Koelvloeistof??

RRon

MF veteraan
21 nov 2005
7.486
0
Almere
Ik heb de motor , CBR954RR van 2002, voor het eerst een beurtje gegeven en dat is allemaal gelukt. Echter viel mij iets op en ik weet niet wat het is en ook weet ik niet of dat het kwaad kan!

Dit zag ik;




Dit zit vlak voor het voorste tandwiel en er lopen wat slangen richting de radiator. Zag aan onderzijde wat smeuri maar kon niet ontdekker wat het voor vloeistof was maar ga ervan uit dat het koelvloeistof is, die zat ook net onder minimum en moest ik dus bijvullen!

 
dat ding is je waterpomp. Lijkt me alleen een beetje vettig. Kijk er eens onder: daar moet een gaatje zitten. Komt er koelvloeistof (groen/blauw) uit dan is je waterpomp stuk.
Weet niet of daar ook olie uit kan komen, lijkt me wel aangezien de as waar je waterpomp aanzit je blok ingaat en daar ook de oliepomp aandrijft en wellicht is er een oliekeerring wat rot :)

Ik zeg: schoonmaken en ff laten draaien!
 
Laatst bewerkt:
:^
Zogauw je het schoonmaakt kun je goed zien waar het vandaag komt. Altijd doen.
Ohja, koelvloeistof smaakt zoet ;)

bitter ja :P
ik zeg, gewoon even schoonmaken en afwachten of zich nieuwe druppels vormen ;)

Waar heb je trouwens je koelvloeistofpijl gecheckt?
De hoeveelheid die in het expansievat zit is namelijk een opvangbakje van wat je radiateur eruit gegooit heeft, het is belangrijker dat het koelvloeistofpijl in je radiateur goed is ;)
 
Laatst bewerkt:
bitter ja :P
ik zeg, gewoon even schoonmaken en afwachten of zich nieuwe druppels vormen ;)

Waar heb je trouwens je koelvloeistofpijl gecheckt?
De hoeveelheid die in het expansievat zit is namelijk een opvangbakje van wat je radiateur eruit gegooit heeft, het is belangrijker dat het koelvloeistofpijl in je radiateur goed is ;)


Lees je zin nog eens even na en ga nog eens even na waar een EXPANSIEvat voor is ;)
 
Laatst bewerkt:
bitter ja :P
ik zeg, gewoon even schoonmaken en afwachten of zich nieuwe druppels vormen ;)

Waar heb je trouwens je koelvloeistofpijl gecheckt?
De hoeveelheid die in het expansievat zit is namelijk een opvangbakje van wat je radiateur eruit gegooit heeft, het is belangrijker dat het koelvloeistofpijl in je radiateur goed is ;)

Instructie boekje zegt wel controle van het reservoir en niet van van de radiator! Vloeistof zat net onder minimum en na het op temperatuur brengen van de motor heb ik tot net onder max. bijgevuld!
 
controle van radiator hoeft niet, omdat dit peil altijd goed is MITS het systeem goed ontlucht is en geen lekkages heeft. Reservoir gebruikt hij als buffer, omdat vloeistof uitzet en weer krimpt afhankelijk vd temperatuur.
De waterpomp heeft aan de onderkant een gaatje voor 't geval dat de olie- of koelvloeistofkeerring gaat lekken. Bij een dergelijke kleine lekkage merk je dit aan het reservoirniveau en niet de radiateur.
 
Laatst bewerkt:
Die paarse kleur is koelvloeistof. (opgedroogd)

Nu nog ff zoeken waar die van daan komt.
Slang aansluiting ? Slang los en eraf. Pijp schoon maken en terug.
Komt de vloeistof uit het overloop/ontluchtings gaatje van de pomp ?
Pomp demonteren en vernieuwen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan