Korte inleiding - Paar week geleden korte vakantie gehad in Luxembourg die beeindigd is nadat ik met 10/15km/uur tegen een rotswand ben gereden. Gevolg: veel kapschade en een gescheurde koelslang (linksonder de motor wat de radiateur met de waterpomp verbind).
De koelslang is ingekort (gescheurd stukje afgeknipt) en weer vastgezet, koelvloeistof is daarna bijgevuld en door middel van stationair draaien de lucht uit het systeem gewerkt.
Echter, lijkt hij sinds de klap niet (goed) meer te koelen. De eerste paar ritjes zakte het koelvloeistof niveau en is daarna meteen weer bijgevuld (waarschijnlijk doordat er nog lucht in het systeem zat).
Het vloeistofpeil lijkt nu echter constant te blijven wat er voor mij op duid dat er geen lucht meer aanwezig is in het systeem.
Als ik nu rijdt geeft de koelvloeistof-temperatuurmeter van de motor echter binnen enkele minuten al aan dat hij op bedrijfstemperatuur is en blijft stijgen tot er weer een paar minuten voorbij zijn en het rode gebied bereikt is.
De koelslang is ingekort (gescheurd stukje afgeknipt) en weer vastgezet, koelvloeistof is daarna bijgevuld en door middel van stationair draaien de lucht uit het systeem gewerkt.
Echter, lijkt hij sinds de klap niet (goed) meer te koelen. De eerste paar ritjes zakte het koelvloeistof niveau en is daarna meteen weer bijgevuld (waarschijnlijk doordat er nog lucht in het systeem zat).
Het vloeistofpeil lijkt nu echter constant te blijven wat er voor mij op duid dat er geen lucht meer aanwezig is in het systeem.
Als ik nu rijdt geeft de koelvloeistof-temperatuurmeter van de motor echter binnen enkele minuten al aan dat hij op bedrijfstemperatuur is en blijft stijgen tot er weer een paar minuten voorbij zijn en het rode gebied bereikt is.
- Radiateur voelt handwarm aan
- Waterpomp ontluchtingsnippeltje opendraien resulteert in een straal vloeistof wat mij doet suggereren dat deze nog wel (gedeeltelijk?) zijn werk doet.
- Uit het ontluchtingsnippeltje komt na de oververhitting eerst lucht (koelvloeistof stoom?) hierna komt de zeer hete vloeistof onder hoge druk eruit zetten.
- Slang die vanaf de pomp omhoogloopt voelt warm aan maar wordt steeds koeler naarmate ik hoger voel. wat ik alleen kan verklaren doordat de hitte stijgt zonder dat de water rondgeompt wordt.
- koelreservoir lijkt helemaal niet warm te worden (maar ik weet ook niet of dit zou moeten gebeuren)