Koelsysteem probleem / checklist?

Edoll

Die hard MF'er
12 jun 2002
527
0
Hoogezand
Korte inleiding :) - Paar week geleden korte vakantie gehad in Luxembourg die beeindigd is nadat ik met 10/15km/uur tegen een rotswand ben gereden. Gevolg: veel kapschade en een gescheurde koelslang (linksonder de motor wat de radiateur met de waterpomp verbind).

De koelslang is ingekort (gescheurd stukje afgeknipt) en weer vastgezet, koelvloeistof is daarna bijgevuld en door middel van stationair draaien de lucht uit het systeem gewerkt.

Echter, lijkt hij sinds de klap niet (goed) meer te koelen. De eerste paar ritjes zakte het koelvloeistof niveau en is daarna meteen weer bijgevuld (waarschijnlijk doordat er nog lucht in het systeem zat).

Het vloeistofpeil lijkt nu echter constant te blijven wat er voor mij op duid dat er geen lucht meer aanwezig is in het systeem.

Als ik nu rijdt geeft de koelvloeistof-temperatuurmeter van de motor echter binnen enkele minuten al aan dat hij op bedrijfstemperatuur is en blijft stijgen tot er weer een paar minuten voorbij zijn en het rode gebied bereikt is.

  • Radiateur voelt handwarm aan
  • Waterpomp ontluchtingsnippeltje opendraien resulteert in een straal vloeistof wat mij doet suggereren dat deze nog wel (gedeeltelijk?) zijn werk doet.
  • Uit het ontluchtingsnippeltje komt na de oververhitting eerst lucht (koelvloeistof stoom?) hierna komt de zeer hete vloeistof onder hoge druk eruit zetten.
  • Slang die vanaf de pomp omhoogloopt voelt warm aan maar wordt steeds koeler naarmate ik hoger voel. wat ik alleen kan verklaren doordat de hitte stijgt zonder dat de water rondgeompt wordt.
  • koelreservoir lijkt helemaal niet warm te worden (maar ik weet ook niet of dit zou moeten gebeuren)
Heeft iemand tips hoe ik dit verder kan troubleshooten?
 
Heb je de stekkers (2) aan de sensor losgehad of is daar vocht tussen gekomen? Sensor is van de thermosstaat, hetw il wel eens voorkomen dat je dan de - pool daarvan vies hebt gehad, en als daar vocht bij is geweest, groen is uitgeslagen, dan doet de sensor zijn werk niet meer

Moeite van het nazien even waard, want schoonmaken kost niks
 
Heb je de stekkers (2) aan de sensor losgehad of is daar vocht tussen gekomen? Sensor is van de thermosstaat, hetw il wel eens voorkomen dat je dan de - pool daarvan vies hebt gehad, en als daar vocht bij is geweest, groen is uitgeslagen, dan doet de sensor zijn werk niet meer

Moeite van het nazien even waard, want schoonmaken kost niks
Ik denk dat jij de thermo schakelaar van de ventilator bedoeld thermostaat is iets anders en idd schoonmaken kost niets.
 
Laatst bewerkt:
Zou kunnen., niet elk blok is hetzelfde, maar regelt dat de vin aanslaat wanneer de thermostaat , het koperen ding daarin bij sommige blokken, te warm wordt.
Het is meestal iets van pak um beet 1,5 cm in doorsnee, zit in het blok in een koelkanaal gedraaid, en er zitten twee draaden aan en die gaan dan naar de vin
 
Waar vind ik de thermostaat precies? zit dat bij de radiateur in de buurt of bij de waterpomp? - ik zal deze week nog even wat foto's maken van de slang aansluitingen voor de duidelijkheid.
 
Ik heb zojuist flink wat kappen van de motor afgehaald om een beter overzicht te krijgen van het koelcircuit. Ik denk dat ik de thermostaat gevonden heb (dit zijn 2 metalen draadjes gewikkeld in een van de doppen waar de vloeistof van het reservoir de radiator in wordt geloosd?)

In de veronderstelling het ontluchtingschroefje gevonden te hebben op het bovenste punt van het circuit heb ik deze een paar keer open gedraaid tijdens het stationair draaien... en jawel hier kwam een beste partij zeer hete lucht/stoom uit. dit een paar keer herhaald. h/etzelfde heb ik gedaan met het ontluchtingsnippeltje bij de waterpomp. (waar overigens geen lucht uit kwam)

Uiteindelijk de motor uitgezet.. kijk ik naar mn reservoir, is deze wederom leeg (Waar laat ie dat spul? of is een paar seconden stoom weghalen hetzelfde als 300ml antivries) Tevens springt waarempel de rfadiateurventilator aan.. een mooi geluid die doet in elk geval nog wel "iets".

Voordat ik al die kappen er weer op schroef (of zover nodig om een proefrit te maken) ... mag er geen stoom meer uit het ontluchtingsschroefje komen bij de thermostaat of is dit nou juist het seintje dat de ventilator nodig heeft om aan te springen?
 
Op zich wel. Je systeem staat namelijk onder druk, haal je die druk er af dan gaat de boel onmiddellijk koken.

Tja, hoop mogelijkheden. De thermostaat kan kaduuk zijn of er blijft ergens een luchtbel hangen, misschien is dat stuk slang geknikt oid? Het hele blok kan natuurlijk ook te heet zijn geworden toen ie z'n vloeistof verloor, denk dan aan koppakking etc.
Je zegt dat je nu weer een hoop vloeistof kwijt bent, dat moet ergens blijven...... Misschien eens kijken hoe die vloeistof verdwijnt?

Overigens: toen je het systeem gevuld had, dan neem ik aan dat je de dop er af hebt gelaten en de boel rustig aan warm hebt gedraaid? Draai je de dop er namelijk meteen op, dan kan ie nooit z'n overtollige lucht meer kwijt.
 
janb: ik heb het zelf niet gevuld (door een auto garage gedaan) volgens mij heeft die de rdiateur dop (met zo'n stoompan pennetje in het midden) ongetwijfeld niet los gehad en gewoon stationair gedraaid en bijgevuld in het reservoir.

Maar als de stoom op zich geen probleem is en de ventilator weer aanslaat heb ik goede hoop voor een testrit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan