Knipperlichten doen het zonder sleutel erin?

Geen Naam

Rookie
8 apr 2020
14
5
Goedemorgen,

Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat ik op de juiste plek ben om mijn (onderstaande) vraag te stellen:

Ik heb vanochtend de accu van mijn motor weer in de motor geplaatst, aangezien het lekkere warme dagen worden. (zomerrijder). Nadat ik de boel weer heb dichtgemaakt, viel het mij op dat ik de knipperlichten kan gebruiken (zowel links als rechts), ZONDER dat de sleutel in het contact staat. Ook de gevarenlichten kan ik aanzetten ZONDER dat de sleutel erin zit. Volgens mij klopt dit niet helemaal en zou dit niet moeten kunnen.

Is er iemand die weet waar dit aan zou kunnen liggen? Ik ben zelf niet zo heel lang een motorrijder en dit is mijn eerste motor.

Ik heb een:
Kawasaki Z800 uit 2014

Ik hoor graag van jullie. Thanks!
 
Contactslot in parkeerstand? Dan zouden het stadslicht en achterlicht ook wel moeten branden overigens of in ieder geval ingeschakeld kunnen worden.
Hoi,
Ik heb de motor op het stuurslot zitten, dus zeg maar met de voorwiel naar links. Mijn koplampen en achterlichten gaan niet aan als ik de knop indruk. Tis dus echt alleen de knipperlichten en de gevarenlichten (knop) :S
 
Laatst bewerkt:
Wordt een lastig dingetje om uit te zoeken schat ik zo in. Je zal het bedradingsschema erbij moeten zoeken (is wel te vinden online) en dan kijken hoe zowel de knipperlichten als gevarenlichten aangesloten zijn. Zou kunnen dat de vorige eigenaar aan het klussen is geweest en iets verkeerds heeft gedaan (zijn de knipperlichten aftermarket leds toevallig?). Of er is iets mis met één van de relays, die willen nog wel eens vast gaan kleven naar verloop van tijd en dan onderbreken ze het circuit niet meer goed (dat is het meest gunstige want die zijn goedkoop en makkelijk te vervangen). Kan ook zijn dat je ergens een kleine sluiting hebt waardoor stroom in het circuit van je knipperlichten lekt (is wat onwaarschijnlijk). En zo zijn er vast nog wel wat dingen te bedenken.

Check ook nog even of je de knipperlichten ook aan kan zetten als je de hoofdzekeringen eruit hebt. Dat zou namelijk echt onmogelijk moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Wordt een lastig dingetje om uit te zoeken schat ik zo in. Je zal het bedradingsschema erbij moeten zoeken (is wel the vinden online) en dan kijken hoe zowel de knipperlichten als gevarenlichten aangesloten zijn. Zou kunnen dat de vorige eigenaar aan het klussen is geweest en iets verkeerds heeft gedaan (zijn de knipperlichten aftermarket leds toevallig?). Kan ook zijn dat je ergens een kleine sluiting hebt waardoor stroom in het circuit van je knipperlichten lekt. En zo zijn er nog wel wat dingen te bedenken.

Check ook nog even of je de knipperlichten ook aan kan zetten als je de hoofdzekeringen eruit hebt. Dat zou namelijk echt onmogelijk moeten zijn.
Bedankt voor de informatie.

De motor is verder origineel en heeft geen aftermarket opties, los van de Akra. De knipperlichten zijn ook origineel. Ik heb eind van de zomer vorig jaar de accu er zelf uitgehaald (toen deed alles het nog :) en aan de druppellader gehangen. Vanochtend weer erin gezet.

Wat betreft de hoofdzekeringen ga ik nog testen. Thanks!
 
Bedankt voor de informatie.

De motor is verder origineel en heeft geen aftermarket opties, los van de Akra. De knipperlichten zijn ook origineel. Ik heb eind van de zomer vorig jaar de accu er zelf uitgehaald (toen deed alles het nog :) en aan de druppellader gehangen. Vanochtend weer erin gezet.

Wat betreft de hoofdzekeringen ga ik nog testen. Thanks!

Dan zou ik het eerst zoeken in de relays. Een kleverige relay resulteert in een circuit dat niet correct sluit.
 
aha ok! Maakt het voor mij niet makkelijker :) haha maar thnx for the info!

Hoezo niet makkelijker, zelfde voor jouw motor?

Je hebt een "lock" stand en een P stand. Als je m nu op lock zet doet niks het, die P stand is bedoeld om je richtingaanwijzers als parkeerlicht te bedienen en je gevarenlichten te kunnen voeren. Kijk naar de pictogrammen op je contactslot.

Niet te moeilijk denken allemaal. Lees anders gewoon eens de handleiding van je motor.
 
Hoezo niet makkelijker, zelfde voor jouw motor?

Je hebt een "lock" stand en een P stand. Als je m nu op lock zet doet niks het, die P stand is bedoeld om je richtingaanwijzers als parkeerlicht te bedienen en je gevarenlichten te kunnen voeren. Kijk naar de pictogrammen op je contactslot.

Niet te moeilijk denken allemaal. Lees anders gewoon eens de handleiding van je motor.
Aha! moet ik toch maar effe gaan uitproberen. Had echt geen idee! Bedankt man!
 
Bedankt allemaal voor de info! Het is me nu allemaal duidelijk. Fijn zo'n motor forum!

Had al wat monteurs gebeld (omdat ik van het ergste uitging). Die begonnen direct over een diagnose stellen en dus direct kosten maken voor iets wat niet stuk is....

Goed werk allemaal!
 
  • Leuk
Waarderingen: JuH
Bedankt allemaal voor de info! Het is me nu allemaal duidelijk. Fijn zo'n motor forum!

Had al wat monteurs gebeld (omdat ik van het ergste uitging). Die begonnen direct over een diagnose stellen en dus direct kosten maken voor iets wat niet stuk is....

Goed werk allemaal!

Dat komt omdat de meeste er ongetwijfeld vanuit gaan dat het bestaan van de parkeerstand bekend is bij de eigenaar van de motor en dat dat het probleem dus niet is... _O- Maar fijn dat het zoiets simpels is.
 
Had al wat monteurs gebeld (omdat ik van het ergste uitging). Die begonnen direct over een diagnose stellen en dus direct kosten maken voor iets wat niet stuk is....

Goed werk allemaal!

Heb je die reactie van de monteurs niet zelf opgewekt?
Jij bent beginnen panikeren over iets dat je niet kende maar wel perfect normaal is.
Dus om nu die monteurs verwijten dat ze een diagnose moeten stellen. . . .
Glazen bollen hebben we nog steeds niet, ervaring wel.. en het antwoord dat daaruit komt klinkt soms of het uit die glazen bol komt gerold


Veel leuke kilometers nog
 
Terug
Bovenaan Onderaan