Uit de WTK opleiding:
De cilindervoering smeerden we lekker in met een beetje motorolie en voor het naar beneden laten
zakken van de zuigerveren in de cilinder gebruikten we een konische geleidering. De zuigerveren
moesten worden ingedrukt, anders kregen we de zuiger niet naar beneden. Daarna werd de zuiger
boven de cilindervoering naar beneden getakeld en gemonteerd op het bovenste krukpenmetaal. Bij
het monteren er uiteraard op letten, dat alles weer in de oude stand wordt vastgezet. Let op de olie
doorboringen en let erop, dat alles goed schoon is. De moeren van het krukpenmetaal werden
vastgeslagen en daarna gingen de splitpennen in de moeren. Dat karwei is gereed.
Het laatste karwei is het weer monteren van de cilinderkop. Deze werd boven de cilindervoering
getakeld. De koperen afdichtingsring is opnieuw uitgegloeid om hem in een zachte toestand te
krijgen. Uitgloeien en zacht maken van rood koper gebeurt door het roodkoper te verhitten, totdat
het roodheet is en het daarna snel af te koelen in koud water. Rood koper wordt daardoor zeer zacht
in tegenstellling tot ijzer of staal.