knallen uit de uitlaat en afslaan

jootman

Die hard MF'er
28 jul 2005
771
0
Heel, bourgondisch Limburg
Hallo

Ik heb een vandaag een Honda XR 250 gekocht. ik heb hem 20 kilometer naar huis gereden, en ik kwam erachter dat hij niet zo mooi liep.

Hij knalt flink uit de uitlaat bij opschakelen, terugschakelen en bij gas terugnemen.

Dit is niet het grootste probleem, hij slaat ook af bij gas terugnemen.

De carburateur is schoongemaakt maar daar ligt het niet aan.
Zou het kunnen omdat ik 95 getankt heb en dat er 98 in moet?

Verder zit er een nieuwe K&N luchtfilter in. Zou dat er wat mee te maken kunnen hebben?

Groeten en alvast bedankt,

Joost
 
Kan aan veel dingen liggen, verkeerde benzine en niet- origineel luchtfilter zijn daar voorbeelden van.
Evenals ontsteking, dynamo, hoogspanningsgedeelte, carburateur, valse lucht, uitlaat lek bij cilinderkop en dan ben ik er vast nog wel een paar vergeten.

Het is dan wel geen 600, maar kijk toch eens op het XR600 topic.
 
Zo te horen is je XR te rijk afgesteld. Het knalen komt door onverbrande gassen in je uitlaat.
het starten zal ook wel moeilijk gaan,
als je brandstof niet geheel ontbrand tijdens zijn arbeids slag.
heb je maar vier mogelijkheden, bougie ontsteekt tevroeg,telaat,of onvolledig(zoek isolatie bougie kabel)(als je een spuitbus haar lak over de bougie kabel spuit kan je de isolatie opnieuw afdichten. loop de moter nu wel goed . bougie kabels vervangen.
deze is uit de trukken doos anno... maar werkt wel.
Maar dat zal het wel niet zijn als ik jou zo hoor. toch kan je het probeeren.

Als je moter regelmatig loopt( dus meteen start en met accelereren op de gas hendel goed is.
maar met het dicht draaien van het gas weer onregelmatig loopt.
kan je er van uit gaan dat het onstekings moment te laat is.
als dit nu niet zo is kan hij te vroeg staan. Dit klinkt meer naar jouw probleem.
tip als je er niet veel ervaring mee hebt ga naar een prof.
deze afstelling luisterd heel nouw.

Of je krijgt te veel brandstof door bijvoorbeeld lekken slang vucuum.
dit is makelijk te achter halen met spuitbus remmenreiniger op de slangen te spuiten.
dit is licht ontvlambaar dus als je een lek hebt zal de motor meteen beter gaan lopen.
WAARSCHUWING doe dit aleen als de motor koud is spuit het niet over of dichtbij de onsteking.
het is licht ontvlambaar!! ( en houd blus matriaal gereed je weet maar nooit)
het mij nog nooit overkomen dat het mis ging maar het zou kunnen gebeuren.
verder succes.

hoor het wel
 
Hallo

Ik heb een vandaag een Honda XR 250 gekocht. ik heb hem 20 kilometer naar huis gereden, en ik kwam erachter dat hij niet zo mooi liep.

Hij knalt flink uit de uitlaat bij opschakelen, terugschakelen en bij gas terugnemen.

Dit is niet het grootste probleem, hij slaat ook af bij gas terugnemen.

De carburateur is schoongemaakt maar daar ligt het niet aan.
Zou het kunnen omdat ik 95 getankt heb en dat er 98 in moet?

Verder zit er een nieuwe K&N luchtfilter in. Zou dat er wat mee te maken kunnen hebben?

Groeten en alvast bedankt,

Joost

denk dat het puur aan het afstellen ligt..
Doet ie dat ook bij een origineel luchtfilter?

En wat zijn de kleur van de bougies?
wit/grijze aanslag betekend: te arm afgesteld
bruin betekend goed.
zwart betekend dat ie te rijk afgesteld is.

suc6 met het zoeken.

enne, 95 ipv 98 moet niet zoveel uitmaken.
 
..... dit is makelijk te achter halen met spuitbus remmenreiniger op de slangen te spuiten.....


Het idee snap ik .. maar om nou met remreiniger op plaatsen te gaan spuiten waar het niet hoort..
Ik zou het persoonlijk denk ik niet direct doen omdat dat spul je lak aantast op een manier waar je niet vrolijk van wordt.
Als je het snel kunt wegvegen ok.. maar als je ook per ongeluk in hoekjes spuit.. waar je het niet weg krijgt..

Heb 1 keer een motorkap van een auto gezien welke was bewerkt met remreiniger..
Vandalenstreek.. Je kon het blanke roestige staal gewoon zien.

Maar ieder zijn ding.. no offence .. :+
 
Knallen uit de uitlaat komen in 99% van de gevallen door een slechte timing / klepafstelling.

In dit geval zou de bougie te laat ontbranden, dus als de uitlaatklep al openstaat. Een deel van de explosie verdwijnt dan in de uitlaat, dat is de knal.

Denk dat het goed afstellen van de kleppen veel zal helpen. Werkt dat niet of staan de kleppen goed, dan is het echt de timing van de ontsteking.

Wel meteen de inlaatklep mee-afstellen, anders gaat het daar fout. Dan kan je als je het goed doet in het donker naast een draaiende motor worstjes grillen......in het kader van steekvlammetjes.

Mijn voormalige rijinstructeur had het toevallig afgelopen zaterdag nog met zijn Harley, deze stond te vroeg afgesteld. Hij starten, knalt het luchtfilter eraf :-)

-- edit --

Een slechte verbranding door de bougies of teveel benzine ligt bijna nooit aan de basis van deze problemen. Over het algemeen zal er dan gewoon meer rook uit de uitlaat komen of de motor gaat onregelmatig lopen, maar zeker niet ploffen.

Bij te weinig benzine loopt de motor onregelmatig, trekt niet lekker op en zal idd sneller afslaan, maar nog steeds niet ploffen
 
Laatst bewerkt:
Bij te weinig benzine loopt de motor onregelmatig, trekt niet lekker op en zal idd sneller afslaan, maar nog steeds niet ploffen

Bij een te arm mengsel kan ie wel degelijk knallen in de uitlaat, juist bij lastwisseling (optrekken, maar ook afremmen). Als het mengsel te arm is zal het bij sommige verbrandingsslagen niet ontsteken (dit is het onregelmatige lopen) de onverbrande gassen komen dan in de uitlaat terecht en kunnen daar alsnog ontsteken (het knallen).

Als ik het zo lees, zou ik het K&N filter vervangen door het originele luchtfilter, of anders een grotere sproeier monteren. Maar check eerst je bougie eens. Als deze erg wit is, dan weet je zeker dat het mengsel te arm is.
 
Had precies hetzelfde probleem.
Weet niet of je XR250 een choke heeft? Anders moet je die eens nakijken en uitdraaien.
Mijn motor was ook verkeerd afgesteld, vooral bij kouder weer flink knallen uit de uitlaat en zwarte bougies na 25 km. Tevens sloeg hij af zodra ik aan het afremmen ging en bijna stil stond voor een afslag.
Opnieuw laten afstellen en geen problemen meer...

succes... :]
 
Laatst bewerkt:
Kan het kwaad om ver te rijden met dit probleem? (km of 70)

Ik weet niet of het bij 4-takt kwaad kan.

Bij 2 takt wel. Er kan zelfs van die knallen een gat in de zuiger slaan. Dus naar mijn mening is het niet aan te raden.
In ieder geval zou ik het proberen te beperken en eerst zorgen dat ie goed afgesteld staat.

heb je de bougies al eens vervangen???????

en wat is nou de bougiekleur? als je em eruit schroeft? of een foto is ook goed, dan kunnen we even kijken
 
Hallo

Nou het probleem is opgelost: de luchtschroef was kwijt!
Daar een nieuwe in gezet, en hij loopt een heel stuk beter!

Bedankt voor het meedenken!

De bougie is ellende om eruit te krijgen... we hadden geen bougiesleutel 18. Deze hebben we vandaag wel, dus dalijk maar eens kijken. Je komt er trouwens verrekte lastig bij...
 
Terug
Bovenaan Onderaan