• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Kloppende warme motor?

Lid geworden
16 aug 2002
Waarderingsscore
0
Ik heb pas een GSX-r 750 gekocht, model 96 met 10dkm op de teller. ik kwam er echter achter dat de motor een beetje begint te kloppen als hij warm is. Kan iemand mij vertellen of dit normaal is bij deze motor of dat de lagers versleten zijn, of misschien een ander probleem?

Mvgr, Rubber-Burner.

Is niet normaal dat de lagers versleten zijn maar 10k voor 6 jaar is ook niet echt normaal...

Zit de originele olie er nog in ofzo???
Dan zou het kunnen maar dat zou wel heel erg dom zijn, heb je een onderhoudshistorie??

Ik heb pas een GSX-r 750 gekocht, model 96 met 10dkm op de teller. ik kwam er echter achter dat de motor een beetje begint te kloppen als hij warm is. Kan iemand mij vertellen of dit normaal is bij deze motor of dat de lagers versleten zijn, of misschien een ander probleem?

Mvgr, Rubber-Burner.
Dat klopt niet.
Een kloppende motor klinkt ongeveer zoals een diesel.
Kloppende motoren staan te rijk afgesteld,de ontsteking staat niet goed of de bougies zijn fout.
Verkeerde brandstof is ook mogelijk.
Kloppende motoren gaan stuk als je er mee doorrijd,dus eerst maar eens onderzoeken.
Suc6. :}

Dat klopt niet.
Een kloppende motor klinkt ongeveer zoals een diesel.
Kloppende motoren staan te rijk afgesteld,de ontsteking staat niet goed of de bougies zijn fout.
Verkeerde brandstof is ook mogelijk.
Kloppende motoren gaan stuk als je er mee doorrijd,dus eerst maar eens onderzoeken.
Suc6. :}

Klinkt niet helemaal als een diesel, een beetje als een 2 cilinder, zoals een duc enz. Hij loopt echter wel op 4 cil. het is ook niet een echt overduidelijke klop, en het kloppen word harder naarmate hij warmer wordt. Als hij koud is hoor je niets. Ook houd het op als je een doek tegen de uitlaat houdt, ik denk dat hij dan wat meer tegendruk krijgt??

Mvgr, Rubber-Burner

Klinkt niet helemaal als een diesel, een beetje als een 2 cilinder, zoals een duc enz. Hij loopt echter wel op 4 cil. het is ook niet een echt overduidelijke klop, en het kloppen word harder naarmate hij warmer wordt. Als hij koud is hoor je niets. Ook houd het op als je een doek tegen de uitlaat houdt, ik denk dat hij dan wat meer tegendruk krijgt??

Mvgr, Rubber-Burner
Zit er mischien iets los in het inwendige van de uitlaat?
Een kloppende motor klopt alleen als hij belast draaid.
Versleten lagers zullen bij een warme motor beter hoorbaar zijn doordat de olie dan dunner wordt.
Probeer het geluid te localiseren met een grote schroefendraaier tegen je oor en de punt op het motorblok op de plaats waar je denkt dat het geluid vandaan komt.

Maar niet tijdens het rijden. :+

Ben ff naar de suz dealer hier in de buurt geweest, en die kwam niet echt met een oplossing.
Hij kwam wel met het argument dat de eerste 750 srad's een dikkere koppakking nodig hadden, en dat dus de cilinder tegen de kop aan tikt?
Hij zei dat hij de kop eraf moest halen om een beter zicht te krijgen op de situatie.
Het kloppen zit in de kop van de motor, bij de cilinders en kleppen, volgens mij aan bijden kanten van het blok, zover ik erbij en horen kan.

Nog nooit van gehoort...anders was dat meteen wel gedaan lijkt me :?

En dan houd het ook niet op als je een doek tegen de uitlaat houd,...als het dan weg is zal het niet zo ernstig zijn lijkt me.

De motor heeft het tijdens staionair draaien en in de versnelling.
Als de koppakking te dun is kunnen de zuigers de kop of de kleppen raken bij stationair toerental.
Het zou tevens klop verschijnselen kunnen veroorzaken tijdens het rijden.
Klinkt wel logisch.
De kop moet er dan in ieder gaval af.
Er hoeft dan nog geen schade te zijn.
Ik denk dat je eerst wil gaan praten met degene van wie je hem gekocht hebt en bij een andere dialer dat pakking verhaal checken.

Laatst bewerkt:
Kvind het maar een raar verhaal... tijdens stationair draaien de kop al raken...
Hoe moet dat wel niet wanneer je 13000 RPM draait met 130 peekaa ofzo...
Lijkt mij dat de kleppen dan een beetje in de verdrukking komen en dat je koppakking wordt weggeblazen...

Mogelijk is nog dat er een te dunne koppakking (of dezelfde nog een keer is gebruikt) is gemonteerd maar wat is de reden om een bij een blok dat 10k heeft gelopen de kop er al af te halen :? :?

Je voelt het kloppen ook een beetje in het stuur.
En het kan niet zo zijn dat de ontsteking te vroeg staat of dat het ligt aan de afstelling van de carbs?

Laatst bewerkt:
Is het het kloppen van 'pinglen'? Dus automatisch te vroeg ontsteken? Volgens mij bedoeld rommelrijder dit.

Ontsteking zou veel te vroeg kunnen staan, krijg je zeker veel trillingen van. Zijn die trillingen vooral sterk tijdens het rijden?

Gaat dat kloppen bij stationair draaien weg bij iets gas geven?

Dat zuigers kleppen raken zal het zeker niet zijn, dan heb je geheid schade en loopt het ding waarschijnlijk niet meer.

Laatst bewerkt:
Nee, is niet te vroeg ontsteken.
Ik heb ff met mijn schroevendraaier zitten zoeken. Het geluid is het sterkst bij de stang die de achterbrug met het frame verbind en de omgeving hieromheen.
het geluid zat niet bij de cillinders.
Ben vandaag bij een andere suz dealer geweest.
Hij dacht dat het misschien een kapotte koppelings lager is.

Ik weet nog wel een test om dat te controleren.
Ga bij een lage snelheid gaan rijden waarbij het verdachte geluid hoorbaar is en dan de koppeling in knijpen en de motor af laten slaan.
Hoor je het geluid dan nog steeds dan kan je de motor problemen vergeten en verder zoeken bij de koppeling en versnellingbak.
Suc6.

Ik weet nog wel een test om dat te controleren.
Ga bij een lage snelheid gaan rijden waarbij het verdachte geluid hoorbaar is en dan de koppeling in knijpen en de motor af laten slaan.
Hoor je het geluid dan nog steeds dan kan je de motor problemen vergeten en verder zoeken bij de koppeling en versnellingbak.
Suc6.

Het kloppende geluid is alleen hoorbaar bij stationair draaien, als je iets het gas aan raakt is het weg.
Ik heb toch ff die test gedaan, en ik hoor niks raars.
Hij begint ongeveer bij de 70 graden C te kloppen en dit wordt steeds harder naarmate hij warmer word.
Het geluid wordt door het hele frame doorgegeven dus het blijft toch moeilijk om de oorzaak te lokaliseren, maar heb toch het idee dat het rond de koppeling zit.

KNOCKING OR PINKING[b/]

* Carbon build-up in combustion chamber. Use of a fuel additive that will disolve the adhesive bonding the carbon particles to the crown and chamber is the easiest way to removethe build-up.

*Incorrect or poor quality fuel. Old or improper grades of fuel can cause detonation. This causes the piston to rattle, thus the knocking or pinking sound. Drain old fuel and always use the recommended fuel grade.

*Spark plug heat range is incorrect. Uncontroled detonatian indicates the plug heat range is too hot. The plug in effect becomes a glow plug, raising cylinder temperatures. Install the proper heat range plug.

* Improper air/fuel mixture. This will cause the cilinders to run hot, wich lead to detonation. Clogged jets or an air leak can cause this imbalance.

Misschien heb je hier wat aan ?

Vooral die 2 laatste puntjes zou ik eerst ff controleren.

Bron Haynes service & repair manual.

Het kloppende geluid is alleen hoorbaar bij stationair draaien, als je iets het gas aan raakt is het weg.
Ik heb toch ff die test gedaan, en ik hoor niks raars.
Hij begint ongeveer bij de 70 graden C te kloppen en dit wordt steeds harder naarmate hij warmer word.
Het geluid wordt door het hele frame doorgegeven dus het blijft toch moeilijk om de oorzaak te lokaliseren, maar heb toch het idee dat het rond de koppeling zit.
Ik denk dat je de koppeling hoort rammelen.
Bij stationair toerental draaid zo een sportieve viercylinder niet zo regel matig waardoor de primaire over brenging en vooral de koppelings platen in het koppelingshuis kunnen bewegen door de speling die er in zit.
Door de koude olie wordt dit gedempt maar als de motor warmer wordt is de olie dunner en er sneller af geslingerd.
Als de motor warm is zet hem dan bij stationair toerental in de versnelling en laat de koppeling voorzichtig los zodat er een heel klein beetje belasting op de koppeling komt.
Dan drukt hij de speling er uit en zou het geluid moeten verdwijnen.
Als deze theorie klopt dan zou ik in overleg met de suz dealer de koppeling laten inspecteren en tevens het koppelings lager.
suc6. :}

Ik denk dat je de koppeling hoort rammelen.
Bij stationair toerental draaid zo een sportieve viercylinder niet zo regel matig waardoor de primaire over brenging en vooral de koppelings platen in het koppelingshuis kunnen bewegen door de speling die er in zit.
Door de koude olie wordt dit gedempt maar als de motor warmer wordt is de olie dunner en er sneller af geslingerd.
Als de motor warm is zet hem dan bij stationair toerental in de versnelling en laat de koppeling voorzichtig los zodat er een heel klein beetje belasting op de koppeling komt.
Dan drukt hij de speling er uit en zou het geluid moeten verdwijnen.
Als deze theorie klopt dan zou ik in overleg met de suz dealer de koppeling laten inspecteren en tevens het koppelings lager.
suc6. :}

YES, De test werkt. Motor in de versnelling, blijven stil staan, voorrem ingeknepen en iets de koppeling op laten komen en weg klopje!!!
Zijn het nou de lagers of zijn het de platen?
en wat gaat me dit kosten? Heeft er iemand een idee?

YES, De test werkt. Motor in de versnelling, blijven stil staan, voorrem ingeknepen en iets de koppeling op laten komen en weg klopje!!!
Zijn het nou de lagers of zijn het de platen?
en wat gaat me dit kosten? Heeft er iemand een idee?
Het lijkt mij de koppelingplaten te zijn.
Die zijn dan in geslagen in het uitwendige koppelings huis.
Het is overigens geen acuut probleem zolang de koppeling goed werkt.
Hoe lang je er mee door kan rijden kan moet je zelf bepalen en als je het niet vertrouwd ga dan naar de dealer en laat het inspecteren.
Als het huis van de koppeling erg is in geslagen dan krijg je de koppeling niet meer goed vrij en gaat het schakelen ook moeilijker.
suc6 :}

Terug
Bovenaan Onderaan