knipperlicht (rechts) vertraging

gerte1991

MF'er
23 jan 2020
55
44
Brielle
Hallo motor fanaten!

Ik heb een kleine uitdaging met een Yamaha R6 uit 2005.

het knipperlicht knipperde eerst heel raar. de linker deed het wel, maar met vertraging en de rechter knipperde snel.
Bij de garage hebben ze de schakelaar al schoon gemaakt, maar nog steeds het zelfde probleem.
Nou dacht ik in de 1e instantie aan het relais, dus heb het origineel vervangen voor een aftermarket relais 12V 1-100W.

Na het vervangen doet hij het wel goed en stabiel, maar het knipperlicht naar recht heeft nog een vertraging van 1-2 seconden voordat deze gaat branden.
Is dit normaal, of zou er misschien nog iets in een kabeltje mis kunnen zitten?
Of een andere optie: misschien toch het verkeerde relais?


PS: Heb dit probleem eerder gehad met een Kawasaki ZX6R uit 2001, waarna het dmv het vervangen van het relais gelijk was opgelost.


Toevoeging aan het bericht: Als ik het relais weghaal en de draadjes in het stekkertje met elkaar verbind branden de knipperlichten normaal en helder.
 
Het enige zinnige wat je kunt doen is kijken wat nou het onderlinge verschil is tussen de aansluiting links en rechts.
Waarschijnlijk is er ergens een overgangsweerstand tussen contactvlakken zoals bij een schuifstekkerverbinding.
 
ja, goeie! oxidatie!
had ik nog niet aan gedacht

Even een lijstje gemaakt met dingen die ik even ga proberen
- schakelaar schoonmaken met WD40
- stekkertjes van knipperlichten nakijken op oxidatie.
- lampjes sterkte controleren ( al lijkt mij dit niet het probleem)

mocht dit niet helpen kijk ik wel weer verder

bedankt8-)
 
Even een afsluiter
Het is inmiddels opgelost.

Had de schakelaar los gehaald en schoon gemaakt met wat remmenreiniger (geen WD40) en een tandenborstel.
deed het toen al stukken beter, maar het licht rechtsvoor brandde niet. Dus het stekkertje van dit lampje even apart los gehaald en schoongemaakt.
weer aangesloten en werkt nu perfect.
Was dus niet het relais, want hij werkt nu met het oude relais.
Heb ik weer een reserve liggen _O-

bedankt voor het meedenken allemaal!
 
Even een afsluiter
Het is inmiddels opgelost.

Had de schakelaar los gehaald en schoon gemaakt met wat remmenreiniger (geen WD40) en een tandenborstel.
deed het toen al stukken beter, maar het licht rechtsvoor brandde niet. Dus het stekkertje van dit lampje even apart los gehaald en schoongemaakt.
weer aangesloten en werkt nu perfect.
Was dus niet het relais, want hij werkt nu met het oude relais.
Heb ik weer een reserve liggen _O-

bedankt voor het meedenken allemaal!
Dan zou het je sieren om het beste antwoord te selecteren als oplossing voor jouw probleem. We nemen tenslotte allemaal de moeite om met je mee te denken 🧐
 
Jazeker!
Al zal ik alvast zeggen dat ik geen expert ben op dit gebied, Ik knutsel er wel wat aan.

Mijn vermoeden was dat het stekkertje van het rechter knipperlicht niet helemaal goed contact maaktte. (oxidatie of niet helemaal goed vast)
 
Terug
Bovenaan Onderaan