jroorda

Rookie
29 apr 2017
19
9
Arnhem
Ha MF'ers,

Ik ben mn GS500 aan het opknappen en heb dit weekend de kop er af gehaald. Zat onder de vloeibare pakking, dus dat allemaal verwijderd. Toen bleef ik over met de kale kop, en kwamen er wat oneffenheden tevoorschijn. Waarschijnlijk ook de reden dat de vorige eigenaar met vloeibare pakking is los gegaan...

Wat denken jullie van het oppervlakte, gaat dit goed als ik er een nieuwe pakking tussen doe of moet hij gevlakt worden?

IMG_5023.JPG

IMG_5025.JPG
 
Vlakken dus! Moet ik me nog zorgen maken over klep-zuiger speling of verhoogde compressie? Ik zit er ook over te denken om de voet dan ook maar meteen te vlakken, maar dat is dus 2x materiaal verlies
 
Vlakken!
Kost je een tientje of 5-6
Persoonlijk heb ik nog nooit vloeibare pakking op een koppakking gebruikt..
Ik heb de kop van mijn 42 jaar oude Renault Estafette (4 cilinders) laten vlakken en dat kostte 40 euro ex BTW. En die was flink krom want zoals je kunt zien is er 0.26 mm af gegaan.
 

Bijlagen

  • 109000644_768783377283049_8180525278902263579_o.jpg
    109000644_768783377283049_8180525278902263579_o.jpg
    234,4 KB · Weergaven: 109
Vlakken dus! Moet ik me nog zorgen maken over klep-zuiger speling of verhoogde compressie? Ik zit er ook over te denken om de voet dan ook maar meteen te vlakken, maar dat is dus 2x materiaal verlies
Ik zou me over de compressie geen zorgen maken, dat is echt een minimale verhoging en daar merk je niks van.
 
Ik heb de kop van mijn 42 jaar oude Renault Estafette (4 cilinders) laten vlakken en dat kostte 40 euro ex BTW. En die was flink krom want zoals je kunt zien is er 0.26 mm af gegaan.
“krom” in gedemonteerde toestand?
Hoe is dat dan na het vlakken?
Is er dan overal 0,26mm vanaf of alleen uit het midden of zijkanten?

Hoe is het dan met de nokkenassen, zijn die dan nog recht of wijken die 0,26 af?
 
“krom” in gedemonteerde toestand?
Hoe is dat dan na het vlakken?
Is er dan overal 0,26mm vanaf of alleen uit het midden of zijkanten?

Hoe is het dan met de nokkenassen, zijn die dan nog recht of wijken die 0,26 af?
Je vlakt het af. Als overal 0.26mm afgehaald wordt is de kop nog steeds krom. Ze vlakken naar het diepste punt toe van het vlak.
Als je de kop voor het vlakken op een glasplaat zet zijn er bij een kromme kop delen die het glas net niet zouden raken. Na het vlakken dus wel.
Je kunt met Pruisisch blauw bijvoorbeeld zien welke delen de vlaksteen hebben geraakt en welke niet. Dit is een kleurstof welke afslijt tijdens het vlakken. Nog een stukkie blauw te zien betekent nog even verder vlakken. (als je de kop wegbrengt zal het machinaal gedaan worden, idee blijft het zelfde).
Nokkenassen liggen bovenop de kop dus heeft niks met een krom pasvlak te maken.
 
Nokkenassen liggen bovenop de kop dus heeft niks met een krom pasvlak te maken.
waar komt dan het materiaal vadaan dat er voor zorgt dat de kop ongelijkmatig wordt?
Ik heb toch het idee dat wat een kop aan de onderkant krom is aan de bovenkant net zo krom zal zijn.

@jroorda hou in de gaten dat je met alles dat je weghaalt met vlakken de ruimte tussen kleppen en zuigers kleiner maakt, en dat is al niet bijster veel (een FZR met een versleten krukaslager tikt mooi de kleppen aan waardoor die breken) Dat kan je opvangen door er een tweede voetpakking onder te zetten
 
Je vlakt het af. Als overal 0.26mm afgehaald wordt is de kop nog steeds krom. Ze vlakken naar het diepste punt toe van het vlak.
Als je de kop voor het vlakken op een glasplaat zet zijn er bij een kromme kop delen die het glas net niet zouden raken. Na het vlakken dus wel.
Je kunt met Pruisisch blauw bijvoorbeeld zien welke delen de vlaksteen hebben geraakt en welke niet. Dit is een kleurstof welke afslijt tijdens het vlakken. Nog een stukkie blauw te zien betekent nog even verder vlakken. (als je de kop wegbrengt zal het machinaal gedaan worden, idee blijft het zelfde).
Nokkenassen liggen bovenop de kop dus heeft niks met een krom pasvlak te maken.
een KOP trekt krom, niet alleen het pasvlak, dus als een kop kromgetrokken is, betekend dit dat de nokkenassen ook mee kromgetrokken worden.Dit veranderd niet NA het vlakken, dan is het pasvlak weer "recht" maar de boring van de nokkenassen niet meer...
Ben er zelf dus geen voorstander van om een kromme kop te vlakken, zal wel blijven draaien, maar daar verschillen de meningen over
 
Je staat in mijn negeerlijs vanwege je vlag, maar ik ben het eens, als iets kan kromtrekken kan je het ook rechttrekken en al helemal als het geen gietijzer is. Ik denk echter dat het aluminium koppie van de topicstarter behalve de beschadigingen best recht is en hij dus zonder een oeverloze discussie er op los te laten gewoom een paar honderdsten van zijn koppie kan laten halen
 
waar komt dan het materiaal vadaan dat er voor zorgt dat de kop ongelijkmatig wordt?
Ik heb toch het idee dat wat een kop aan de onderkant krom is aan de bovenkant net zo krom zal zijn.

@jroorda hou in de gaten dat je met alles dat je weghaalt met vlakken de ruimte tussen kleppen en zuigers kleiner maakt, en dat is al niet bijster veel (een FZR met een versleten krukaslager tikt mooi de kleppen aan waardoor die breken) Dat kan je opvangen door er een tweede voetpakking onder te zetten
Zijn er geen overmaat koppakking te krijgen?
 
Heb die discussies ook vaak gevolgd over kromme koppen en vlakken.

Een kromme kop is pas krom als je hem los in je handen hebt, niet als hij gemonteerd zit.

Spanning c.q. vervorming.

Als er door bijvoorbeeld een warmloper spanning in de kop ontstaat komen die eruit zodra de kop gelegenheid krijgt zich te "zetten", dus als je hem losmaakt.

Dan is hij krom, maar wel spanningsvrij. Monteer hem daarna weer en je trekt hem vlak, en brengt de spanningen terug. 100x opwarmen en afkoelen en ze zijn weg.

Een kromme kop met bovenliggende nokkenassen vlakken is gewoon niet handig.
 
Heb die discussies ook vaak gevolgd over kromme koppen en vlakken.

Een kromme kop is pas krom als je hem los in je handen hebt, niet als hij gemonteerd zit.

Spanning c.q. vervorming.

Als er door bijvoorbeeld een warmloper spanning in de kop ontstaat komen die eruit zodra de kop gelegenheid krijgt zich te "zetten", dus als je hem losmaakt.

Dan is hij krom, maar wel spanningsvrij. Monteer hem daarna weer en je trekt hem vlak, en brengt de spanningen terug. 100x opwarmen en afkoelen en ze zijn weg.

Een kromme kop met bovenliggende nokkenassen vlakken is gewoon niet handig.
Dus als jou motor warm loopt laat je de kop niet vlakken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan