Koffersteun Yamaha Tracer 9 zwart maken

KeesH

MF veteraan
29 jul 2006
3.393
431
Hallo allemaal,

Over een tijdje komt mijn nieuwe Yamaha Tracer 9 GT, momenteel ben ik alvast aan het bedenken wat ik wil veranderen... De bovenste koffersteunen heeft Yamaha grijs gemaakt, ik vind dit niet zo mooi aangezien dit afsteekt bij de rest van de achterzijde (= zwart). Ik wil ze dus zwart hebben, maar wel zo dat het ook voor langere tijd blijft zitten (als ik ze zelf spuit is meestal de hechting niet fantastisch en blijf ik bezig).

Ik vroeg me af wat voor een oppervlaktebehandeling het onderdeel gehad heeft. Ik denk dat het een aluminium gietstuk is, wat wellicht gepoedercoat of gespoten is. Het lijkt op een remankerplaat van de achterremklauw, dat is ook een alu gietstuk en heeft dezelfde kleur. De bewerkte zijvlakken heeft men bij de remankerplaat altijd blank.

Ik zat eerst aan plastidip te denken, maar wellicht houdt dat niet lang op de plekken waar de koffers contact gaan maken (en voor frictie zorgen). Poedercoaten zou wellicht kunnen, maar in de steun zitten rubber bussen (geperst) en ik weet niet of die de oven gaan overleven. Het demonteren van de bussen lijkt me ook een beetje riskant, aangezien ze niet los te verkrijgen zijn. Ik weet ook niet of voor poedercoaten de zaak ontlakt moet worden..

Professioneel spuiten zou misschien ook kunnen, maar kan men met het schuren goed in de blinde hoekjes komen?

Wie heeft een idee? TNX

Bekijk media item 1355699
Bekijk media item 1355700
 
Cerakote is een goed alternatief. Als je de lucht gedroogde pakt (H-serie) kunnen de rubbers gewoon blijven zitten. Gaten met schroefdraad hoef je niet af te plakken omdat het maar 5 honderste dik erop zit, rubbers zou ik wel afplakken.
Als er al poedercoat op zit moet deze er wel af en dat is hard stralen maar meestal is het aluminium gecanoniseerd dan is het heel goed te doen.
 
Dit aluminium is niet geanodiseerd... Heb wel even contact gehad met Cerakote om het uit te besteden.. prijs valt me nog niet mee...

Even terug... zou Plastidip hechten op een ietwat grof (want: spuitgiet alu), maar wel schoon oppervlak? Of moet het ook geschuurd/gestraald worden?

Bekijk media item 1355894
 
Hoi. Ja Cerakote is niet echt goedkoop.
Maar die bedrijven moeten er ook op verdienen.
Ik spuit het zelf ook dus weet wat het kost.
Maar denk dat je niet heel veel keus heb daar plastidip houd echt niet, zeker als er koffers op en af gaan.
Dan kun je beter een primer halen en gewoon spuiten.
 
Hoi. Ja Cerakote is niet echt goedkoop.
Maar die bedrijven moeten er ook op verdienen.
Ik spuit het zelf ook dus weet wat het kost.
Maar denk dat je niet heel veel keus heb daar plastidip houd echt niet, zeker als er koffers op en af gaan.
Dan kun je beter een primer halen en gewoon spuiten.
Uiteraard moeten ze er iets op verdienen. Inmiddels heb ik de koffers en steunen thuis liggen, er zijn maar een paar plekken waar de koffers contact maken... ik zou ermee kunnen leven als daar de verf af gaat.

Bovendien heeft de Cerakote-man mij verteld dat ook die coating niet van contact met andere onderdelen houdt... dus waarschijnlijk gaat ook dat op termijn loslaten...

Primer heb ik reeds in huis... mijn probleem is meestal de hechting... Ik kan ook nog vragen wat industrieel spuiten kost..
 
Uiteraard moeten ze er iets op verdienen. Inmiddels heb ik de koffers en steunen thuis liggen, er zijn maar een paar plekken waar de koffers contact maken... ik zou ermee kunnen leven als daar de verf af gaat.

Bovendien heeft de Cerakote-man mij verteld dat ook die coating niet van contact met andere onderdelen houdt... dus waarschijnlijk gaat ook dat op termijn loslaten...

Primer heb ik reeds in huis... mijn probleem is meestal de hechting... Ik kan ook nog vragen wat industrieel spuiten kost..
Is poedercoaten niet gewoon een optie? Voor zo'n onderdeeltje kost dat de wereld niet...

Het lijkt nu namelijk ook grof gestraald en gepoedercoat.
 
Er zitten rubberen bussen in... geen idee tegen welke temperatuur deze bestand zijn en met welke temperatuur poedercoaten werkt...

Ik zat ook nog te denken aan hamerslagverf...
 
Er zitten rubberen bussen in... geen idee tegen welke temperatuur deze bestand zijn en met welke temperatuur poedercoaten werkt...

Ik zat ook nog te denken aan hamerslagverf...
En die kunnen er niet even uit? Die rubberen bussen gaan het niet overleven in de oven nee.

Aliminium is altijd gedoe met spuiten, een geruwd opervlak en een goede primer is het minste wat je kunt doen.
 
Gewoon een origineel Y zwart setje kopen 2021 en verder. 36 euro en klaar. Old Skool. ;)

B5U_284H0_00_00_f208.jpg
 
Laatst bewerkt:
En die kunnen er niet even uit? Die rubberen bussen gaan het niet overleven in de oven nee.

Aliminium is altijd gedoe met spuiten, een geruwd opervlak en een goede primer is het minste wat je kunt doen.
Ze zitten geperst... kans dat ik de boel sloop is aanwezig... De bussen zijn niet los te krijgen..
 
Gewoon een origineel Y zwart setje kopen 2021 en verder. 36 euro en klaar. Old Skool. ;)

Bekijk bijlage 1699050
Weet niet waar jij deze vandaan hebt... maar dit lijken de zwarte koffersteunen te zijn met de afdekkapjes... Die afdekkapjes heb ik reeds, maar daar komen de zilveren steunen dus onder vandaan. Deze moeten het worden! Enkel vermoed ik dat ze in het echt zilver zijn...haha.

Ik heb ook gedacht aan afdekkapjes van een Tracer 9 (zonder opening aan de onderzijde), maar daartoe moeten de koffersteunen iedere keer gedemonteerd worden...

Ik zie enkel deze: Bovenste zijkoffersteunen voor TRACER 9 - B5U-284H0-00-00 - Yamaha Motor
 
Ze zitten geperst... kans dat ik de boel sloop is aanwezig... De bussen zijn niet los te krijgen..
Rubber geperst? Er valt weinig te persen aan rubber want het bezwijkt al snel onder de druk.
Je bent volgens mij een werktuigbouwer dus zal je niet langer lastig vallen. Het zal ongetwijfeld lastig zijn anders had je de vraag hier niet gesteld.
 
Het is eigenlijk een stalen buiten en binnenbus, aan elkaar gevulcaniseerd met rubber. Niet los te krijgen bedoel ik als in, niet als een los onderdeel... ;)

Ik twijfel nog een beetje om met het heteluchtpistool het alu te verwarmen, en met een doorslag proberen de bus los te tikken. Probleem is eigenlijk dat je enkel op de binnenbus kunt slaan (net als met wiellagers).. met kans dat het rubber scheurt..
 
Weet niet waar jij deze vandaan hebt... maar dit lijken de zwarte koffersteunen te zijn met de afdekkapjes... Die afdekkapjes heb ik reeds, maar daar komen de zilveren steunen dus onder vandaan. Deze moeten het worden! Enkel vermoed ik dat ze in het echt zilver zijn...haha.

Ik heb ook gedacht aan afdekkapjes van een Tracer 9 (zonder opening aan de onderzijde), maar daartoe moeten de koffersteunen iedere keer gedemonteerd worden...

Ik zie enkel deze: Bovenste zijkoffersteunen voor TRACER 9 - B5U-284H0-00-00 - Yamaha Motor
Bel een dealer even (b.v. Goedhart). Is geen grapje. Kan mij niet voorstellen dat Y meerdere modellen/types gebruikt voor Tracer 9 2021 en verder.

Old Skool.
 
Nouja, ik interpreteer het als dat Yamaha slechts 1 kleur levert, namelijk zilver... Op elke Tracer 9 (GT) zitten zilveren koffersteunen... waar ter wereld ook...
 
Vandaag even contact gehad met Yamaha Nederland. De steunen zijn er enkel in het gespoten zilvergrijs volgens hen...
 
Laatst bewerkt:
Weer een mooie puzzel. Ze bestaan maar hoe kom je er aan?

Denk zelf onderdeel van het Travel-pakket die je normaal niet op de GT zet. Normaal gesproken zijn onderdelen van een pakket ook los te kopen. Maar laten we niet (verder) speculeren.

Heb wat "voelsprieten" uitgezet. Kom ik op terug.

Old Skool.
 
Weer een mooie puzzel. Ze bestaan maar hoe kom je er aan?

Denk zelf onderdeel van het Travel-pakket die je normaal niet op de GT zet. Normaal gesproken zijn onderdelen van een pakket ook los te kopen. Maar laten we niet (verder) speculeren.

Heb wat "voelsprieten" uitgezet. Kom ik op terug.

Old Skool.
Haha, ik wacht geduldig af en laat mij verrassen 😌
 
Terug
Bovenaan Onderaan