• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Knipperlicht(relais) (??) ZX6R '95

Bjornn

MF veteraan
Lid geworden
24 okt 2007
Waarderingsscore
0
Mijn knipperlichten doen sinds een kleine kortsluiting wat vreemd (Door startkabels accupolen met elkaar in aanraking geweest, klein vonkje, je kent het wel) en ik denk dat daarbij mijn knipperlicht relais is gesneuveld.

Wanneer ik richting naar links geef gaan de richting aanwijzers links achter, links voor en rechts voor wel en het controle lampje op het ''dashboard'' niet knipperen. en als ik richting aangeef naar rechts doet alleen rechts achter en het controlelampje het..

Ik heb (links onder de buddy, van achter gezien) een ''kastje'', ik vermoed dat dat het relais is, los gekoppeld en bij opnieuw richting aangeven ging geen enkel lampje branden. :(

ik vermoed dus dat het daarin zit, of zit ik er nu helemaal naast?

En waar zou ik zo'n knipperlichtrelais goedkoop op de kop kunnen tikken?

Gr. Bjorn

EDIT: ik heb ook alle zekeringen gecheckt, en die zijn allemaal in orde :z

Laatst bewerkt:
Ik denk dat misschien je dashboardlampje kortsluiting maakt; haal dat er eens even uit.

Misschien ook dat ene achterste lampje (toevallig) stuk maar dat merk je dan vanzelf als de rest weer goed zou gaan.

Best kans dat het niets met dat vonkje dat geweest is, te maken heeft.

Of misschien toch: een paar draadjes van dat pinkerspul met elkaar versmolten ... of iets fout binnen in je pinkerschakelaar; daar kan een snuifje contactspray wel eens reddend werken maar pas op met zulk spul want vaak agressief tegen sommige kunststoffen, ik heb wel schakelaarhandles en computerslots kort na bestuiving zien afbreken/barsten op de eigen veerspanning.

Laatst bewerkt:
Draden van knipperautomaat tegen elkaar houden. Brand dan alles zoals het hoort, moet je het in de automaat zoeken.

Die knipperautomaat hoort/hoeft alleen maar te KNIPPEREN en .... dat doet-ie toch? Lijkt me dan het enige onderdeeltje waaraan het NIET kan liggen.

Niet alleen knipperen, ook de juiste lampen moeten gaan knipperen. Op deze wijze het relais uit te sluiten lijkt mij wat kort door de bocht?

de juiste lampjes laten knipperen regel je met de schakelaar...................de knipper automaat zorgt er idd alleen maar dat er wat kan gaan knipperen...........met de schakelaar bepaal je wat er gaat knipperen

Juist.

Iets anders: als de fout niet in bedrading en/of schakelaars te vinden zit, denk ik aan een schakelmogelijkheid waarvan ik niet zeker weet of die ooit wordt toegepast: verklikkerlampje met eigen "aardpunt" en dan aangestuurd middels elk 1 diode vanaf de linkspinkerplus en de rechtspinkerplus. Als er 1 van die dioden zou zijn opgeblazen en dan toevallig niet (zoals meestal) zichzelf hebben verbroken maar juist kortgesloten - gebeurt WEL EENS - dan kun je inderdaad symptomen verwachten als beschreven door de topicstarter.

Maar nu denk ik wel èrg diep door, optelling van 2 vermoedelijke zeldzaamheden; evengoed, zou het per ongeluk zo zitten dan kom je zonder zulke redenering van je leven niet achter de fout.

Laatst bewerkt:
oke... ik weet nu ff niet meer waar ik het moet zoeken.. gebruik momenteel de handmatige richting aanwijzer, maar dat is ook niet altijd de veiligste oplossing (vooral naar rechts niet)

Draden van knipperautomaat tegen elkaar houden. Brand dan alles zoals het hoort, moet je het in de automaat zoeken.

Dat kan ik wel eens proberen.. dan weet ik in ieder geval dat alle lampjes het doen.. maar dan moet ik de verbinding, (shit hoe heet dat blokje aan het eind van de draden die de draden met de automaat verbinden)

dan nog iemand een idee waar ik het makkelijkst/goedkoopst zo'm automaatje kan scoren?

Knipperlicht relais was goed, door alle draden aan elkaar te hangen zag ik dat ze allemaal gingen branden, op één na. bij het verwisselen van de knipperlicht (draden) merkte ik dat die ene helemaal niet wilde branden. het lag dus aan het lampje, en niet aan de bedrading. maar waarom dan zo'n raar ritme bij het ontbreken van één lampje in het circuit.. ik weet het niet, maar al lang blij dat ie het weer doet.... door het vervangen van het lampje, mn vader had er nog één liggen in zn gereedschapskast, dus was mooi snel en goedkoop geregeld!

Knipperlicht relais was goed, door alle draden aan elkaar te hangen zag ik dat ze allemaal gingen branden, op één na. bij het verwisselen van de knipperlicht (draden) merkte ik dat die ene helemaal niet wilde branden. het lag dus aan het lampje, en niet aan de bedrading. maar waarom dan zo'n raar ritme bij het ontbreken van één lampje in het circuit.. ik weet het niet, maar al lang blij dat ie het weer doet.... door het vervangen van het lampje, mn vader had er nog één liggen in zn gereedschapskast, dus was mooi snel en goedkoop geregeld!

Dat komt omdat het verklikkerlampje in je dash ook spanning zet op de RWA van de andere kant. Normaal lijdt dat tot niks, maar bij een defecte lamp kan het net voldoemde zijn, om aan te gaan,

Terug
Bovenaan Onderaan