Kawasaki ER500a koppakking / hangende vlotternaald?

Mdijk

Rookie
10 sep 2023
18
10
Almelo
Beste MF’ers,

Ik ‘rijd’ sinds halverwege vorig jaar een Kawasaki er5 uit 1997. Deze heb ik met hulp van een aantal van jullie aan de praat gekregen (waarvoor dank!). Ik ben bang dat ik wederom een beroep op jullie moet doen :). Sinds kort heeft hij namelijk wat kuren.

Zo verloor hij onlangs tijdens het rijden een aantal keren vermogen. Het vermogen was na een aantal seconden wel weer terug maar wenselijk en prettig is dit uiteraard niet. Ik ben even gestopt voor een kop koffie maar na een korte pauze was van ‘starten en lopen’ helaas geen sprake. Choke open, stationair schroef bijstellen en uiteindelijk toch een beetje leven.

Een aantal dagen later heb ik de motor weer gestart. Met wat moeite en gebruik van de choke kon hij starten en heb ik toch zonder problemen een kort ritje (ca. 20km) kunnen maken. Geen verlies van vermogen, fatsoenlijk accelereren etc. Bij thuiskomst laat ik de motor buiten altijd even afkoelen / uitwasemen. Na een half uurtje kom ik buiten en was benzine te ruiken. Ik heb vervolgens het luchtfilterhuis gecontroleerd welke gelukkig schoon / droog bleek. Nu blijkt dat de uitlaat volloopt bij gebruik van de motor (gooit het uit het ontwateringsgaatje). Zodra de motor uit is, geen probleem. De vacuum benzinekraan heb ik onlangs gereviseerd en omdat dit probleem zich alleen voordoet tijdens het rijden, is die in mijn optiek uit te sluiten als boosdoener. De carburateur is Q3 vorig jaar ultrasoon gereinigd en van nieuwe sproeiers, vlotternaald, pakkingen etc voorzien, echter heb ik deze toch nog even nagekeken op een ‘hangende’ vlotternaald. Op wat vervuiling in de carbs na, heb ik niets kunnen ontdekken. Dus de carbs nogmaals gereinigd (niet ultrasoon), alles weer in elkaar geschroefd en uiteraard de stationair schroef weer terug naar de basis.

De motor vervolgens gestart als test en helaas nog steeds hetzelfde euvel. Starten wil met moeite, de motor loopt stationair met horten en stoten, toerental daalt en de motor valt vanzelf uit. Daarnaast komt ook witte rook uit de uitlaat (zie filmpje). Zoektocht op het forum geeft bij witte rook naast grappen over de paus aan dat dit wellicht op een lekke koppakking kan duiden. Na controle van de koelvloeistof blijkt dat ik inderdaad in de afgelopen maanden wat koelvloeistof verloren ben. Ook is het oliepeil iets gestegen en ruikt deze naar benzine (geen witte aanslag / smurrie).

Na een vrij lange inleiding een korte vraag: duidt bovenstaande inderdaad op een lekke koppakking, is het toch een vlotternaald die niet afsluit of heb ik met beide een probleem?

Alvast dank voor het meedenken!
 

Bijlagen

  • IMG_3197.mov
    22,9 MB
  • IMG_3231.jpeg
    IMG_3231.jpeg
    535,4 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan