Samen vatting.
Koelvloeistof :
Demiwater gemengd met. :
Etheen glycol.
Glycerol.
Methanol.
Propyleen Glycol.
Voor zover is het simpel. Temeer glycol te lager het vriespunt.
Daarnaast worden "dopes" toegevoegd, om allerlei redenen.
Bv. Anti schuim, Stabilisator, smering, etc. etc. etc.
Hier zit de truuck. Dopes worden gemaakt van chemicaliën. Een daarvan is fosfaat.
Fosfaten en aluminium gaan niet samen. D.w.z. samen met een geleider (water) en je hebt een accu.
Het aluminium is de eerste die in oplossing gaat.
Een aluminium radiateur is opgebouwd uit alu. delen, silicium en nog een aantal minimale verontreinigen.
Gedompeld in flux wordt de radiateur gebakken, en de silicium alu legering gaat vloeien en de radiateur , is als het hitte proces goed verloopt. dicht.
Op de afdichting ontstaat spanning verschil. Samen met een fosfaat ontstaat hier een galvanische werking en met ca. 6 maanden is het materiaal opgelost en heb je lekkage.
Om dit te voorkomen, moet een fosfaatvrije koelvloeistof worden gebruikt.
Dat is simpeler gezegd dan gedaan. Het fosfaat wordt vervangen door een ander (iets duurder) chemicaal.
En deze fosfaatvrije koelvloeistof is geschikt voor alu.
Deze vloeistof wordt vaak aangeduid met G12. Meestal oranje.
Vuistregel.
Systemen met een koperen radiateur mogen worden afgevuld met alle soorten koelvloeistof.
Wit, geel, oranje, groene, blauw, etc, wat je maar wil.
Systemen met een alu radiateur alleen met fosfaatvrije koelvloeistof.
De gemaakte afspraak met producenten is om alleen daarvoor oranje te gebruiken.
Met een duidelijk opschrift op de verpakking. Fosfaatvrij of G12.
Sinds Azie op de markt is gekomen is er iets veranderd. Zij nemen de afspraken niet zo serieus.
Om de koelvloeistof goedkoper te maken wordt deze aangelengd met demi water.
En goedkopere of minder chemicaliën toegevoegd.
Outlets (DHZ markten, en movers bv. aktion,) zijn hier dol op.
Dit is geen probleem, de houdbaarheid wordt verkort, dus vaker verversen.
De prijsopbouw is ook iets anders.
De een wil een naam hoog houden en vraagt iets meer.
De ander doet aan R&D en heeft meer kosten.
De movers zijn alleen blij met snelle omzet en kleine marge.
Diesel. Levi, Raw, zijn ook duurder dan Zeeman.