... Vooral die 2e versnelling doet elke keer zeer aan mijn hartje.

Ik heb er net nieuwe olie en een nieuw oliefilter ingezet (olie van Louis.de, 10W40 semi) dus ik hoop nog op verbetering. Viel me trouwens op hoe snel de olie alweer zwart was. Sediment enzo van achtergebleven olie?

Ik krijg hem vrij gemakkelijk van de 1 naar de vrij met warme motor. Meestal doe ik dit al rollende. Maar ook stilstaand tik ik hem er zo in. Voelt niet echt als een tik, maar meer dat je hem erin schuift. Logisch lijkt me, met een tik zet je hem in zijn 2.

Nou, ik ga zo weer even rijden dus dan gaan we weer even proberen!

Bedankt zover!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan